Knokke. Oesterparels ??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
parelman
Antw: Knokke. Oesterparels ??

Bericht door parelman » 17 apr 2012, 20:47

het rare is idd dat er zoveel naar boven komen

aan de andere kant zij er ook weleens 85 losse parels gevonden in een schelp :)

het kan dus ook toeval zijn maar de hoeveelheid maakt me nog nieuwsgieriger

sommige kwekers hebben een slechtere oogst :P

ik zoek echte parels van alle schelpen van
fossiel tot nieuw zolang ze maar niet
gekweekt zijn heeft iemand parel gevonden
of schelpen met blister parels graag koop of
ruil ik deze van jullie om de collectie zo ruim
mogelijk te krijgen :)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 17 apr 2012, 21:15

Hallo Parelman,ik heb ook nog nooit iemand weten achter dit soort dingen zoeken,niemand kent dit,ik heb ze leren kennen door mijn zoektocht naar trivia's toen vond ik soms een pareltje,nu vind ik parels en soms ééns een trivia,ik had er drie vanavond en gisteren ééntje,alles geeft zijn plaats op het strand alleen moet je goed kijken waar je wat vind en altijd om je geen kijken en jezelf afvragen waarom vind ik dit hier en niet daar.Ook praat ik met niemand over de parels,als de mensen mij vragen wat zoek je hier,zeg ik steevast trivia's ze kijken dan wat raar en lopen door zonder de vinger naar het hoofd te brengen,van die is zot,als ik zou zeggen ik zoek oesterparels,dan gaan ze ook door maar zeker met de vinger tikkend tegen het hoofd ,van die kerel is zot,nu zot zijn doet geen zeer,het jeukt alleen wat:D

[Bewerkt door strandjutters op 17-04-2012 om 20:23 NL]

strandjutters

parelman

Bericht door parelman » 17 apr 2012, 21:34

ik ken het gevoel ieder jaar denken de Zeeuwen bij brouwers dam ook die jongen is gek hij opent oesters en legt ze terug :P

ik zoek echte parels van alle schelpen van
fossiel tot nieuw zolang ze maar niet
gekweekt zijn heeft iemand parel gevonden
of schelpen met blister parels graag koop of
ruil ik deze van jullie om de collectie zo ruim
mogelijk te krijgen :)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 17 apr 2012, 23:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,hier nog ééntje van gisteren.GR

strandjutters

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 18 apr 2012, 09:19

Is de turf die je vindt in situ? Je mag niet vergeten dat de kust de laatste duizenden jaren meerdere veranderingen kende. Zonder op te zoeken dacht ik dat er een transgressie was in de 4e eeuw en dat de zee tot de kemmelberg kwam; rond de 8e eeuw een regressie. Rond de 15e eeuw een kleine transgressie waarbij de haven van Koksijde, de restanten van Oud-Oostende en het dorp Blutsijde is de zee verdwenen. Als de parels uit de turf komen mag je zoetwatermosselen niet uitsluiten. Je hebt reeds enkele zoetwaterslakken gevonden.
groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

phil

Bericht door phil » 18 apr 2012, 12:40

ik heb nog wat verder gegoogled en denk dat ik op een juiste piste zit. Ik kom uit bij de rivierparelmossel. Deze wordt fossiel gevonden in scheldeafzetting en men denkt dat hij tot de 19e eeuw nog in Nederland in de Rijn leefde. Zoetwatermossels maken meerdere parels in eens aan wat overeenkomt met de vondsten; de grootte van de blister komt ook overeen met het formaat van deze schelp. De schelp is niet bestand tegen zuur en volgens mij is turf zuur.
Tot zijn verzanding was het zwin een waterweg waar zeeschepen tot Brugge vaarden en daar zouden deze rivierparelmosselen wel in geleefd kunnen hebben. Als ik het juist heb zijn de parels toch een erg bijzondere vondst of ze nu fossiel, sub-fossiel of 7eeuwen oud zijn.
groetjes

philippe

strandjutters

Bericht door strandjutters » 18 apr 2012, 13:05

Hallo Phil,vind ik interessant,zal er één en ander van proberen opzoeken,vanavond ook wat meer uitleg over de turf.Bedankt om te helpen zoeken.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 18 apr 2012, 20:02

Hallo Phil,toen hier in de jaren 70 werd begonnen met de uitbreiding van de haven van Zeebrugge,werd er geconstateerd dat er enorm veel turf in de ondergrond zat waar de Oostelijke dam moest komen(Met dit probleem hebben ze heden ten daage nog altijd te maken met de bouw van de Van Damme sluis,deze is namelijk op deze turflagen geplaatst en leeft nog elke dag,er zijn ooit ingeneurs ontslagen doordat zij dit bevestigden tijdens de bouw,nu weten ze beter)deze turf lagen zijn indertijd uitgebaggerd en afgevoerd naar de Vlakte van de Raan,en nieuw zand vandaar werd aangevoerd.Deze werken waren niet klaar in één dag,en zal er zeker veel afval uit die turflagen zijn vrijgekomen in zee ,door stroming en dergelijke,deze restanten blijven dan tot vandaag nog altijd rond deze plaats rondzweven,de turfresten zijn dan wel al vergaan,maar deze harde delen Aragoniet nog niet,dat is ook de reden denk ik ,dat je dat daar vind en nergens anders.Voor de rest heb ik geen weet dat ze turf zouden opbaggeren,ik zie ook het nut er niet van in om dit wel te doen.Daarom denk ik,uitzonderlijke omstandigheden met uitzonderlijke vondsten,alleen moet daar iemand bij stilstaan,en heb ik dit gedaan na vijfendertig jaar;Dit is maar een stelling van mij Hé .GR

strandjutters

phil

Bericht door phil » 18 apr 2012, 21:06

De turf was of is aanwezig op de plaats waar je zoekt dit toont aan dat de zee vroeger zo ver niet kwam; het is dus goed mogelijk dat die rivierparelmossel er leefde. De de veengronden van West-Nederland en Vlaanderen zijn waarschijnlijk ontstaan tijdens het Atlanticum (9220-5660). Ik denk dat de kans groot is dat je daar de oorsprong van je mysterieparels kan vinden
groetjes

philippe

strandjutters

Bericht door strandjutters » 18 apr 2012, 21:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,ik plaats nog wat vondsten van de laatste dagen.1 is een mooie ronde blisterblaas,ik wed als ik hem zou opendoen,hij volsteekt met pareltjes.2-3 één van mijn mooiste parelklusters.4 een platte blister.Ik verwacht natuurlijk weinig reactie op de vondsten,ik ken het niet en jullie waarschijnlijk ook niet,alleen toon ik dit voor de vreemde vormen dat deze parels kunnen hebben,er volgen nog wat bizarre vormen.GR

strandjutters

Plaats reactie