eerste bino poging

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Alfer
Contacteer:
Antw: eerste bino poging

Bericht door Alfer » 11 jan 2012, 17:47

Oef zwaar verkouden met koorts maar wil toch nog even reageren.

Die Hypsipariops heb ik gelijk weggelegd nadat 1 oog niet lukte.
Hetzelfde geldt voor een hele Nyterops cephalon waar ik mij zo op verheugde.

Toch zijn er uitzonderingen, een kleiner Nyterops cephalon lukte wel ook bij de ogen.
Alleen heb ik daar de ene kant deels verknalt doordat ik met de hand bezig ben geweest onder een microscoop, alweer enige jaren geleden.
NOOIT doen je beschadigd de trilobiet alleen maar.

Dat wat betreft mijn ervaringen te Resteigne.

Mijn advies dus: lukt er iets niet, gelijk wegleggen en bewaren voor later.
Dus eigenlijk wat Frederik al verwoord ;)

[Bewerkt door Alfer op 11-01-2012 om 17:50 NL]

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

ivok

Bericht door ivok » 12 jan 2012, 09:18

koorts en verkoudheid.....
bah

beste remedie, de buitenlucht in en stenen kloppen.

gisteren ben ik er helaas achter gekomen dat ik ook een heel regiment aan egels heb verpest, door die een aantal jaar geleden met de hand voor te prepareren.
gelukkig heb ik er afgelopen jaar een paar nieuwe bij gevonden van dezelfde locatie... echter veel is erg verweerd door de zee, waardoor detail verloren is gegaan en op sommige plekken de matrix bijna met het fossiel versmolten lijkt.

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: eerste bino poging

Bericht door Frederik » 12 jan 2012, 09:42

Alfer schreef:
Oef zwaar verkouden met koorts maar wil toch nog even reageren.
Herkenbaar. Snif...

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 12 jan 2012, 10:42

Ivok en anderen,

elke ervaring over de Devoon vindplaatsen is welkom. Tot nu toe heb ik zelf nog nooit gezocht op deze locaties. Bij "vindplaatsen" is wel heel wat info voorhanden, maar ik denk dat dit niet echt recente gegevens zijn.

Mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 jan 2012, 11:10

Hey Lugo,

Wat op de vindplaatsenpagina's staat is nog in grote mate actueel. Voor de rest zal je via het forum weinig info kunnen lospeuteren vrees ik. Voor devoon-ontsluitingen geldt bijna in regel dat ze klein zijn en vaak zelfs tijdelijk. Vaak ook het resultaat van dagen prospectie (ik combineer elke zoektocht systematisch met 1 of meerdere uren prospectie, dat telt op).

Da's de paradox van kleine sites: al wil je wel, als je ze deelt met de massa's houden ze op te bestaan. :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 12 jan 2012, 12:13

Dag Frederik,

dat op zich is een goed advies en de logica daarachter is goed te begrijpen.
Prospectie zal dus een deel van mijn uitstapjes worden.

Bedankt

Lugo

Panta rhei

Heraclites

ivok

Bericht door ivok » 12 jan 2012, 13:15

helaas heb ik de laatste jaren weinig gezocht en ook weinig tijd gehad om te zoeken.

Ik ben ook grotendeels gebonden aan de "bekende" vindplaatsen.... aankomend jaar wil ik meer tijd vrijmaken om te zoeken en dus ook nieuwe plekjes checken.

Maar zelfs al ga je naar de bekendere locaties, ik had een vrij algemeen beeld van "de trilobiet" koppie lijf staart soms een paar flinke ogen erop en een paar centimeters groot.
Dat beeld heb ik flink bij moeten stellen.
Het klopt wel, maar het gros van wat je vindt zijn fragmentjes en vaak ook nog eens diep verstopt in de matrix. En klein!!!
Er zijn genoeg mensen die mooi vondsten laten liggen omdat ze het gewoon niet zien of herkennen... ik weet nu waar ik op moet letten dus ben deze mensen vaak erg dankbaar

De eerste keer heb ik ook hoofdzakelijk pygidiums gevonden, gewoon omdat die het meest herkenbaar zijn. er zijn verschillende sites waar mooi beeldmateriaal te vinden is van trilobieten uit de ardennen, bestuur ze maar goed.
Er zijn best wel wat zeldzame soorten te vinden, als je maar goed kijkt.
Veel van mijn vondsten van afgelopen jaar zijn stukjes en beetjes van enkele mm's. eerst totaal onherkenbaar voor me behalve dat het me een stukje trilobiet leek.
een doorsnede, een bolletje wat bij nadere inspectie een stukje cephalon is of een oogje. Langzaamaan kan ik steeds meer namen bij mijn vondsten zetten, vind het wel nog steeds erg moelijk in sommige gevallen.

Tip neem een 10* loupe mee het veld in.
en genoeg maar dan ook GENOEG verpakkingsmateriaal. bubbelfolie kranten schuimrubber en bakjes en zakjes.

Daar jij ook een krijt zoeker bent, ik was gewend om een blok goed te inspecteren en als er iets zat kloppen, de wanden inspecteren op horizonten, heel gericht zoeken eigelijk
In het Devoon ben ik veel harder aan het werken, ik zoek nog steeds tussen het losse grut maar ook interessante harde stenen waar vaak niks in te zien is splijten.
soms zie je wat zitten maar vaak ook niks, heb je wat gevonden, inpakken en thuis verder kijken. Soms ben ik thuis langer bezig met kijken waarom ik iets mee heb genomen dan dat het moeite kost om het te vinden in de groeve.

En laat je niet ontmoedigen als je na een uur nog niks hebt... volhouden

oeps...

ivok

Bericht door ivok » 31 jan 2012, 21:26

Afbeelding

Afbeelding

het eerste oogje wat ik een beetje vrij wilde leggen....

dit is degene waarover ik vertelde. Matrix en fossiel laten niet los van elkaar.
Toen leek het me wel handig om rondom het fossiel, de matrix een heel klein beetje te bewerken zodat je een lichtere kleur krijgt en het aangrenzende trilostukkie wat meer opvalt.
sprong dus weg.
Maar hij is gevonden en gelukkig is niks aan het fossiel zelf beschadigd.

Iemand die me op weg kan helpen wat het is?
foto's zijn niet denderend, maar het hele stukje is ook maar 2mm breed.
2de foto is kunstmatig scherper gemaakt
en het fossiel zelf was heel flets het viel als ware helemaal weg tegen de matrix.

voor de foto heb ik een druppeltje olie in een oplosmiddel gedaan en dat voorzichtig op het stukje gewreven.
toen werden pas de lijnen en structuren + tuberkeltjes zichtbaar
het fossiel heb ik met een druppeltje lijm vastgezet op een kunststof plaatje zodat het niet kon verliezen op weg naar de fotostudio:)

oeps...

Alfer
Contacteer:

Bericht door Alfer » 02 feb 2012, 21:22

Is geen oogje ;)
Heb even geen referentie-materiaal bij de hand maar dit moet een cranidium van een juveniele gerastos zijn.

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

ivok

Bericht door ivok » 05 feb 2012, 22:44

had het antwoord van je nog niet gezien alfer...

Maar frederik zei het me toen straks, toen zag ik het ook.
Heb me blind gestaard op het stukje zoals ie nu ook op de foto staat. Rechter wangdeel met oogje, maar kon het niet linken aan een naam.

Een kwartslag draaien
meer was er niet nodig

oeps...

Plaats reactie