Doel en omgeving
Doel en omgeving
Hallo,
Gisteren samen met Elbert de omgeving van Doel gaan verkennen.
Toen we na een tijdje rondrijden een niet zolang geleden opgespoten terrein betraden bleek het er vol de liggen met gastropoden en bivalves.
De foto's tonen een deel van de vondsten die ik gedaan heb in iets meer dan een uur zoeken.
Groeten Gio
Minilodon
Antw: Doel en omgeving
Interessant!
Zijn dit vlaktes met uitsluitend Plioceen materiaal? Hebje er ook tandjes gevonden?
Groetjes,
Gunther
Zijn dit vlaktes met uitsluitend Plioceen materiaal? Hebje er ook tandjes gevonden?
Groetjes,
Gunther
- Carcharias
- Contacteer:
Mooi zeg! En de kwaliteit!
Normaal zijn meer dan de helft van de schelpen gebroken als je ergens in Antwerpen gaat zoeken.
Mvg, Robbin
Normaal zijn meer dan de helft van de schelpen gebroken als je ergens in Antwerpen gaat zoeken.
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
Ha, jullie beginnen eindelijk eens wat meer te ontdekken dan die groene berg, goed zo!
Het is typisch en algemeen materiaal uit de Midden tot laat Pliocene zandige afzettingen van de Lillo Formatie. Deze zanden, zeker die van het onderdeel Zanden van Oorderen, zijn veruit dé fossielrijkste afzettingen die ons Belgenlandje rijk is. Sla er maar eens de literatuur opna (veel recente publicaties aan de hand van Robert Marquet).
Ik zie Aquipecten opercularis (denk ik, voor de andere relatief zeldzame soorten moet je naar de detailversiering van de ribben kijken, Apphorais scaldensis, Sipho sp., Terebra inversa en Liomesus dalei
nog veel ontdekkingsplezier daar!
Eer je alle soorten bij elkaar geraapt hebt ben je nog enkele jaaaaren zoet, en het is echt keileuk materiaal. Hint; kijk eens naar de allerkleinste fauna in deze zanden (neem een gastropode en klop het zand eruit), en een wereld zal voor je opengaan
Het is typisch en algemeen materiaal uit de Midden tot laat Pliocene zandige afzettingen van de Lillo Formatie. Deze zanden, zeker die van het onderdeel Zanden van Oorderen, zijn veruit dé fossielrijkste afzettingen die ons Belgenlandje rijk is. Sla er maar eens de literatuur opna (veel recente publicaties aan de hand van Robert Marquet).
Ik zie Aquipecten opercularis (denk ik, voor de andere relatief zeldzame soorten moet je naar de detailversiering van de ribben kijken, Apphorais scaldensis, Sipho sp., Terebra inversa en Liomesus dalei
nog veel ontdekkingsplezier daar!
Eer je alle soorten bij elkaar geraapt hebt ben je nog enkele jaaaaren zoet, en het is echt keileuk materiaal. Hint; kijk eens naar de allerkleinste fauna in deze zanden (neem een gastropode en klop het zand eruit), en een wereld zal voor je opengaan

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Groene berg, welke groene berg 
Haaientanden komen wel nog steeds op de eerste plaats maar door problemen met m'n rug kan ik niet meer gaan graven.
Hoewel ik 'schelpen' eerst als bijvondst zag ga ik ze meer en meer waarderen.
Er is inderdaad heel veel interessant materiaal te vinden.
Tandjes hebben we niet gevonden maar voor een keer vonden we dat helemaal niet erg.
Ik heb al 'De Pliocene gastropodenfauna van Kallo' van R. Marquet in m'n bezit.
Groeten,
Gio

Haaientanden komen wel nog steeds op de eerste plaats maar door problemen met m'n rug kan ik niet meer gaan graven.
Hoewel ik 'schelpen' eerst als bijvondst zag ga ik ze meer en meer waarderen.
Er is inderdaad heel veel interessant materiaal te vinden.
Tandjes hebben we niet gevonden maar voor een keer vonden we dat helemaal niet erg.
Ik heb al 'De Pliocene gastropodenfauna van Kallo' van R. Marquet in m'n bezit.
Groeten,
Gio
Minilodon
Gio, die groene berg zou wel eens die plek geweest kunnen zijn waar die boei lag en ik alleen antraciet en stookolieklompen heb opgeraapt...
Die andere plek was een echt bonanza zoals ik dat alleen in Engeland heb meegemaakt; waar je ook keek: mooie vondsten.
Wel was daar een mysteriefiguur die op alle locaties die we gezien hebben al gereden had op een cross-motor, dat was jij toch niet he, Stijn?
groeten, Elbert
Die andere plek was een echt bonanza zoals ik dat alleen in Engeland heb meegemaakt; waar je ook keek: mooie vondsten.
Wel was daar een mysteriefiguur die op alle locaties die we gezien hebben al gereden had op een cross-motor, dat was jij toch niet he, Stijn?
groeten, Elbert
Elbert
Hey Bert,
Peter hier, zoon van Joop..
Had al eerder account aangemaakt maar nu dan toch mijn eerste berichtje op het forum..
Mooie vondsten! Zeker de moeite waard om eens een rondje te rijden door de docklands van Antwerpen.
Hoe is het met de rug? Kreeg de indruk dat de laatste keer dat we in Antwerpen waren het niet helemaal soepel ging.
Mijn mail staat geloof ik in het profiel, als je een mailtje stuurt dan zend ik het mailadres van mijn ouders mocht je die kwijt zijn.
Groetjes en hopelijk tot snel op de "vlakte"
(nou ja vlakte.. ondertussen lijkt het meer op Emmentaler)
[Bewerkt door Abri op 21-12-2009 om 01:57 NL]
Peter hier, zoon van Joop..
Had al eerder account aangemaakt maar nu dan toch mijn eerste berichtje op het forum..
Mooie vondsten! Zeker de moeite waard om eens een rondje te rijden door de docklands van Antwerpen.
Hoe is het met de rug? Kreeg de indruk dat de laatste keer dat we in Antwerpen waren het niet helemaal soepel ging.
Mijn mail staat geloof ik in het profiel, als je een mailtje stuurt dan zend ik het mailadres van mijn ouders mocht je die kwijt zijn.
Groetjes en hopelijk tot snel op de "vlakte"
(nou ja vlakte.. ondertussen lijkt het meer op Emmentaler)
[Bewerkt door Abri op 21-12-2009 om 01:57 NL]
Always progressive!