Enkele tanden en andere fossielen uit Antwerpen
Enkele tanden en andere fossielen uit Antwerpen
Hoi, ben dit weekend eventjes naar Antwerpen geweest en heb een paar interessante/ voor mij nog onbekende dingen gevonden. heb een eerste determinatiepoging gewaagd :
1: Carcharoides catticus???
2: Squalodon antwerpiensis
3: Notorynchus primigenius???
4: Isurus oxyrinchus
5: Galeocerdo latidens
6: Isurus praecursor
7: botje van ?????
8: wervel van zeehond???
9: Acamptogenotia intorta nysti???
klopt dit zo een beetje?
Alvast bedankt voor jullie feedback.
[Bewerkt door Bert op 18-11-2009 om 12:57 NL]
Greetz, Bert
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Antw: Enkele tanden en andere fosielen uit Antwerpen
Hallo Bert,bert schreef:
1: Carcharoides catticus???
2: Squalodon antwerpiensis
3: Notorynchus primigenius???
4: Isurus oxyrinchus
5: Galeocerdo latidens
6: Isurus praecursor
7: botje van ?????
8: wervel van zeehond???
9: Acamptogenotia intorta nysti???
1, 2, 3 en 4 lijken mij te kloppen.
5 is volgens mij Galeocerdo aduncus.
6 doet me denken aan een Isurus retroflexus, maar vanaf de bovenkant durf ik dat niet 100% zeker te zeggen. Heb je foto's van de zijkant?
Groeten,
Gerard
[Bewerkt door gverwey op 18-11-2009 om 12:35 NL]
Antw: Antw: Enkele tanden en andere fossielen uit Antwerpen
100% retroflexusbert schreef:
Bedoel je deze?

Antw: Enkele tanden en andere fossielen uit Antwerpen
Een Isurus retroflexus kun je beter herkennen als je de andere kant van de tand laat zien.
Maar ik denk dat het wel een retroflexsus is.
De rest van de tanden zijn naar mijn weten helemaal goed wel een beetje twijfel bij de tijger haai tand.
groetjes Erik
Maar ik denk dat het wel een retroflexsus is.
De rest van de tanden zijn naar mijn weten helemaal goed wel een beetje twijfel bij de tijger haai tand.
groetjes Erik
E.J.
hoi die tijgerhaai is zoals erik al aangaf een galeocerdo aduncus en dus geen latidens dat is de genus naam van een physogaleus soort
grtn arien
grtn arien
- Hieronymus
- Contacteer:
Dus, latidens is een Physogaleus?mirre2be schreef:
hoi die tijgerhaai is zoals erik al aangaf een galeocerdo aduncus en dus geen latidens dat is de genus naam van een physogaleus soort
grtn arien
Sinds wanneer?:)
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
Hallo Arien,Waarschijnlijk verwar je de twee soortnamen latidens en latus.mirre2be schreef:
grtn arien
Het is Physogaleus latus en Galeocerdo latidens.
Het afgebeelde tandje is inderdaad Galeocerdo aduncus.
Groeten Hans.
Hans
Dag Bert
De schelp op foto 9 is zeker een Acamptogenotia en zeer waarschijnlijk zit je goed met A. intorta nysti. Mooie vondst. De soort is bekend uit het Belgische Plioceen, er komt echter ook een Acamptogenotia voor in het Belgische Mioceen: A. intorta straeleni. In een veldatlas van de BVP uit 1979 staat een exemplaar afgebeeld uit de Zanden van Antwerpen.
Ik zou niet weten hoe je de twee soorten van elkaar zou kunnen onderscheiden, maar in 'Antwerpen' zijn in ieder geval naast Pliocene ook (soms sterk verweerde) Miocene schelpen te vinden.
Groet, Lex
De schelp op foto 9 is zeker een Acamptogenotia en zeer waarschijnlijk zit je goed met A. intorta nysti. Mooie vondst. De soort is bekend uit het Belgische Plioceen, er komt echter ook een Acamptogenotia voor in het Belgische Mioceen: A. intorta straeleni. In een veldatlas van de BVP uit 1979 staat een exemplaar afgebeeld uit de Zanden van Antwerpen.
Ik zou niet weten hoe je de twee soorten van elkaar zou kunnen onderscheiden, maar in 'Antwerpen' zijn in ieder geval naast Pliocene ook (soms sterk verweerde) Miocene schelpen te vinden.
Groet, Lex