Knokke. Oesterparels ??
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Knokke. Oesterparels ??
Hallo Parelman,zouden ze bij Naturalis dan nog nooit van bubbelalgen hebben gehoort,ook al zijn ze uitgehard ?.GR
strandjutters
haha het ziet er hetzelfde uitziet als je naar de kleuren kijkt van sommige bedoel er verder niks mee
ik ben wel benieuwt wat ze te weten komen ik herken de structuur namelijk ook niet helemaal als ik naar de close up kijk maar is natuurlijk ook weer net hoe iemand ernaar kijkt
maar van foto s is en blijft het moeilijk
wat wel heel fijn is is dat mensen dit lezen en door dit topic zullen er de komende jaren meer parels gevonden worden en schelpen met blister omdat mensen nu weten wat het is dat het bestaat en hoe het eruit kan zien
ik ben deze week begonnen met een nieuw project wat totaal niks met natuurlijke parels te maken heeft maar wel heel grappig is ik ga proberen een parel te kweken in nederland ben een vijver aan het aanleggen die ideaal is voor zoetwater mossel soorten en eens kijken of het kan
over een jaar een update hierover want er gaat wat tijd inzitten

ik ben wel benieuwt wat ze te weten komen ik herken de structuur namelijk ook niet helemaal als ik naar de close up kijk maar is natuurlijk ook weer net hoe iemand ernaar kijkt
maar van foto s is en blijft het moeilijk
wat wel heel fijn is is dat mensen dit lezen en door dit topic zullen er de komende jaren meer parels gevonden worden en schelpen met blister omdat mensen nu weten wat het is dat het bestaat en hoe het eruit kan zien

ik ben deze week begonnen met een nieuw project wat totaal niks met natuurlijke parels te maken heeft maar wel heel grappig is ik ga proberen een parel te kweken in nederland ben een vijver aan het aanleggen die ideaal is voor zoetwater mossel soorten en eens kijken of het kan
over een jaar een update hierover want er gaat wat tijd inzitten

ik zoek echte parels van alle schelpen van
fossiel tot nieuw zolang ze maar niet
gekweekt zijn heeft iemand parel gevonden
of schelpen met blister parels graag koop of
ruil ik deze van jullie om de collectie zo ruim
mogelijk te krijgen :)
blijven rare dingen die algen !
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... CqvyQAHLBq
http://i48.tinypic.com/o8ylj9.jpg
http://i50.tinypic.com/2llcdhs.jpg
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... CqvyQAHLBq
http://i48.tinypic.com/o8ylj9.jpg
http://i50.tinypic.com/2llcdhs.jpg
- strandjutters
Ga,heel leuk project,en al die parels dan moeten weggeven,wel jammer,want jij bent toch niet voor gekweekte parels
ja inderdaad rare wezens,zijn deze uitgehard?en hoe leven deze diertjes,hebben ze een mond,of hoe nemen ze voedsel op.GR
[Bewerkt door strandjutters op 08-04-2012 om 00:43 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 08-04-2012 om 00:43 NL]
strandjutters

ik heb geen idee hoe deze beestjes leven ik dacht eigenlijk ook altijd dat dit meer een soort zakjes waren maar zie redelijk wat diversiteit erin als ik google :S
haha k ben niet van de gekweekte parels en eigenlijk vind ik zoet water parels ook nooit echt heel boeiend

zelf ben ik meer van zuid zee parel als het gekweekt is maar natuurlijke parels blijven hoe lelijk ze soms ook zijn toch iets waar niks tegen op kan
maar om in me tuin een zuid zee kweek gedeelte met warm water en stroming aan te leggen gaat net te ver

