insect in iets anders dan barnsteen?
- Evolutionairy Darwin
insect in iets anders dan barnsteen?
Ik heb een steen(tje) in mijn bezit met daarin een insect, het is echter geen barnsteen. Het is wit, onderzijde mat, daarboven wat minder. Wie kan mij hier meer over vertellen; hoe groot is die kans, bestaan er artikelen over... M.i. gaat het overigens om een teek, na vergelijking met foto's, etc. Ik wilde een foto mee sturen ter verduidelijking, maar het is erg moelijk om vast te leggen op beeld.
Ben erg benieuwd!
Groeten,
Rick
[Bewerkt door Evolutionairy Darwin op 03-11-2009 om 13:07 NL]
Ben erg benieuwd!
Groeten,
Rick
[Bewerkt door Evolutionairy Darwin op 03-11-2009 om 13:07 NL]
To solve a piece of the past, is to
solve a piece of a mystery
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
Antw: insect in iets anders dan barnsteen?
zou erg graag met je meedenken maar zou je een foto kunnen maken?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Jep. Zonder foto zal het niet lukken.
Hoe groot is de kans?
Wel, om een insekt zo ver te krijgen dat het fossiliseert heb je wel bijzondere toestanden nodig. Snelle afdek, anoxisch milieu, fijnkorrelig materiaal, allemaal zaken die helpen. Gesteenten waarin insekten gevonden kunnen worden zijn daarom relatief schaars. Maar het kan, kijk ook eens hier (naar beneden scrollen):
http://www.fossiel.net/bijeenkomsten/fo ... n_2009.php
Hoe groot is de kans?
Wel, om een insekt zo ver te krijgen dat het fossiliseert heb je wel bijzondere toestanden nodig. Snelle afdek, anoxisch milieu, fijnkorrelig materiaal, allemaal zaken die helpen. Gesteenten waarin insekten gevonden kunnen worden zijn daarom relatief schaars. Maar het kan, kijk ook eens hier (naar beneden scrollen):
http://www.fossiel.net/bijeenkomsten/fo ... n_2009.php
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Evolutionairy Darwin
Aangezien ik niet het goede fotografeer- materiaal heb, kan ik er echt geen foto's van maken, ik heb 't trouwens wel geprobeerd, maar tevergeefs. Het steentje is zoals gezegt wit en anderhalve centimeter lang. De teek zit redelijk aan de oppervakte en is driedimensionaal; vanuit iedere kant bezien blijft het rond/ bol. En dan het belangrijkst: vanuit een bepaalde hoek zijn er pootjes te zien, zoals dit bekend is bij de teek; dicht bij elkaar en aan de voorzijde gesitueerd.
Ik ben van plan het steentje mee te nemen als ik weer eens in Naturalis ben voor determinatie van het insect, en ik hoopte hier op de site meer te weten te komen over het (schijnbaar) ongewone gesteente waarin het diertje gefossiliseerd is.
Ik ben van plan het steentje mee te nemen als ik weer eens in Naturalis ben voor determinatie van het insect, en ik hoopte hier op de site meer te weten te komen over het (schijnbaar) ongewone gesteente waarin het diertje gefossiliseerd is.
To solve a piece of the past, is to
Solnhofen 'steen' is ook wit, en daar kan je soms geleedpotigen in vinden. 't Is maar een idee, en niet makkelijk -zoals eerder aangegeven- zonder foto.
Z.
Z.
The earth has music for those who listen.

Oeps, afbeelding was niet mee.
Z.
The earth has music for those who listen.
Hoi Rick,
heb je dit steentje zelf gevonden?
Kan het geen in kunsthars gegoten insect zijn?
groet Kees
heb je dit steentje zelf gevonden?
Kan het geen in kunsthars gegoten insect zijn?
groet Kees
fossiel:
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
bedolven leven
kado verpakt in matrix
feest voor de vinder
(haiku KR)
Wellicht is het copal (of heette dat niet zo) is een soort van barnsteen, maar jonger. komt niet uit de baltische streek. Is je steen transparant? zo ja, dan waarschijnlijk copal. het is overigens mogelijk dat je dan met kunsthars te maken hebt.
Groeten,
Casper
Groeten,
Casper
Post mortem we sort 'em!
In moler van Mors zitten ook insecten, is licht materiaal.
gr
pearl:)
[Bewerkt door pearl op 17-12-2009 om 22:55 NL]
gr
pearl:)
[Bewerkt door pearl op 17-12-2009 om 22:55 NL]
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)