straal apparaatje DIY
Antw: straal apparaatje DIY
waarom zouden de druk stralers minder goed zijn?
ze zijn een stuk eenvoudiger
dit zie je ook terug in de prijs... kijk eens op ukge shop, daar staat ook een klein stralertje met duk reservoir voor 95 pond geloof ik.
het nadeel van een drukvat is dat het eigenlijk gekeurd moet zijn, want er zit een rdelijk risico aan vast... een houder onder druk, ook al is het maar een paar bar, mag nooit onderschat worden als het ooit eens uit elkaar klappen.
ik heb ooit eens voorgesteld om zelf een drukvat te maken van een metalen buis en wat laswerk, dit was voor een proefopstelling, werd door het halve bedrijf voor gek verklaard
Ik begin langzaam ook te begrijpen waarom die vacuum stralers zo pittig geprijsd zijn.
het is verdomd lastig de losse onderdelen bij elkaar te vinden.
en sommige onderdelen kunnen erg duur zijn.
Het t-stuk is gewoon een venturibuis, maar zoek maar eens een venturi voor de juist deze toepassing. ben op dit moment aan het zoeken op injectors en blastheads, hier vind je de venturi's om te stralen echter vrij duur.. toch ben iok ervan overtuigd dat er een eenvoudig goedkoop element moet zijn, aangezien er venturi pistolen van een paar tientjes worden verkocht
Ook je nozzles, je hebt overigens ook venturi nozzles al ben ik daar nog niet precies uit wat het is.
veel nozzles hebben een grotere diameter dan nodig. Nozzles van 0.8 of 1.2mm zijn vaak de hardere uberkwaliteit nozzles met bijbehorend prijskaartje
Ik hoop ergens keramische uit te halen, met zo'n kleine diameter... een factor 10 minder duurzaam maar wel tot een factor 30 goedkoper. onder de streep dus gunstiger,zelfs als je hem veel gebruikt.
ze zijn een stuk eenvoudiger
dit zie je ook terug in de prijs... kijk eens op ukge shop, daar staat ook een klein stralertje met duk reservoir voor 95 pond geloof ik.
het nadeel van een drukvat is dat het eigenlijk gekeurd moet zijn, want er zit een rdelijk risico aan vast... een houder onder druk, ook al is het maar een paar bar, mag nooit onderschat worden als het ooit eens uit elkaar klappen.
ik heb ooit eens voorgesteld om zelf een drukvat te maken van een metalen buis en wat laswerk, dit was voor een proefopstelling, werd door het halve bedrijf voor gek verklaard
Ik begin langzaam ook te begrijpen waarom die vacuum stralers zo pittig geprijsd zijn.
het is verdomd lastig de losse onderdelen bij elkaar te vinden.
en sommige onderdelen kunnen erg duur zijn.
Het t-stuk is gewoon een venturibuis, maar zoek maar eens een venturi voor de juist deze toepassing. ben op dit moment aan het zoeken op injectors en blastheads, hier vind je de venturi's om te stralen echter vrij duur.. toch ben iok ervan overtuigd dat er een eenvoudig goedkoop element moet zijn, aangezien er venturi pistolen van een paar tientjes worden verkocht
Ook je nozzles, je hebt overigens ook venturi nozzles al ben ik daar nog niet precies uit wat het is.
veel nozzles hebben een grotere diameter dan nodig. Nozzles van 0.8 of 1.2mm zijn vaak de hardere uberkwaliteit nozzles met bijbehorend prijskaartje
Ik hoop ergens keramische uit te halen, met zo'n kleine diameter... een factor 10 minder duurzaam maar wel tot een factor 30 goedkoper. onder de streep dus gunstiger,zelfs als je hem veel gebruikt.
oeps...
De zandstralers met een poedercontainer onder druk zijn mijns inziens iets moeilijker te fabriceren dan deze met een poedercontainer zonder druk. Het meest eenvoudige model zou op zijn minst vereisen dat er een drukregelaar (met waterafscheiding en eventueel nanometer) wordt aangeschaft en ook de koppelstukken. Met wat geluk en geduld zou je bij de ijzerhandelaar een passend drukvat kunnen vinden en mits bewerking voor het installeren van een schroefdeksel en onderaan de opzuigbuis, ben je naast het aan elkaar aan sluiten misschien al klaar.
