Wat zijn dit?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Haantje
Wat zijn dit?

Bericht door Haantje » 28 apr 2011, 23:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry dit is mijn eerste vondst die ik de moeite waard vind en die mijn nieuwsgierigheid prikkeld!

Mijn man moest midden in het stadscentrum van Dokkum een hele diepe gleuf graven, voor nieuwe riolering e.d.
Daar vond hij deze fosielen. Heb geen idee wat het zijn, ja het lijken op kaken met kiezen, of grote kiezen. Maar kan heel goed mishebben..
dus wie oh wie??

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Wat zijn dit?

Bericht door sjaak » 28 apr 2011, 23:23

Het zijn de kiezen van een paard. Ik twijfel of het heel erg oud (fossiel is). Meestal zijn ze dan donkerder van kleur (maar dat hangt af van de grond waarin het lag en hoeft niet altijd).

Groet,

Niels

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 28 apr 2011, 23:48

Eigenlijk zijn dit kiezen van een rund ;) Vergelijk hier maar eens: http://natuurinformatie.nl/nnm.dossiers ... 04690.html

Wat betreft de ouderdom, is het inderdaad lastig zeggen...

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

Haantje

Bericht door Haantje » 29 apr 2011, 00:04

oh bedankt voor jullie antwoord! En had ik in ieder geval goed dat het kiezen waren! Was al bang om vierkant uitgelachen te worden!!
Wat een prachtig forum is dit, zeg!
En idd de foto´s uit de link lijken er veel op!
Mijn man had ze wel al onder de kraan afgespoeld! Ik helemaal boos, zo van straks is het iets heel zeldzaams en unieks of echt oud en dan spoel jij alles er af! want volgens mij kunnen jullie toch ook aan het zand e.d. waar het in gevonden is dingen aflezen-zien?

nogmaals bedankt en grtjs!
Lin

Bram

Bericht door Bram » 29 apr 2011, 08:44

Idd. rund, het kauwvlak heeft van die 'punten', en die heb ik nog nooit gezien van paard. Wat betreft de ouderdom, als ze maar van enkele meters diepte komen, en sommige delen van de kies idd. nog wittig zijn, dan zou ik ze niet al te oud schatten.

DragonSearcher
Antw: Antw: Wat zijn dit?

Bericht door DragonSearcher » 29 apr 2011, 10:06

bram schreef:
Idd. rund, het kauwvlak heeft van die 'punten', en die heb ik nog nooit gezien van paard.
Afgezien van dat hebben beide grote kiezen ook een zuiltje tussen de lobben, zie laatste foto :) Die kleinere kies is een premolar, dat zijn rotdingen om te determineren. Tis dat ik er zelf een heb die vergelijkbaar is (al is de kans in dit geval toch vrij groot dat als je al 2 runderkiezen vind, de premolar die je er bij vind ook van rund is ;))

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

Gesloten