Mammoet kies en slachttand fragmenten
- DragonSearcher
Mammoet kies en slachttand fragmenten
Hey Allemaal,
Op het strand van HvH vond ik deze kies. De afmetingen zijn: 18x16x8 cm. Als ik mij niet vergis is dit een 3e of 4e bovenkaakse kies van Mammuthus primigenius.
Daarnaast vond ik deze slachttandfragmenten. Zoals op de fotos te zien is, is de buitenkant van de beide fragmenten erg verschillend. De bruine op foto 4 is glad met groeven en meet 15x7 cm, terwijl de witte op foto 5 glad met ribbels is. De afmetingen van het fragment op foto 5 is 9x2 cm. (ik heb nog een fragment, waarbij de ribbeltjes nog veel fijner zijn, maar dat kreeg ik niet op de foto).
Is er aan de hand van deze verschillen te zeggen of het verschillende soorten betreft? Of mannetje of vrouwtje? In de kaak of buiten de kaak? Of hoor het fragment van foto 5 helemaal niet aan de buitenkant van een slagtand, maar ergens in een van de ringen van de binnenkant? Ik kan er niet echt een antwoord op vinden, dus ik vroeg mij of iemand mij er mee kan helpen.
Alvast bedankt!
Gr Jerry
EDIT: Ik was de afmetingen vergeten te vermelden.
[Bewerkt door DragonSearcher op 22-11-2009 om 17:47 NL]
[Bewerkt door DragonSearcher op 23-11-2009 om 08:15 NL]
... Eternity awaits ...
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Mammoet kies en slachttand fragmenten
Ik kan je niet helpen. Ben wel benieuwd naar het antwoord omdat ik vergelijkbare vondsten slagtand fragmenten heb gedaan.
Die kies is heel erg mooi. Wanneer heb je daar gezocht? Ik was er vrijdag in de stromende regen en zag een aantal mensen met plastic zakjes over het strand struinen.
Die kies is heel erg mooi. Wanneer heb je daar gezocht? Ik was er vrijdag in de stromende regen en zag een aantal mensen met plastic zakjes over het strand struinen.
Groet,
Niels
Niels
- DragonSearcher
Ik was er...donderdagochtend. De kies is inderdaad een mooie vondst. Maar dat heb ik niet alleen gedaan, de portie geluk die ik mee had, heeft ook geholpen 

... Eternity awaits ...
DragonSearcher schreef:
Hey Allemaal,
Op het strand van HvH vond ik deze kies. De afmetingen zijn: 18x16x8 cm. Als ik mij niet vergis is dit een 3e of 4e bovenkaakse kies van Mammuthus primigenius.
Daarnaast vond ik deze slachttandfragmenten. Zoals op de fotos te zien is, is de buitenkant van de beide fragmenten erg verschillend. De bruine op foto 4 is glad met groeven en meet 15x7 cm, terwijl de witte op foto 5 glad met ribbels is. De afmetingen van het fragment op foto 5 is 9x2 cm. (ik heb nog een fragment, waarbij de ribbeltjes nog veel fijner zijn, maar dat kreeg ik niet op de foto).
Is er aan de hand van deze verschillen te zeggen of het verschillende soorten betreft? Of mannetje of vrouwtje? In de kaak of buiten de kaak? Of hoor het fragment van foto 5 helemaal niet aan de buitenkant van een slagtand, maar ergens in een van de ringen van de binnenkant? Ik kan er niet echt een antwoord op vinden, dus ik vroeg mij of iemand mij er mee kan helpen.
Alvast bedankt!
Gr Jerry
EDIT: Ik was de afmetingen vergeten te vermelden.
[Bewerkt door DragonSearcher op 22-11-2009 om 17:47 NL]
[Bewerkt door DragonSearcher op 23-11-2009 om 08:15 NL]
Hoi Jerry.
Je hebt een erg mooie vondst gedaan.
Van die stukken slagtand heb ik ook meerdere stukken liggen, van verschillende grote met verschillende kleuren.
De stukken met de ribbeltjes zijn stukken van de buitenste mantel v/d slagtand waar al een stukje/laagje vanaf is.
En ik denk dat de kleuren komen van de mineralen waar de stukken tand tussen hebben gelegen.
Gr. Don.
Don
- DragonSearcher
Hi Donny,
bedankt voor je antwoord. Ik heb tot nu toe nog niet genoeg fragmenten kunnen vinden, om het zelf te kunnen vaststellen
Gr Jerry
bedankt voor je antwoord. Ik heb tot nu toe nog niet genoeg fragmenten kunnen vinden, om het zelf te kunnen vaststellen

Gr Jerry
... Eternity awaits ...