Help: Mijn kies wordt wit

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Help: Mijn kies wordt wit

Bericht door sjaak » 14 nov 2010, 22:48

Ik denk dat er behalve op dit forum en bij tandpasta fabrikanten, maar weinig mensen zijn die zich zorgen maken als hun kies vanzelf weer wit wordt.... ;)

Groet,

Niels

mars33

Bericht door mars33 » 15 nov 2010, 12:29

Ik had ergens in augustus een hertenkies gevonden en nu geprobeerd te drogen. Ik moet toegeven dat ik wel eens een weekje vergeet het water te verversen, maar ik dacht dat het nu toch wel goed zou moeten zijn. Desondanks leken er een aantal witte scheurtjes in te zitten, dus heb ik het maar weer snel in het water gemikt. Maar mijn vraag is nu.
1) Hoe droog je kiezen het beste?
2) Moet je noordzee kiezen (en botten) per definitie, altijd, zonder uitzonderingen, behandelen bv met houtlijm?

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

mars33

Bericht door mars33 » 15 nov 2010, 14:11

Ik heb trouwens ook een sprongbeentje die, toen ik het vond, pikzwart was. Ik had het een nachtje laten liggen en het begon langzaam te bleken. Het is ook niet zo zwaar dus kans is groot dat het niet fossiel is. De kleur van de botten bij vondst wil volgens mij nog niet zeggen dat het ook de kleur is na drogen.

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

Benjamin
Contacteer:
Antw: Antw: Help: Mijn kies wordt wit

Bericht door Benjamin » 15 nov 2010, 16:20

sjaak schreef:
Dat zie je ook wel bij botten die in het veen of ander zuurstofarm milieu hebben gelegen. Het is een gevolg van blootstelling aan zuurstof.
Dat de kies wit kleurt betekent dat ie niet zo heel oud is. De verkleuring is volgens mij onvermijdelijk en onschadelijk.
Interessant! Is het ook zo, dat je mag concluderen dat de botten die in een zuurstofarm milieu hebben gelegen én dan wit worden dat ze niet zo oud zijn?
Of worden ook de fossielen die in een zuurstofarm milieu hebben gelegen wit?

Groeten, tim

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

Bram
Antw: Antw: Help: Mijn kies wordt wit

Bericht door Bram » 15 nov 2010, 16:51

mars33 schreef:
Maar mijn vraag is nu.
1) Hoe droog je kiezen het beste?
2) Moet je noordzee kiezen (en botten) per definitie, altijd, zonder uitzonderingen, behandelen bv met houtlijm?
Hallo Marcel,

Botten van HvH kun je het beste maar allemaal conserveren. Dit komt doordat deze botten relatief jong zijn, en dus nog niet helemaal versteend. Dit maakt ze gevoelig voor uitzetten en krimpen, wat scheuren tot gevolg heeft. Echt zwaar versteende fossielen uit het Vroeg-Pleistoceen uit bijvoorbeeld Het Gat hoef je niet te conserveren, omdat het fossilisatieproces daar voltrokken is en het bot 'zichzelf dus heeft geconserveerd'.

Botten en kiezen kan je over het algemeen gewoon op een rustige, niet te warme of te droge plek laten drogen. Daarnaast kan je verkleuringen/verblekingen (donkerbruin wordt lichtbruin, maar niet helemaal naar wit) voorkomen, door ze op een donkere plek te drogen/te bewaren.

Botten/kiezen waarvan je vermoed dat ze zwakker zijn, of al scheuren vertonen, kan je onder een natte handdoek laten drogen, zodat ze niet te snel drogen en dus minder snel scheuren (dat zou ik iig bij jouw mammoetkies proberen!).

Over jouw kies met kleine scheurtjes: dit hebben ook kiezen van mij, maar of dat door te kort ontzilten komt, of dat je die scheurtjes eigenlijk pas ziet als de kies droog is, maar ze er al zaten van het transport durf ik niet te zeggen. Ik heb het dan wel over hele fijne, zeer ondiepe, haarscheurtjes, geen grote scheuren die de kies laten breken!

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 15-11-2010 om 16:53 NL]

sjaak
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Help: Mijn kies wordt wit

Bericht door sjaak » 15 nov 2010, 20:25

Benjamin schreef:

Interessant! Is het ook zo, dat je mag concluderen dat de botten die in een zuurstofarm milieu hebben gelegen én dan wit worden dat ze niet zo oud zijn?
Of worden ook de fossielen die in een zuurstofarm milieu hebben gelegen wit?

Groeten, tim
Volgens mij kan je dat best zeggen als het naar wit verkleurt. Fossiele HvH botten zijn in mijn ervaring altijd bruin of zwart gefossileerd. Bij opdrogen verkleuren deze soms naar lichtbruin.

Er worden trouwens bij HvH ook wel zwaar versteende botten gevonden. Deze zijn zwart, zwaar en het sponsachtige gedeelte is helemaal opgevuld met sediment. Deze conserveer ik niet.

Groet,

Niels

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times

Bericht door masteroffossiles » 15 nov 2010, 21:16

die zwarte botten worden ook gedeeltelijk wit als je ze te kort laat ontzilten, heb ik gehad met mn (nu niet meer van mij) herten wervel en met mijn artefact gemaakt van bot.

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 15 nov 2010, 22:16

dat is dan waarschijnlijk een soort zout aanslag

Groet,

Niels

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 15 nov 2010, 22:34

Jerry, Sjaak, Sander en anderen,

Ik zal hem eerst gewoon een periode van ongeveer 6 weken laten ontzilten (kan geen kwaad). Als de wortel daarna toch weer wit kleurt, dan neem ik aan dat hij uit een zuurstofarm milieu komt en dat hij waarschijnlijk niet zo heel oud is.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Groeten, Tim

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 15 nov 2010, 22:39

Als het alleen om de wortel (en niet het glazuur) gaat zegt het niets. Zie deze neushoornkies: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=11675
Ik denk trouwens dat je hertenkies wel fossiel is.

Groet,

Niels

Gesloten