Determinatie regulaire zee-egel Dalbyover Denemarken
- Galeocerdo
Determinatie regulaire zee-egel Dalbyover Denemarken

In de tijd dat de Hannover-Denemarken excursie liep, zat ik ook in het Deense. Met mijn vrouw en kidz ben ik een aantal uurtjes in Dalbyover wezen verzamelen. Mijn zoon Morten had een Echinocorys in vuursteen meegenomen. Bij het prepareren vandaag bleek dat er tevens een regulair egeltje in het handstuk zat.
Iemand enig idee om welke soort het hier gaat.
[Bewerkt door Galeocerdo op 04-11-2009 om 18:50 NL]
Gr. Taco
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Determinatie regulaire zee-egel Dalbyover Denemarken
Beetje moelijk te zeggen zo. Op grond van gelijkenis en positie van tuberkels zou ik zeggen een Phymosomatidae, maar ik het verder niet onderbouwen en weet niet of deze voorkomt in Dalbyover (ben het nog aan het opzoeken). Misschien even van dichbij fotograferen (tuberkels).
Kijk ook alvast hier http://www.chalk.discoveringfossils.co.uk/ECHINOIDS.htm
Maar het zou ook een Gauthiosoma kunnen zijn. Deze komt voor van Campaniaan-Maastrichtiaan tot het Paleoceen, zie ook http://nhm.ac.uk/research-curation/rese ... sp?id=1440
Mooie vondst trouwens!!
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 04-11-2009 om 20:02 NL]
Kijk ook alvast hier http://www.chalk.discoveringfossils.co.uk/ECHINOIDS.htm
Maar het zou ook een Gauthiosoma kunnen zijn. Deze komt voor van Campaniaan-Maastrichtiaan tot het Paleoceen, zie ook http://nhm.ac.uk/research-curation/rese ... sp?id=1440
Mooie vondst trouwens!!
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 04-11-2009 om 20:02 NL]
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Galeocerdo

Die site ken ik, Brits krijt. Heb een uitsnede gemaakt.
Gr. Taco
En ook nog een stukje zeeleliestengel, wat een mooi geheel!!
gr
pearl:)
gr
pearl:)
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
hoi Taco,
De foto is wel duidelijker. Ik weet niet of je kunt stellen dat, door de aanwezigheid van de plaatjes het wellicht een cidaris achtige kan zijn. Ik weet namelijk niet of dit een typerend kenmerk is van dit soort, maar die "plaatjes" zie je volgens mij alleen bij Cidaris???
Groet
De foto is wel duidelijker. Ik weet niet of je kunt stellen dat, door de aanwezigheid van de plaatjes het wellicht een cidaris achtige kan zijn. Ik weet namelijk niet of dit een typerend kenmerk is van dit soort, maar die "plaatjes" zie je volgens mij alleen bij Cidaris???
Groet
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Is toch niet juist wt ik zeg. Heb net mijn Phymosoma bekeken onder de loep en zie daar ook duidelijk "plaatjes".
Het zou dus wel degelijk een Phymosomatidae kunnen zijn. Ook sluit ik een Gauthiosoma niet uit.
Mss dat Caveman er iets op kan zeggen??
Het zou dus wel degelijk een Phymosomatidae kunnen zijn. Ook sluit ik een Gauthiosoma niet uit.
Mss dat Caveman er iets op kan zeggen??
- Galeocerdo
Antw: Determinatie regulaire zee-egel Dalbyover Denemarken @ Gerrit-Jan @ Martijn
@ Gerrit-Jan. Neem hem maandag wel mee, dat is beter dan vanaf een foto determineren.
@ Martijn. Wat denk jij?
[Bewerkt door Galeocerdo op 06-11-2009 om 09:13 NL]
@ Martijn. Wat denk jij?
Gr. Taco
- Supergraver
Antw: Antw: Determinatie regulaire zee-egel Dalbyover Denemarken @ Gerrit-Jan @ Martijn
galeocerdo schreef:
@ Gerrit-Jan. Neem hem maandag wel mee, dat is beter dan vanaf een foto determineren.
@ Martijn. Wat denk jij?
Hee Taco,
Ik zit nu op m'n werk kan even niet naslagwerk bekijken, maar ik denk dat het een Phymosoma-achtige egel is. Er zijn tijdens onze trip nog twee regulieren gevonden (eentje door Mirjam en eentje door Johan, beide nu in mijn bezit, hehehehe) en daar denk ik ook van dat het om twee juveniele Phymosoma-achtigen gaat.
Je zou bijna denken dat ze recentelijk een laag hebben bloot gelegd in Dalbyover waar deze egels uitkomen. Ik heb er (en velen met mij) in al die tijd nog nooit een gevonden.
PS. dat pakketje is tot op heden nog niet aangekomen, ik vermoed het ergste

Groeten uit Norge,
Martijn
- Galeocerdo
@ Martijn,
Phymosoma, zat ik zelf ook al aan te denken. Leuk dat er in korte tijd nog twee regulairen zijn gevonden. Foto's ?
Jammer van het pakketje
van dat materiaal kan ik namelijk niets meer krijgen 
@ Gerrit-Jan,
Ik zei dat ik hem mee zou nemen, maar als jij denkt dat ik deze egel, die feitelijk van mijn zoon is, ga ruilen voor een aantal Galeocerdo's heb je pech
Stuur je nog wel een mail over hoe laat ik ongeveer bij je ben maandag.
Phymosoma, zat ik zelf ook al aan te denken. Leuk dat er in korte tijd nog twee regulairen zijn gevonden. Foto's ?
Jammer van het pakketje

@ Gerrit-Jan,
Ik zei dat ik hem mee zou nemen, maar als jij denkt dat ik deze egel, die feitelijk van mijn zoon is, ga ruilen voor een aantal Galeocerdo's heb je pech

Stuur je nog wel een mail over hoe laat ik ongeveer bij je ben maandag.
Gr. Taco