Werkvoertuig?
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Werkvoertuig? @ Martijn

Supergraver schreef:
WerkVOERtuig???
Dan mis ik de banden, motor, stuur, en nog heel veel meerLOL
Gr
Martijn
Je snapt er weer helemaal niets van!!!
Dit steentje is natuurlijk een onderdeel van dit werkvoertuig!! Deuuuu
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 22-06-2010 om 13:40 NL]
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
Antw: Werkvoertuig?
Ik heb een expert op het gebied van edelstenen en mineralen een mailtje gestuurd en hij zei het volgende(voor diegene die het nog interessant vinden):
Geachte heer,
U heeft het helemaal goed. de steen op de foto's is zonder enige twijfel een zeer fraai kristal van kwarts en bekend onder de naam bergkristal. De foto's laten een duidelijke kristalstructuur hiervan zien, zodat er geen enkele twijfel over bestaat.
Kwarts is het meest voorkomende mineraal op de aarde. Ruim 80 procent van de stenen bestaan uit kwarts, hoewel dit in verschillende vormen kan zijn. Niet alle kwartsvarianten hebben zo'n duidelijke kristalstructuur, maar komen micro-kristallijn voor. Denk hierbij bijvoorbeeld aan agaat, vuursteen of jaspis. Ook is er een varieteit die amorf, dus geheel zonder kristalstructuur is, namelijk opaal. Alle genoemde varianten worden ook in Nederland gevonden.
Kwartsen komen in Nederland zeer algemeen voor, maar heldere varieteiten in een kristalvorm wat minder. In verschillende delen van oa. Duitsland, Zwitserland, en Frankrijk worden in rotsformatie's prachtige kristallen gevonden, die door middel van beekjes en rivieren zoals de Rijn dan "ergens" in Nederland uitkomen. Uw vondst is dus niet uniek, maar je vind ze nu ook weer niet elke dag, en zeker niet met deze prachtige kristalvorm. Meestal zijn de stenen door het transport in een beek of rivier zeer lange tijd "onderweg" en vertonen dan afgeronde plekken als gevolg van het schuren en rollen over andere stenen. Op die wijze ontstaat de ronde vorm van grind.
Geachte heer,
U heeft het helemaal goed. de steen op de foto's is zonder enige twijfel een zeer fraai kristal van kwarts en bekend onder de naam bergkristal. De foto's laten een duidelijke kristalstructuur hiervan zien, zodat er geen enkele twijfel over bestaat.
Kwarts is het meest voorkomende mineraal op de aarde. Ruim 80 procent van de stenen bestaan uit kwarts, hoewel dit in verschillende vormen kan zijn. Niet alle kwartsvarianten hebben zo'n duidelijke kristalstructuur, maar komen micro-kristallijn voor. Denk hierbij bijvoorbeeld aan agaat, vuursteen of jaspis. Ook is er een varieteit die amorf, dus geheel zonder kristalstructuur is, namelijk opaal. Alle genoemde varianten worden ook in Nederland gevonden.
Kwartsen komen in Nederland zeer algemeen voor, maar heldere varieteiten in een kristalvorm wat minder. In verschillende delen van oa. Duitsland, Zwitserland, en Frankrijk worden in rotsformatie's prachtige kristallen gevonden, die door middel van beekjes en rivieren zoals de Rijn dan "ergens" in Nederland uitkomen. Uw vondst is dus niet uniek, maar je vind ze nu ook weer niet elke dag, en zeker niet met deze prachtige kristalvorm. Meestal zijn de stenen door het transport in een beek of rivier zeer lange tijd "onderweg" en vertonen dan afgeronde plekken als gevolg van het schuren en rollen over andere stenen. Op die wijze ontstaat de ronde vorm van grind.
Tot slit nog het laatste berichtje van de man:
Natuurlijk kan iemand de gevonden steen verloren hebben, maar dat is niet erg waarschijnlijk. (ik zelf loop ook altijd met enkele stenen in mijn broekzak, dus verliezen is nooit uit te sluiten)
Uit uw mail blijkt dat deze steen in drenthe gevonden is. Er komen ook veel en prachtige kristalformatie's in de scandinavische landen voor. Ik denk dat uw steen in de ijstijd al dan niet opgesloten in een andere steen, meegesleurd is door het ijs en toen in drenthe blijven liggen. De stenen van de drenthse hondsrug zijn allemaal op die wijze in nederland gekomen, dus dit is een veel aannemelijker verklaring dan dat iemand deze steen daar verloren heeft.
Natuurlijk kan iemand de gevonden steen verloren hebben, maar dat is niet erg waarschijnlijk. (ik zelf loop ook altijd met enkele stenen in mijn broekzak, dus verliezen is nooit uit te sluiten)
Uit uw mail blijkt dat deze steen in drenthe gevonden is. Er komen ook veel en prachtige kristalformatie's in de scandinavische landen voor. Ik denk dat uw steen in de ijstijd al dan niet opgesloten in een andere steen, meegesleurd is door het ijs en toen in drenthe blijven liggen. De stenen van de drenthse hondsrug zijn allemaal op die wijze in nederland gekomen, dus dit is een veel aannemelijker verklaring dan dat iemand deze steen daar verloren heeft.
- Spongebob
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 640 times
Antw: Antw: Werkvoertuig?
???the past schreef:
Tot slit nog het laatste berichtje van de man:
Natuurlijk kan iemand de gevonden steen verloren hebben, maar dat is niet erg waarschijnlijk......
.............Ik denk dat uw steen in de ijstijd al dan niet opgesloten in een andere steen, meegesleurd is door het ijs en toen in drenthe blijven liggen.
Ik vond het al knap van je expert om mijn vier regeltjes zo uit te smeren over een heel epistel, maar na je tweede berichtje begin ik toch te twijfelen aan zijn kennis over de Drentse vondstmogelijkheden.
Time fades away (Neil Young)
Mijn expert? Dat klinkt alsof ik iemand een mail heb gestuurd om een antwoord te krijgen zoals ik die wil horen, dat zeker niet en nooit. En over de regeltjes die hij uitsmeert zijn email is nog veel langer, wat mij het gevoel geeft dat deze man erg veel plezier heeft en houdt van het vak waarmee hij bezig is. ALs hij had gezegd deze steen is is waarschijnlijk afkomstig van iemand die hem heeft verloren, dan had ik daar ok vrede mee gehad.
Groetjes
Groetjes
Toch blijft het mij ten zeerste verbazen dat er zoveel mensen zijn die puntgave kristallen, fossielen of pijlpunten verliezen. En dat die dan nog steeds gevonden worden door mensen die niet weten wat ze gevonden hebben. Terwijl mij dat nooit lukt. Daar is bij mij dan altijd nog heel veel werk aan. Raar!