Knokke. Oesterparels ??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke. Oesterparels ??

Bericht door strandjutters » 02 apr 2012, 22:44

Afbeelding

Bij deze,de twee parels van vanavond,toch weer mijn record verbroken,van 8 naar 12 mm.Ik plaats ook nog een foto van een mooie blister.GR(ik had ook nog een paar kleintjes,maar niet meer zoals ervoor)

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 apr 2012, 23:26

Afbeelding

Afbeelding

Hallo parelman,dit was mijn mooiste blister vanavond,zo te zien moet de schelp van deze parels al een redelijk formaat gehad hebben.Bestaat er een verhouding qua grote,parel - schelp.Ik bedoel daarmee,een parel van één cm komt overéén met een schelp van 10 cm,of kan een relatief kleine schelp ook een grote parel hebben.GR Pascal

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 03 apr 2012, 22:12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,vanavond na het werk nog even gaan zoeken in de plaat op de laagwaterlijn,ik had één mooie ronde parel van 9 mm,mijn grootste wat ronde parels betreft.Ook wat klusters gevonden,3 in totaal,bijna niet te geloven dat deze klusters de harde en soms ruwe golven doorstaan,ze zijn filterdun en hangen met tienden van mm aan elkaar,en toch zie je geen breuk,wat het ook mogen zijn ,dit op zich is al een wonder.ook nog wat blisters gevonden,maar niets speciaal,wel leuk.GR (alle andere vondsten zijn ook naar Naturalis opgestuurd,zij tasten ook nog in het duister wat en welke parels dit zouden kunnen zijn,één ding staat vast,en dat is dat het parels zijn)

[Bewerkt door strandjutters op 03-04-2012 om 21:19 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 03 apr 2012, 23:11

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,bij het bekijken van mijn vondsten,vind ik deze twee nog wel leuk om te plaatsen,de eerste is een blister met in de midden de parel nog verstopt,de tweede vind ik een vreemde vorm van kluster parel.Nu BTW zijn er nog mensen van het forum die dit topic volgen?Of word het al even saai als met de trivia's.Sorry ik vroeg me dit even af?.GR Pascal

strandjutters

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 03 apr 2012, 23:25

Ja, neen, best iets origineel, je krijgt tegenwoordig veel wisselwerking met Naturalis?!
Best leuk!
Duys

strandjutters

Bericht door strandjutters » 04 apr 2012, 00:36

Hallo Duys,ja dat is zo,Frank Wesselingh van Naturalis had me gevraagt speciale vondsten door te sturen,dit heb ik gedaan in de tijd van de trivia's en de schelpjes,nu ook met de parels.Frank heeft mij zelfs gevraagd of hij deze zomer eens mag langskomen bij mij om mijn collectie van Knokke te bekijken,hij vond dit zeer interessant.GR Pascal(He Duys,heb jij ooit al parels gevonden?en wat je reis betreft, prachtig Hé)

[Bewerkt door strandjutters op 03-04-2012 om 23:39 NL]

strandjutters

parelman

Bericht door parelman » 04 apr 2012, 05:23

ik denk dat mensen dit topic wel lezen :) alle slimme mannen doen hier de kennis voor hun vrouw op als ze dan een keer over parels begint zal ze versteld staan :P

( lieverd je weet dat een parel in de natuur door een parasiet gevormd word die een schelp binnen dringt en irritatie veroorzaakt :p )

haha er komen er steeds meer parels naar boven :) ik denk dat ze bij naturalis ook denken hoe dan haha normaal gesproken zou je nu een miljoen mosselen hebben moeten openen denk ik :)

tot nu toe heb ik twee mensen gehad die zeggen dat het van oesters komt en 2 andere die weer zeggen ban niet dus daar kunnen we nog niks mee :( van de emails met normaal gesproken de beste experts van de wereld krijg ik heel weinig antwoorden

ik denk zelf dat een gedeelte redelijk recent moet zijn omdat ze zo klein teer en nog in goede staat zijn normaal vergaan parels redelijk snel door het meegevoerd worden van de zee

de maat van blisters kan soms extreem zijn ik heb zelf schelpen met blisters van 4 a 5 cm in een schelp van 15 cm. ook heb ik vorig jaar een halliotis fulgens ( blauwe abalone ) van 16 cm weg gegeven aan een onderzoeker die een blister had van 70 % van de schelp dus ik snap niet hoe het dier eromheen heeft kunnen leven

( en de persoon die er onderzoek naar doet snapt het ook niet haha )

de maat zal denk ik meestal klein blijven omdat de schelp maar een klein gaatje van een parasiet zal sluiten dus een klein bobbeltje in de schelp zal er zijn. als de schelp ouder word zal de laag om dit bobbeltje groter worden maar er is dan geen reden om er extreem veel dikte aan op te bouwen

ik denk dus dat de maat heel erg afhangt van de leeftijd waarop de eerste parasiet door de schelp heen kwam en waar precies

ik heb hier een foto van kluster blisters ik zal deze week proberen een close up te maken deze blister liggen precies tegenover elkaar in de schelp ( een zeer oude pinctada-margaritifera ) en ik heb geen idee waarom het dier aan twee kanten de zelfde afzetting is gaan maken deze wil ik daarom ook binnenkort onder de röntgen laten fotograferen om te kijken wat erin zit :)

ik zoek echte parels van alle schelpen van
fossiel tot nieuw zolang ze maar niet
gekweekt zijn heeft iemand parel gevonden
of schelpen met blister parels graag koop of
ruil ik deze van jullie om de collectie zo ruim
mogelijk te krijgen :)

parelman

Bericht door parelman » 04 apr 2012, 05:24

Afbeelding

,

ik zoek echte parels van alle schelpen van
fossiel tot nieuw zolang ze maar niet
gekweekt zijn heeft iemand parel gevonden
of schelpen met blister parels graag koop of
ruil ik deze van jullie om de collectie zo ruim
mogelijk te krijgen :)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Knokke. Oesterparels ??

Bericht door Frederik » 04 apr 2012, 09:25

strandjutters schreef:
Nu BTW zijn er nog mensen van het forum die dit topic volgen?
Zeker wel, alleen blijf ik me een beetje de vraag stellen welke parels fossiel zijn en welke recent, en hoe je dat kan zien. Ik weet dat je hierbij van een aantal aannames uitgaat.
het zou niet slecht zijn het topic wat meer te focussen op fossiele parels.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 04 apr 2012, 12:55

Hallo Frederik,volgens mij zijn de vondsten ook fossiel,ik ga daar vanuit omdat er niets over bekend is,niet op het forum en niet bij Naturalis.Ook het heel plaatselijk vinden,van deze parels doet mij denken dat ze fossiel zijn,recent zou je ze ergens anders op het strand ook moeten vinden.Nu als dat moet mag dit topic naar off-topic,de mensen die het willen volgen zullen het daar ook wel vinden denk ik.VR GR Pascal(Nu in het paasweekend ga ik richting Zeebrugge-Blankenberge ook een kijkje nemen,als ik het goed heb, zou ik ze daar niet mogen vinden)

[Bewerkt door strandjutters op 04-04-2012 om 12:07 NL]

strandjutters

Plaats reactie