tandjes (marokko)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Peter F.
Antw: tandjes (marokko)

Bericht door Peter F. » 29 aug 2005, 02:57

De drie tandjes zijn ABSOLUUT NIET afkomstig van een Enchodus! Qua vorm lijken de tandjes niet eens op Enchodus! Zo hebben deze tandjes bijvoorbeeld een wortel die langer is dan de tandkroon. Dat heeft Enchodus niet. Behalve de maaltandjes van Pycnodonte vissen etc., zijn veruit de meeste tandjes van beenvissen uit het fosfaatmateriaal wit-/geelachtig van kleur, niet alleen Enchodustanden. Kleur is lang niet altijd een garantie, maar inderdaad zijn de kronen van krokodillentanden zo goed als altijd donkerder dan de wortel. Deze tanden zijn echt wit… Ik heb nog nooit witte krokodillentanden uit Marokko gezien. Maar goed, om nu aan de hand van kleur tot een determinatie te komen…

Wat betreft elasmo.com: inderdaad zijn de tandjes niet hetzelfde. De tandjes op elasmo.com zijn natuurlijk ook van een hele andere ouderdom (Mioceen – Plioceen) dan de Marokkaanse tandjes (waarschijnlijk Ypresien). Ook ontbreekt bij de afgebeelde tandjes vaak het onderste stukje van de wortel. Het stuk waar de volgende tand in groeit. Het tandje dat afgebeeld is onder Acanthocybium lijkt er naar mijn idee wel op, maar ok, het is niet precies hetzelfde. Zo’n vis heeft natuurlijk ook meer tandjes in z’n bek. Bij haaien zie je een nog veel grotere diversiteit qua tanden binnen een soort.

Wat betreft de krokodillenkaak, die lijkt mij toch echt wel aardig in orde hoor! Op een foto is het natuurlijk niet heel goed te zien, maar mij lijkt er weinig mis mee! Zou misschien Gavialosuchus kunnen zijn?

Ziepe en Smaug, zouden jullie ook eens een fotootje kunnen maken van de bovenkant van de tandjes? Waarschijnlijk zijn de tandjes van Ziepe “afgeplat” en de krokodillentanden meer rond. Ook hebben krokodillentanden meer struktuur in het email, terwijl de vissentandjes echt glad zijn.

Maarten, 4 bladzijden verder dan Enchodus in de Arambourg staan tandjes van Cybium… Wat dacht je daarvan? Vooral bij het eerste tandje op de plaat is de wortel goed te zien…

Ik ga nog steeds voor Cybium of een daaraan verwante vis….

Groeten,
Peter

[Bewerkt door Peter F. op 29-08-2005 om 02:08 NL]

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 29 aug 2005, 13:37

en ik ga nog steeds voor de kroktanden.
zoals ik al eerder zei: ik zag op ebay een hele zooi tanden die aangeboden als krokodillentanden, precies zo wit waren en er sprekend op leken! of ze fossiel waren heb ik niet gelezen, ze leken mij niet erg fossiel toe. nu is ebay natuurlijk niet erg betrouwbaar maar marrokanen wel?
ik zie ze er best voor aan om wat recente tanden er door te mengen, hoewel ik er het nut niet van inzie.
verder lijken de tanden van smaug\'s kaakje er ook sprekend op, behalve wat kleur betreft.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

ilse

Bericht door ilse » 29 aug 2005, 19:57

Hoi Ziepe,
Wat ik me eigenlijk afvraag is wat ze voor zo\'n pakket vragen. Lijkt me wel leuk om mee bezig te zijn tijdens de koude wintermaanden (avonden). Als er zovele tandjes en dergelijke inzitten ,zal er altijd wel iets bij zijn dat de moeite waard is hé. Ik zie mij nu nog niet direct op haaientandenjacht gaan naar Marokko dus als ik daar wat materiaal van wil zal het wel op die mannier moeten zijn.
Zo\'n pakketje zie ik dus ook wel zitten.
Groetjes...
Ilse

FOSSILS ARE FOR EVER!

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 30 aug 2005, 00:45

Hoi Ilse,

gewoon een lot met (vooral) haaietanden en ander goeds... ik koop praktisch nooit fossielen op eBay maar als je regelmatig eens gaat snuisteren op eBay kan je echt leuke dingen vinden... en voor weinig geld! Als ik nog es zo\'n lot zie zal ik het zeker melden op het forum!

Ziepe

The earth has music for those who listen.

ilse

Bericht door ilse » 30 aug 2005, 10:03

Oké Ziepe da\'s goed.
Groetjes...
Ilse

FOSSILS ARE FOR EVER!

Maarten
Antw: Antw: tandjes (marokko)

Bericht door Maarten » 30 aug 2005, 10:06

Casper schreef:
en ik ga nog steeds voor de kroktanden.
zoals ik al eerder zei: ik zag op ebay een hele zooi tanden die aangeboden als krokodillentanden, precies zo wit waren en er sprekend op leken! of ze fossiel waren heb ik niet gelezen, ze leken mij niet erg fossiel toe. nu is ebay natuurlijk niet erg betrouwbaar maar marrokanen wel?
ik zie ze er best voor aan om wat recente tanden er door te mengen, hoewel ik er het nut niet van inzie.
verder lijken de tanden van smaug\'s kaakje er ook sprekend op, behalve wat kleur betreft.

Casper

Recente(re) tanden zijn zeldzamer dan fossiele tanden. lijkt me dus niet waarschijnlijk dat ze die mengen. Verde vind ik ze niet op recente tanden lijken.

[Bewerkt door Maarten op 30-08-2005 om 09:07 NL]

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gesloten