Knokke. Oesterparels ??
Antw: Antw: Knokke. Oesterparels ??
DNA zit enkel in celkernen (en mitochondrien/chloroplasten), en celkernen zitten enkel in cellen. Volgens mij bestaat de parel zelf enkel uit een kalkafzetting, niet uit cellen, dus kan je geen DNA uit een parel halen. DNA uit het schelpdier zelf, dat met de parel gevonden is, is een ander verhaal natuurlijk, maar dan kan je in principe het beestje (= de parelmaker) ook aan de hand van de morfologie determineren.parelman schreef:
even terug over de dna er is in amerika een bedrijf wat hier ooit mee begonnen is voor onderzoek maar de kosten waren te hoog
Groeten,
Bram
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Knokke. Oesterparels ??
Hallo Bram,leuk om te weten,is dit ook zo met de blister,of moet er nog een stukje schelp aanwezig zijn aan de blister? maar volgens mij is de materie van de blister het zelfde als van de parel,dus zeker geen kalk.GR
strandjutters
Hallo Pascal,
Kalk heb je in verschillende vormen, waaronder aragoniet. Parels en blisters bestaan uit aragoniet. Voor DNA heb je echt organisch materiaal nodig (vlees of beenmerg e.d.), en bij fossiel materiaal is het al helemaal lastig, doordat DNA na de dood van een dier snel uit elkaar valt. Ik denk dus niet dat DNAanalyse uitkomst kan brengen.
Groeten,
Bram
Kalk heb je in verschillende vormen, waaronder aragoniet. Parels en blisters bestaan uit aragoniet. Voor DNA heb je echt organisch materiaal nodig (vlees of beenmerg e.d.), en bij fossiel materiaal is het al helemaal lastig, doordat DNA na de dood van een dier snel uit elkaar valt. Ik denk dus niet dat DNAanalyse uitkomst kan brengen.
Groeten,
Bram
- strandjutters
hallo Bram,als ik het goed heb,kun je dus nooit van een parel de juiste determinatie doen zonder de schelp,maar dan heb je in fijte geen determinatie meer nodig, want dan heb je al de schelp, die je nog op naam moet brengen,en das dan weer een stuk eenvoudiger.In mijn geval moet er dus ooit al een schelp zijn gevonden met dit soort parel ,anders kunnen we het nooit weten ?Dan moet het waarschijnlijk in de groei wijze van de parel worden gezocht,of is dit bij iedere soort dan weer hetzelfde ? GR
[Bewerkt door strandjutters op 08-04-2012 om 22:50 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 08-04-2012 om 22:50 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo,als je een parel onder een microscoop plaatst zie je al wat,maar zijn dit groeilijnen?? GR
strandjutters

hoi bram daarom zullen ze idd voor dit onderzoek ook recent opgeviste schelpen met blister nodig hebben om de sporen te vinden
als het goed is kan er wel bij schelpen nog in veel gevallen dna worden terug gevonden ?
kan op internet zeer weinig hierover terug vinden

http://mollus.oxfordjournals.org/conten ... 7.abstract
wel is dit net als bij de zoektocht naar dino dna bij fossielen parels dus niet meer te doen ik denk dat na een aantal jaar alle dna restjes wel verdwenen zijn
omdat de structuur van de parels zo fijn is en een parel redelijk makkelijk te verwoesten is denk ik nog steeds niet dat we over fossielen parels praten maar over een soort wat of recent is of een niet al te lange tijd geleden daar voorkwam
een parel bestaat inderdaad uit argoniet / calciet wat bij elkaar gehouden word door concholine soort natuurlijke parel lijm ook kan een parel resten van de drager de parasiet bevatten
het is niet heel belangrijk om te weten wie de parel gemaakt heeft aangezien deze diertjes dat dan ook bij alle 8000 andere soorten kunnen

