Voorloper paard?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Evolutionairy Darwin
Voorloper paard?

Bericht door Evolutionairy Darwin » 14 sep 2009, 00:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heey, Ik kocht dit bot zo'n zeven jaar geleden op een beurs en het heeft sindsdien toch wel een ereplaats in mijn collectie. Het punt is, dat ik niet zeker weet of het van het dier was dat erop vermeld staat. Op het papiertje staat: " Equis Anticus (voorloper paard) Doggersbank, Noordzee.
Het probleem is dat ik op internet heel veel voorlopers van het paard tegenkom, maar niet de equis anticus. Het bot is overigens zo'n 27 cm lang. Kan iemand mij verder helpen? Alvast bedankt!

To solve a piece of the past, is to
solve a piece of a mystery

The Stone
Contacteer:
Antw: Voorloper paard?

Bericht door The Stone » 14 sep 2009, 08:51

Dit is een middenvoetsbeen van een evenhoevige. Een rundersoort.
Bos primigenius of Bos taurus.

Paard is onevenhoevig en loopt dus op 1 teen. Bedoeld werd (denk ik) Equus antiquus of iets dergelijks. Maar het zeker geen paard.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Evolutionairy Darwin

Bericht door Evolutionairy Darwin » 14 sep 2009, 12:21

Bedankt voor je snelle reactie! Ik vraag me alleen wel af of het nu nog wel een fossiel te noemen is of dat het gedegradeerd is tot de categorie "pas dood". Met andere woorden: is het een soort die uitgestorven is of loopt dit rund nog steeds over de aardbol? (Ik kan het natuurlijk op internet zoeken, maar ik lees het liever van iemand die er zo te merken veel verstand van heeft.) Verder durf ik geen vraagtekens bij je oordeel te plaatsen, maar is 27 cm niet wat groot voor een middenvoetsbeen? Bij mijn weten is het middenvoetsbeen datgene dat de voetwortelbeentjes met de tenen verbind. Of zegt dit iets over de grootte van het dier.

Evolutionairy Darwin

Bericht door Evolutionairy Darwin » 14 sep 2009, 13:22

Ik heb zelf al veel informatie gevonden over deze uitgestorven rundersoort, mijn vorige post mag dus als niet verzonden worden beschouwd. Toch heb ik nog wel een vraag: Hoe kom ik erachter of het bot tot een bos primigenius behoorde of tot een bos taurus? Dit acht ik zeer van belang aangezien de eerstgenoemde uitgestorven is en de daarna genoemde niet weg te denken is uit ons hedendaags beeld van een Nederlands stuk platteland. Ook vraag ik me af of ik erachter kan komen of dit bot van een stier of van een koe was.
Alvast bedankt!

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 14 sep 2009, 13:48

Een paard in een zak gekocht?

Gesloten