fragment mammoet schedel
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
fragment mammoet schedel
Denk ik omdat het erg overeenkomst met het fragment hier: http://home.kpn.nl/h.verhaard/IJSSELVAL ... -4a5a.html
Mijn vraag is: welke plek van de schedel?
Groet,
Niels
Niels
Antw: fragment mammoet schedel
Hallo Niels,
inderdaad een stuk schedel, maar ik vraag me af of het niet te klein is voor mammoet..
In ieder geval is het een stuk van het occipitale, dit zit aan de achterkant van de schedel. Het gewrichtsvlak dat je ziet raakt aan de atlas.
Groeten, Judith
inderdaad een stuk schedel, maar ik vraag me af of het niet te klein is voor mammoet..
In ieder geval is het een stuk van het occipitale, dit zit aan de achterkant van de schedel. Het gewrichtsvlak dat je ziet raakt aan de atlas.
Groeten, Judith
- sjaak
- Contacteer:
Dank. Ja, die twijfel over de grootte had ik ook. Trouwens ook bij dat stuk in het museum, hoewel de afmetingen daar niet duidelijk uit blijken. Als dit het stuk is dat aan de atlas vastzit, lijkt het mij duidelijk te klein voor een mammoet. Misschien voor een jong exemplaar.
Het zit trouwens vol met luchtkamers, hoewel ik begrijp dat dat niet exclusief voor de mammoet is.
[Bewerkt door sjaak op 22-11-2009 om 14:22 NL]
Het zit trouwens vol met luchtkamers, hoewel ik begrijp dat dat niet exclusief voor de mammoet is.
[Bewerkt door sjaak op 22-11-2009 om 14:22 NL]
Groet,
Niels
Niels
Bij dat stuk uit het museum is inderdaad zo van het plaatje een beetje lastig in te schatten hoe groot het is, hoewel het groter lijkt als jouw stuk.
Inderdaad is het hebben van zo'n 'luchtkamerstructuur' kenmerkend voor schedels, maar ook schedels van andere zoogdieren dan mammoet hebben dit.
Inderdaad is het hebben van zo'n 'luchtkamerstructuur' kenmerkend voor schedels, maar ook schedels van andere zoogdieren dan mammoet hebben dit.
Alles wat groot en zwaar is kan je lichter maken door luchtkamers erin te maken. Het stuk doet me meer denken aan een neushoornschedel.
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
- sjaak
- Contacteer:
Dank. Ik zal eea eens meenemen naar Naturalis voor verdere determinatie.
Groet,
Niels
Niels