zolang er maar niemand schrijft dat het door zand kwam

omdat ze resten bevatten van hoe ze ontstaan zijn zo kan het ook zijn dat er nog een diertje in de parel zit een krabbetje visje etc is ook mogelijk
bij veel schelpen kan je van buiten al zien dat er binnen een grote kans is op blister door de sporen van deze indringers
foto een is een arme schelp die volledig door de worm afgesloten is
de tweede foto s wel leuk hier is eerst door een parasiet een gat gemaakt waarna er een mossel is in gekomen en gaan groeien deze werd te groot en zat vast waarna de parel dus om de mossel is gaan vormen
foto drie is een blister in een pinctada maxima die ook uit allemaal kleine bolletjes bestaat honderden maken de ene blister
ik zoek echte parels van alle schelpen van
fossiel tot nieuw zolang ze maar niet
gekweekt zijn heeft iemand parel gevonden
of schelpen met blister parels graag koop of
ruil ik deze van jullie om de collectie zo ruim
mogelijk te krijgen :)
onder een microscoop zie je normaal gesproken de nacre laagjes over elkaar als je een parel door midden zaagt zie je dit nog beter maar kost wel een parel
door de kleur van de closeup lijken ze ook nog wel een beetje op bubbel algen haha zouden het geen uitgeharde bubbel algen kunnen zijn ? maaaar dat verklaart de platte en druppel klusters weer niet
lijkt er wel een beetje op
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... CqvyQAHLBq
heb link aangepast ander deed het niet
[Bewerkt door parelman op 08-04-2012 om 23:12 NL]
[Bewerkt door parelman op 08-04-2012 om 00:35 NL]

door de kleur van de closeup lijken ze ook nog wel een beetje op bubbel algen haha zouden het geen uitgeharde bubbel algen kunnen zijn ? maaaar dat verklaart de platte en druppel klusters weer niet

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... CqvyQAHLBq
heb link aangepast ander deed het niet
[Bewerkt door parelman op 08-04-2012 om 23:12 NL]
[Bewerkt door parelman op 08-04-2012 om 00:35 NL]
- strandjutters

Hallo Parelman,bedoel je deze Bubbelalgen,deze zijn wel allemaal even groot,en vallen na het drogen helemaal in één.Nu we moeten geen parel in twee zagen om de groeilijnen te kunnen zien,ik heb ook halve parels:D GR
[Bewerkt door strandjutters op 08-04-2012 om 23:40 NL]
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 644 times

Een diertje in een parel? Da's helemaal nieuw voor mij. Ik meende altijd dat een parel om een binnegedrongen zandkorreltje is ontstaan.parelman schreef:
omdat ze resten bevatten van hoe ze ontstaan zijn zo kan het ook zijn dat er nog een diertje in de parel zit
Zou het niet zo zijn dat de kokerwurm op de schelp van de inmiddels afgestorven slak is gaan zitten?parelman schreef:
foto een is een arme schelp die volledig door de worm afgesloten is
Moet wel een erg grote parel zijn. Hoe groot kan een parel wel niet worden?parelman schreef:
de tweede foto s wel leuk hier is eerst door een parasiet een gat gemaakt waarna er een mossel is in gekomen en gaan groeien deze werd te groot en zat vast waarna de parel dus om de mossel is gaan vormen
Sorry, ik heb geen kaas gegeten van parels.
Lust niet eens kaas

Tom
Time fades away (Neil Young)

haha we zijn weer op topic
er is nog nooit een zandkorrel in een parel gevonden dat ik weet
zou kunnen dat het diertje in de schelp al dood is er zit een raar blistertje in alsof die ertegen in is gegaan of er natuurlijk een parasiet in zat
de de blister zal een 2 cm zijn bij deze
op de afbeelding zie je de grootste parel die ik heb tussen wat kleinere deze is 9 cm lang en de grootste die ik gezien heb zal een 15 cm geweest zijn
de grootste die bestaat of bestond is volgens mij 23 cm de reden dat ik zeg bestond is omdat er ooit testen op gedaan zijn en daarna heb ik nooit meer een recente foto gezien ervan dus ik vraag me zo af hoe de testen gegaan zijn dit is er wel een die uit een doopvontschelp komt dus je snapt dat deze groot kan zijn
er zijn dus veel grote parels

pascal haha ja die maar dan in harde versie als ze bestaan

er zouden in de halve parels goed lijnen zichtbaar moeten zijn hoe de parel is opgebouwd
grt daniel
[Bewerkt door parelman op 08-04-2012 om 23:40 NL]
[Bewerkt door parelman op 08-04-2012 om 23:42 NL]