Hout of Bot? Zwarte Polder
Antw: Hout of Bot? Zwarte Polder
Hoi Stijn,
Deze stukken zijn bot (waarschijnlijk walvisbot).
Groeten!
Casper
Deze stukken zijn bot (waarschijnlijk walvisbot).
Groeten!
Casper
Post mortem we sort 'em!
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Hout of Bot? Zwarte Polder
Dat het bot is ben ik met je eens, maar hoe kom je er bij dat het waarschijnlijk om walvisbot gaat?
Groet,
Niels
Niels
Beste Stijn,
Het is inderdaad bot. Al die gaatjes die je aan de binnenkant ziet zijn kenmerkend voor botten.
Groeten,
Bram.
Het is inderdaad bot. Al die gaatjes die je aan de binnenkant ziet zijn kenmerkend voor botten.
Groeten,
Bram.
Antw: Antw: Antw: Hout of Bot? Zwarte Polder
sjaak schreef:
Dat het bot is ben ik met je eens, maar hoe kom je er bij dat het waarschijnlijk om walvisbot gaat?
Het is zo te zien oud (bij mij zijn ze altijd flink versteend en verkleurd), en het gaat om heel grote stukken waar weinig vorm in te herkennen is. Het zijn dus waarschijnlijk fragmenten van heel erg grote, oude botten. Gezien de al gevonden fauna van dergelijke ouderdom, denk ik dat het om walvissen gaat.
Het is dus niet dat ik dit zo precies kan determineren

Groeten!
Casper
Post mortem we sort 'em!
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Hout of Bot? Zwarte Polder
Ik heb zelf enkele (grote) wervels uit miocene zanden die gedetermineerd zijn als een vroege dolfijnsoort. De dieren bereikten soms een lengte van 7 of meer meter. De uitsteeksels op vele van die wervels kunnen dan ook behoorlijk lang worden.Casper schreef:
Het is zo te zien oud (bij mij zijn ze altijd flink versteend en verkleurd), en het gaat om heel grote stukken waar weinig vorm in te herkennen is. Het zijn dus waarschijnlijk fragmenten van heel erg grote, oude botten. Gezien de al gevonden fauna van dergelijke ouderdom, denk ik dat het om walvissen gaat.
Het is dus niet dat ik dit zo precies kan determineren, maar het is, dunkt mij, aannemelijk dat dit van een walvis is.
Groeten!
Casper
De getoonde stukjes bot op de eerste foto lijken me eigenlijk relatief klein, in vergelijking met de haaientandjes die er naast liggen dus waarom zou dit geen splinter dolfijnwervel/rib/iets anders kunnen zijn?
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Ik heb in Naturalis wel eens iemand naar dat soort stukjes laten kijken en die dacht aan een landzoogdier zoals steppewissant oid. Komt daar ook voor. Volgens mij kan het van alles zijn.
[Bewerkt door sjaak op 22-12-2009 om 17:14 NL]
[Bewerkt door sjaak op 22-12-2009 om 17:14 NL]
Groet,
Niels
Niels
Zoals Niels zegt, het kan van alles zijn, die stukken bot, echt niet alleen walvis. Het is net zo goed mogelijk dat het om een landzoogdier gaat.
Groeten, Judith
Groeten, Judith
Je kan inderdaad niet zien of het land - of zeezoogdier is,toch is het mijn ondervinding dat,als je veel walvisfragmenten vindt, je deze ondetermineerbare stukken tegenkomt. Daarom schikte ik ze ook bij de walvisachtigen.(beng ze al lang niet meer mee).
Theo