Mosasauruswervel of iets anders?
Antw: Antw: Mosasauruswervel of iets anders?
Beste Jan,ouwerot schreef:
Op de foto was het niet duidelijk, maar indien deze wervel aan beide zijde hol is, is het zeker geen mosasauruswervel, noch plesiosaurus. Ik denk al langer richting crocodylus , maar zonder geassocieerde vondst is dit niet te onderbouwen.
gr Jan
.. mee eens, maar om een link naar croc te leggen ..? Er is weinig vergelijk voor hande en da's jammer. Ik heb enkel een paar tekeningen van Amerikaanse vondsten (geen foto's) en zie daarop toch specifieke karakters dewelk ik niet terugvind op de wervel van Herman (mogelijks door verdrukking of beschadiging). Zal de Amerikaanse vrienden eens contacteren.
Overigens, al het getoonde heeft nog wat nood aan preparatie ... ik zie bijv. dat geen enkel foramen is vrijgelegd .. iets waar toch wel wat uit af te leiden valt.
grtn,mike
Antw: Antw: Antw: Mosasauruswervel of iets anders?
vraagje: vanaf wanneer noem je een "holle" wervel concaaf of hoe hol moet je wervel zijn om concaaf genoemd te worden ... ?DragonSearcher schreef:Plesio wervels zijn zeer zeker wel concaaf (hol) aan beide zijden...ouwerot schreef:
indien deze wervel aan beide zijde hol is, is het zeker geen mosasauruswervel, noch plesiosaurus.
grtn,mike
Antw: Antw: Antw: Mosasauruswervel of iets anders?
Plesiosauruswervels zijn vlak en niet hol. Er wordt in het commercieel circuit heel veel aangeboden als zijnde plesiosauruswervels, maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Deze wervel past in geen enkel plaatje zodoende is er ook op dit moment geen enkele zinnige naam op te plakken. Kan het zijn dat dit een nog onbeschreven plesiosaurussoort kan zijn? Ja dat kan, maar zeer waarschijnlijk is het totaal iets anders. Dat kun je voor hebben als niemand die dingen beschrijft en ze enkel opgegraven worden om snel snel wat handel te maken.DragonSearcher schreef:Plesio wervels zijn zeer zeker wel concaaf (hol) aan beide zijden...ouwerot schreef:
indien deze wervel aan beide zijde hol is, is het zeker geen mosasauruswervel, noch plesiosaurus.
@Mike, inderdaad wat snel door de bocht, maar wie doet beter?

Roep u maar...
Antw: Mosasauruswervel of iets anders?
@ Mike:
Welk gedeelte zou je graag verder geprepareerd willen zien, en wat is daar precies uit af te leiden?
Er is geen 100% duidelijkheid waarvan de wervel is, dus ik denk dat ik hem voorlopig zelf houd, en dus niet verkoop op de open dag.
Bedankt iedereen voorzover het meedenken over wat de wervel zou kunnen zijn.
Welk gedeelte zou je graag verder geprepareerd willen zien, en wat is daar precies uit af te leiden?
Er is geen 100% duidelijkheid waarvan de wervel is, dus ik denk dat ik hem voorlopig zelf houd, en dus niet verkoop op de open dag.
Bedankt iedereen voorzover het meedenken over wat de wervel zou kunnen zijn.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
- Supergraver
Antw: Antw: Mosasauruswervel of iets anders?
webmaster schreef:
Er zijn toch wel forumleden met kennis van mosa's?
edit: Bericht stond eerst ten onrechte in vindplaatsen forum, daarom eventjes naar boven gehaald.
[Bewerkt door webmaster op 28-05-2011 om 08:27 NL]
LOL hahaha, eertst in "vindplaasten forum", nu in "algemeen", maar moet volgens mij in "determinatie".
Zeker een tijdje weggeweest Herman?

Gr
Martijn
Beetje te druk bezig geweest met het voorbereiden van de open dag denk ik 
Hij is verplaatst hoor.

Hij is verplaatst hoor.
Kennis telt!
- DragonSearcher
Antw: Antw: Antw: Antw: Mosasauruswervel of iets anders?
Tjah waar leg je de grens tussen hol/bol en plat? Want als je vergelijkt met bv vissenwervels, dan zijn de wervels in dit topic inderdaad plat te noemen...Maar als je het vergelijkt met een plat oppervlak...ouwerot schreef:
Plesiosauruswervels zijn vlak en niet hol.
Zoals Mike al vroeg: vanaf wanneer noem je een "holle" wervel concaaf of hoe hol moet je wervel zijn om concaaf genoemd te worden ... ?
... Eternity awaits ...
Om het even exact te houden:
De diameter van d wervel is 10,5 cm. In het midden stulps de wervel 8mm naar binnen aan beide zijden. Behoorlijk hol dus naar mijn mening.
De diameter van d wervel is 10,5 cm. In het midden stulps de wervel 8mm naar binnen aan beide zijden. Behoorlijk hol dus naar mijn mening.
Kennis telt!