Fossiel plantenmateriaal gezocht

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Casper
Contacteer:
Fossiel plantenmateriaal gezocht

Bericht door Casper » 05 okt 2009, 00:44

Beste mensen,

De botanische tuinen te Utrecht, waar ik werk als vrijwilliger, is op zoek naar een aantal stukken met daarop fossiele afdrukken van planten. Deze fossielen zullen (permanent) tentoongesteld worden in vitrines als onderdeel van de thematuinen, waar een heus fossiel bos gevestigd is (nouja, levende fossielen dan!)

Ik ben zelf wel in staat om een paar stukken te leveren, maar mijn verzameling is niet heel groot en die blaadjes die ik heb spreken niet erg tot de verbeelding. Daarom zou het heel mooi zijn als iemand wil helpen om die kasten te vullen met wat resten uit zijn of haar verzameling!

Er worden echt geen museumstukken verwacht hoor, en formaat doet er ook niet echt toe (liefst niet groter dan 40 bij 40 cm! ;)). Het belangrijkste is dat bezoekers een duidelijke impressie krijgen van hoe planten in het fossielenbestand terug te vinden zijn. Maar hou er wel rekening mee dat niet iedereen zo'n oog voor detail heeft als de meeste fossielenzoekers die hier rondzwerven.

Het zou bijzonder gewaardeerd worden als iemand zo gul, aardig en behulpzaam zou zijn om mij te helpen met het vullen van die vitrine(s)

Je kan mij dan een mailtje sturen.

Bij voorbaat dank!

Hartelijke groeten,

Casper

P.S. Van mijn kant nog een kleine vraag (excuses voor mijn veeleisendheid!) : exemplaren zitten bij voorkeur in een zandige matrix, dit omdat ik er niet van uitga dat de kasten geisoleerd zijn en vorstverwering dus een rol zou kunnen spelen.
De kasten zijn wel goed geventileerd.

Post mortem we sort 'em!

Carboon
Has thanked: 432 times
Been thanked: 525 times
Antw: Fossiel plantenmateriaal gezocht

Bericht door Carboon » 06 okt 2009, 21:52

Uhm... de UU heeft zelf een gigantische collectie fossiel plantmateriaal. Misschien is het handig om gewoon betere berging voor de stukken daar buiten in de thematuin te regelen, dan kan er ook wat getoond worden van kwaliteit (UU stukken).

Verder heb ik een plaat Lonchopteris liggen die jullie wel mogen hebben, en nog wel meer Carboonmateriaal voor wat dat betreft, maar kan me voorstellen dat je op zoek bent naar de fossiele vormen van de levende fossielen die daar staan (Ginkgo, Cycas etc.). Helaas heb ik die niet over. Spreek me er anders volgende week bij LAVA even over aan; kun je uitleggen wat je precies zoekt.

Ciao,
Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Gesloten