Determinatie gevraagd van Ammoniet uit Haddorf

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Determinatie gevraagd van Ammoniet uit Haddorf

Bericht door Fossielenzoeker » 17 sep 2009, 08:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste mensen

De Ammoniet op bijgaande foto's is onlangs in mijn bezit gekomen. Volgens de vinder is deze zeker 40 jaar geleden gevonden in de nu historische groeve van Haddorf (D).

Deze ligt ontsluiting lag op het noordelijk deel van de Münsterlander kiessandzug. In de Saale ijstijd (140.000 jaar geleden) liep er een smeltwater rivier op de daar toenmalige gletsjer. Op deze rivierbodem verzamelden zich in de loop van de tijd veel zwerfstenen die door het ijs uit noordoostelijke richting zijn aangevoerd. Toen het ijs smolt is er een grindrug van 80 kilometer lengte blijven liggen. Er ligt materiaal uit Scandinavië maar ook uit het 200 kilometer verderop liggende Wiehengebergte.

Bij ons in de werkgroep hebben we moeite hem te determineren. Bovendien wordt er getwijfeld aan de vindplaats.
Vermoedelijke ouderdom zal midden Jura zijn.

Is er iemand die hier een naam op kan plakken?
Mochten er aanvullende foto's nodig zijn dan kan ik die maken.

Robert Mensink

Plikona
Antw: Determinatie gevraagd van Ammoniet uit Haddorf

Bericht door Plikona » 17 sep 2009, 09:46

Mag ik u feliciteren met je foto's! Ze zijn duidelijk (geen diffuus zwart object ergens in een donker kamertje, zoals je zo dikwijls hier tegenkomt) en laten de aspecten die echt belangrijk zijn om tot een determinatie te komen, ook echt zien. Zijnde de navel, de suturen zowel ventraal als zijdelings en vooral de opening! Hier kunnen velen een voorbeeld aan nemen. Om tot een sluitende determinatie te komen heb je ook de juiste stratigrafische gegevens nodig. Een aspect dat hier jammer genoeg ontbreekt maar wat bij in situvondsten echt belangrijk is.
Waarom kan het hier zo niet altijd? (Dit geldt niet voor u maar voor de anderen)
Van ammonieten ken ik niks dus ga ik hier ook niet in het wilde weg gokken.

Fossielenzoeker
Contacteer:
Antw: Antw: Determinatie gevraagd van Ammoniet uit Haddorf

Bericht door Fossielenzoeker » 17 sep 2009, 11:33

plikona schreef:
Mag ik u feliciteren met je foto's! Ze zijn duidelijk. Hier kunnen velen een voorbeeld aan nemen.
Om tot een sluitende determinatie te komen heb je ook de juiste stratigrafische gegevens nodig.
Dag Louis

Rustig, rustig, ik begin bijna te blozen ;)

Voor de duidelijkheid wil ik nog even benadrukken dat deze vondst niet in situ is gevonden. Het betreft een zwerfsteenfossiel waarvan de stratigrafische gegevens per definitie ontbreken. Dit feit bemoeilijkt ook de determinatie.

Gezien de situur kunnen we in iedergeval de Goniatieten en Ceratieten uitsluiten. Het betreft wel een 'moderne' Ammoniet.
Maar welke?

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 17-09-2009 om 10:39 NL]

Robert Mensink

infulaster

Bericht door infulaster » 17 sep 2009, 19:08

Hi Robert,

During the active mining in the gravel-pits of Haddorfer See there have been found not only a lot of ammonites from jurassic age, but also ammonites from the "Lokalgeschiebe". That means ammonites from the Lower Cretaceous (Valanginian to Hauterivian) of the western part of the "Niedersächsischem Kreidebecken". I think, that your well preserved ammonite is the phracmocon of a Platylenticeras (maybe P. heteropleurum) from the Middle Valanginian (Lower Cretaceous).

Greetings Olli

[Bewerkt door infulaster op 17-09-2009 om 18:10 NL]

Erik-B

Bericht door Erik-B » 17 sep 2009, 19:14

Lijkt mij op een Ammoniet van het geslacht Sonninia ,zoals in Velpe en Vossberg werd gevonden

Fossielenzoeker
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 17 sep 2009, 21:26

infulaster schreef:
During the active mining in the gravel-pits of Haddorfer See there have been found not only a lot of ammonites from jurassic age, but also ammonites from the "Lokalgeschiebe". That means ammonites from the Lower Cretaceous (Valanginian to Hauterivian) of the western part of the "Niedersächsischem Kreidebecken". I think, that your well preserved ammonite is the phracmocon of a Platylenticeras (maybe P. heteropleurum) from the Middle Valanginian (Lower Cretaceous).
[Bewerkt door infulaster op 17-09-2009 om 18:10 NL]
Dag Olli
Bedankt voor je suggestie. Op dit moment kan ik niet aangeven of de diepere ondergrond van Haddorf bestaat uit boven- of onderkrijt. Haddorf ligt net op de grens. We zullen hier een iets gedetailleerde kaart voor nodig hebben.
Naar mijn idee is het geen Platylenticeras. Ik heb hem net vergeleken met een aantal Platylenticerassen die ik nog in de schuur heb liggen. Deze zijn afkomstig uit Gronau uit de historische groeve Gerdemann. De situur alsmede de vorm en ronding van de kiel is anders (lees stomper).
Toch heeft je opmerking over de ondergrond mijn aandacht en zal ik deze verder uitzoeken.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 17-09-2009 om 21:20 NL]

Robert Mensink

Fossielenzoeker
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 17 sep 2009, 21:42

Dag Olli

Ik heb net de kaart nader bestudeerd en je hebt gelijk wat de ondergrond van Haddorf betreft. Het is onderkrijt, met name Valangin en misschien wel onder-valangin.

Robert Mensink

Fossielenzoeker
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 17 sep 2009, 21:55

Erik-B schreef:
Lijkt mij op een Ammoniet van het geslacht Sonninia ,zoals in Velpe en Vossberg werd gevonden
Hmmm, Sonninia heeft bij mijn weten ribben. Deze ontbreken echter op mijn ammoniet.
Ik zal er wat dieper induiken. Bedankt voor de tip.

Robert Mensink

Spongebob
Has thanked: 420 times
Been thanked: 638 times

Bericht door Spongebob » 17 sep 2009, 21:57

Tsjonge, wat een mooi stuk, Robert!
Zeker als het uit Haddorf komt. Gerdemann heb ik gemist destijds. Enkele kilometers ten NW van Haddorf heb je de groeve van Suddendorf. Het was één van de eerste groeves waar ik in situ ben gaan zoeken. We vonden er diverse Platylenticeras-ammonieten. Die van jou lijkt me ook Platylenticeras; het scherpe van de kiel is er waarschijnlijk gewoon afgesleten.
Om zekerheid te krijgen moeten we proberen de sutuurlijnen te vergelijken, maar eerst voetbal kijken.....;)

@ Hallo Olli; willkommen in Holland!

Time fades away (Neil Young)

Fossielenzoeker
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 17 sep 2009, 22:16

Spongebob schreef:
Gerdemann heb ik gemist destijds.
Ha, ha, ha, groeve Gerdemann (Onder-Valangien, Onder-Krijt (140-138 Ma) is reeds begin vorige eeuw gesloten. Zelf toen jij nog in je luier liep was de groeve al wel 50-60 jaar gesloten! :D
Er is trouwens verschrikkelijk veel en mooi sauriër materiaal uitgekomen wat nog steeds in de regionale musea te vinden is.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 17-09-2009 om 21:21 NL]

Robert Mensink

Gesloten