terug naar eerdere foto de grote parel van 9 cm zal trouwens wel een oude zijn aangezien de kleur volledig vergaan is erop en als ik kijk hoelang je een abalone schelp in de zon kan leggen jaaaaaren voordat de kleur vaag word zal deze best een leeftijd hebben
- strandjutters
Hallo parelman,ik denk dus ook dat we hebben te doen met bubbelalgen,en wel met de soort ventricaria ventricosa,normaal komt dit niet voor in koud water,het zou kunnen gaan om fossiele vorm ervan.Ik zal het voorleggen bij naturalis en een antwoord afwachten,ik hou je op de hoogte.in alle geval bedankt om te helpen zoeken.GR Pascal(Normaal zijn deze algen groen,deze van mij zijn goudgeel,van goudgele is nergens iets van terug te vinden)
[Bewerkt door strandjutters op 09-04-2012 om 01:42 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 09-04-2012 om 01:42 NL]
strandjutters
Antw: Antw: Knokke. Oesterparels ??
Aannames?? In deze blister zitten zeer duidelijk zandkorrels.parelman schreef:
er is nog nooit een zandkorrel in een parel gevonden dat ik weet
En die zijn trouwens NIET door een gaatje of iets dergelijks in de buitenzijde naar binnengekomen.
pascal ik hoop stiekem nog steeds op parels maar ik ben aan het eind van me ideen
hoi arno
eerste keer dat ik het zie dan en van de foto kan ik het niet heel duidelijk zien dat het hier om zand gaat en niet iets anders
en als ik iets niet gezien heb neem ik het ook niet aan
een schelp ligt de hele dag in het zand iedere stroming maakt wat zand los etc etc etc
dus zand is niet echt de reden voor een schelp om een parel te gaan maken
het is geen gevaar voor het diertje het zal ooit een keer gebeuren maar vaak is het niet
laat ik dan mijn stelling bijstellen over het algemeen zal een parel niet door zand gemaakt worden
maar het zal best wel ooit een keer gebeuren
en nee het hoeft niet via de buitenkant te komen maar van de voorbeelden die ik in mijn verzameling heb ( en die is groter dan welke ik ook ken ) zie ik bij een 60 % sporen hiervan
de kans op een natuurlijke parel die door het aanwezig zijn van een parasiet gemaakt is zal 99% groter zijn dan door zand en ik denk dat iedere expert die zich in parels heeft verdiept dit voor mij zou kunnen bevestigen
ik heb heeeeeeel veel parels door midden gezaagd blisters geopend expres en niet expres
maar zelf nog nooit een spoortje zand gevonden
het sprookje van het zand is over het algemeen de wereld in geholpen door mooie sprookjes boeken, reclame van juweliers, christelijke boeken en nog meer niet al te goed onderbouwde werken
is niet erg dat mensen dit lezen en denken dat een parel door zand gevormd is maar het is wel irritant dat ook zogenaamde wetenschappers dit makkelijk in stukken meenemen boeken dit overschrijven etc etc etc
grt daniel

hoi arno
eerste keer dat ik het zie dan en van de foto kan ik het niet heel duidelijk zien dat het hier om zand gaat en niet iets anders
en als ik iets niet gezien heb neem ik het ook niet aan

een schelp ligt de hele dag in het zand iedere stroming maakt wat zand los etc etc etc
dus zand is niet echt de reden voor een schelp om een parel te gaan maken

laat ik dan mijn stelling bijstellen over het algemeen zal een parel niet door zand gemaakt worden

en nee het hoeft niet via de buitenkant te komen maar van de voorbeelden die ik in mijn verzameling heb ( en die is groter dan welke ik ook ken ) zie ik bij een 60 % sporen hiervan
de kans op een natuurlijke parel die door het aanwezig zijn van een parasiet gemaakt is zal 99% groter zijn dan door zand en ik denk dat iedere expert die zich in parels heeft verdiept dit voor mij zou kunnen bevestigen

ik heb heeeeeeel veel parels door midden gezaagd blisters geopend expres en niet expres

het sprookje van het zand is over het algemeen de wereld in geholpen door mooie sprookjes boeken, reclame van juweliers, christelijke boeken en nog meer niet al te goed onderbouwde werken

grt daniel
- strandjutters
Hallo Parelman,van de zwaardschede ben ik zeker dat het één is,de rest heb ik nu
het idee dat het iets anders is,en de beste optie is bubbelalgen.misschien toch nog interessant,omdat deze hier normaal niet thuishoren ,maar in tropische zeeén,ook is de kleur niet normaal voor deze algen,en er zijn gedeelten die zijn versteend,en andere delen Aragoniet.Ik ben al de hele regenachtige dag bezig met opzoeken,en vind ze nergens in deze vorm(kleur) terug,het zou kunnen om fossiele exemplaren gaan,maar dat horen we later wel;Gr Pascal
het idee dat het iets anders is,en de beste optie is bubbelalgen.misschien toch nog interessant,omdat deze hier normaal niet thuishoren ,maar in tropische zeeén,ook is de kleur niet normaal voor deze algen,en er zijn gedeelten die zijn versteend,en andere delen Aragoniet.Ik ben al de hele regenachtige dag bezig met opzoeken,en vind ze nergens in deze vorm(kleur) terug,het zou kunnen om fossiele exemplaren gaan,maar dat horen we later wel;Gr Pascal
strandjutters