Dan lijkt me inderdaad de fijne nozzle ook een aandachtspunt..
afzonderlijke onderdelen zijn allen te vinden op www.festo.com
[Bewerkt door fitch op 04-02-2011 om 01:17 NL]
Dan lijkt me inderdaad de fijne nozzle ook een aandachtspunt..
afzonderlijke onderdelen zijn allen te vinden op www.festo.com
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
Antw: Antw: straal apparaatje DIY
de koppelstukken zijn redelijk verkrijgbaar, en voor beide type stralers heb je de regelaar en waterafscheider nodig.fitch schreef:
Het meest eenvoudige model zou op zijn minst vereisen dat er een drukregelaar (met waterafscheiding en eventueel nanometer) wordt aangeschaft en ook de koppelstukken. .
Ik meen voor 15 euro bij de kranenpoel
ik zal de link eens checken.
Ik zag op het duitse forum een makkelijke oplossing voor drukvat.
steigerbuis met schroefdraad en dan twee doppen erop.
ergens druk op zetten is goed te doen hoor.
je straalpoeder met goed fatsoen naar je nozzle brengen dat is misschien in jou geval weer iets lastiger.
in geval van vacuum zuig je het op en meng je het direct in de luchtsroom.
Ik vraag me af hoe je je zand lucht mengsel kan regelen bij een houder onder druk
oeps...
korte date up....
Nozzles en losse venturi elementen blijven een probleem.
een hardstahl nozzle met 0.8-1.2mm opening is gewoon erg duur.
Plus ik heb pas 1 site gevonden waar je die borium nozzles los kan bestellen
venturi's heb ik nog niet gevonden
Wel was er veel ander leuks te bestellen maar ben de link kwijt en vind um niet meer das als iemand weet welke site ik bedoel... hulp
Het was een Duitse site, veel preperatie materiaal en schappelijk geprijsd. Ik heb er van die tandarts krabbertjes zien liggen voor een paar euro's. Het is niet een van de links via fossiel.net
Ik heb wel al heel voorbarig m'n filtertje gehaald omdat kranenbroek hier om de hoek gaat verhuizen dus veel aanbiedingen heeft.
Wanneer ik dus echt van niks een straler moet maken wordt het nog lastig...
Venturi element moet ik gaan rekenen en zelf fabriceren ben ik bang, een nozzle idem
beide worden dan van RVS, Keramisch slijt te snel en hardmetaal is lastig te krijgen.
RVS of gehard staal blijft dan over.
Dan ga je eens om je heen kijken wat er nog meer is... straalpistool van 10 euro en die aanpassen?? dat zal alleen erg grof worden, tenzij ik de grote nozzle uit boor een slangetje eraan maak met aan het uiteinde een rvs buisje met een eigen fabricaat rvs nozzle.
Een andere optie zijn de airbrush erasers..
varieren van 35-65 euro en hebben als voordeel dat er erg fijne nozzles 0.6-0.8mm op zitten (gehardstaal).
Nadeel met straalmiddel houder erop of vast eronder.
ik heb meer vrije tijd nodig en een winnend lot van de staatsloterij... Wie kan mij hieraan helpen
Nozzles en losse venturi elementen blijven een probleem.
een hardstahl nozzle met 0.8-1.2mm opening is gewoon erg duur.
Plus ik heb pas 1 site gevonden waar je die borium nozzles los kan bestellen
venturi's heb ik nog niet gevonden
Wel was er veel ander leuks te bestellen maar ben de link kwijt en vind um niet meer das als iemand weet welke site ik bedoel... hulp
Het was een Duitse site, veel preperatie materiaal en schappelijk geprijsd. Ik heb er van die tandarts krabbertjes zien liggen voor een paar euro's. Het is niet een van de links via fossiel.net
Ik heb wel al heel voorbarig m'n filtertje gehaald omdat kranenbroek hier om de hoek gaat verhuizen dus veel aanbiedingen heeft.
Wanneer ik dus echt van niks een straler moet maken wordt het nog lastig...
Venturi element moet ik gaan rekenen en zelf fabriceren ben ik bang, een nozzle idem
beide worden dan van RVS, Keramisch slijt te snel en hardmetaal is lastig te krijgen.
RVS of gehard staal blijft dan over.
Dan ga je eens om je heen kijken wat er nog meer is... straalpistool van 10 euro en die aanpassen?? dat zal alleen erg grof worden, tenzij ik de grote nozzle uit boor een slangetje eraan maak met aan het uiteinde een rvs buisje met een eigen fabricaat rvs nozzle.
Een andere optie zijn de airbrush erasers..
varieren van 35-65 euro en hebben als voordeel dat er erg fijne nozzles 0.6-0.8mm op zitten (gehardstaal).
Nadeel met straalmiddel houder erop of vast eronder.
ik heb meer vrije tijd nodig en een winnend lot van de staatsloterij... Wie kan mij hieraan helpen
oeps...