Knokke. Oesterparels ??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke. Oesterparels ??

Bericht door strandjutters » 26 apr 2012, 01:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo parelman,bij deze de oester,de blister bevind zich in het midden,je ziet ook veel aanvallen van boorsponzen en andere roofslakken,ook kokkerwormen en Bryosa,maar deze zullen er waarschijnlijk na de dood zijn opgekomen.Ik weet geen naam van deze soort oester,maar dat zal makkelijker zijn dan de parels denk ik.Ik ben tevreden met mijn vondst van vanavond,al ligt deze oester hier al een paar weken bij mij thuis.GR

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 26 apr 2012, 09:09

Dag heren, kunnen jullie de focus van de discussie toch leggen op fossiele specimens? Voor discussies over recente schelpen en parels kan je steeds in 'off-topic' terecht natuurlijk.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 apr 2012, 21:20

Afbeelding

Hallo Frederik,ik probeer mijn best te doen geen recent mat: op dit forum te plaatsen.Wat ik wel zie bij de oester met deze parelvorming,is dat tussen de lamellen een soort lagen zitten met een sponsachtig structuur,het lijkt wel piepschuim,het is zacht,ook vind ik vaak stukjes in het gruis met deze structuur en er hangt altijd aan één zijde een stukje schelp.Is er iemand op het forum die iets meer weet over dit soort oesters,ikzelf denk richting Pycnodonte.GR

strandjutters

parelman

Bericht door parelman » 27 apr 2012, 20:10

hoi Frederik ik denk bij parels dat door het te laten zien van veel niet fossielen voorbeelden er ook een stuk meer fossielen gevonden gaan worden

in ammonieten kunnen ook parels voorkomen doorgezaagde Madagascar exemplaren hebben regelmatig sporen van balletjes tot aan rare vormen erin

in Australië is vorig jaar in een veld met fossielen schelpen een volledig geopaliseerde parel gevonden

het is dat mensen vaak niet weten hoe en wat het is dus word er weinig op gelet

maaaaaaaar ik zal niet te veel moderne schelpen plaatsen vanaf hou oud vind jij ze fossiel ?

:) grt daniel

ik zoek echte parels van alle schelpen van
fossiel tot nieuw zolang ze maar niet
gekweekt zijn heeft iemand parel gevonden
of schelpen met blister parels graag koop of
ruil ik deze van jullie om de collectie zo ruim
mogelijk te krijgen :)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 27 apr 2012, 23:35

Hallo iedereen,ik moet toegeven,het neemt een vreemde wending,nu ze bij Naturalis zijn.Het mag zowiezo naar OFF Topic.Graag zou ik jullie mening horen van wat het dan wel zijn,iedereen mag raden.GR Pascal

strandjutters

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 27 apr 2012, 23:42

Heey Pascal,

Heb je antwoord gekregen van Naturalis?
Ikzelf heb chemisch afval ooit als optie overwogen, kan er ook naast zitten? In Antwerpen vind je vaak ook hoogovenslakken ea, misschien is dit een ander soort afval. Er kan vanalles in de zee zitten tegenwoordig, het zou me niet verbazen. Zou wel triest zijn.

Ben er wel benieuwd naar nu.

Groetjes,

Gunther

strandjutters

Bericht door strandjutters » 28 apr 2012, 00:09

Hallo Gunther,hoogovenslakken vind ik hier vaak,dat is het zeker niet,nu de laatste oester en de andere vondsten,zoals de Amerikaanse zwaardschede die zijn wel echt Hé,de materie zelf word nog onderzocht in labo,ze staan bij Naturalis ook verrast van deze wending,ja anders gingen ze mij die parels niet laten opsturen Hé.GR Pascal

strandjutters

mineraal0
Antw: Antw: Knokke. Oesterparels ??

Bericht door mineraal0 » 28 apr 2012, 00:16

strandjutters schreef:
Hallo Gunther,hoogovenslakken vind ik hier vaak,dat is het zeker niet,nu de laatste oester en de andere vondsten,zoals de Amerikaanse zwaardschede die zijn wel echt Hé,de materie zelf word nog onderzocht in labo,ze staan bij Naturalis ook verrast van deze wending,ja anders gingen ze mij die parels niet laten opsturen Hé.GR Pascal
Zeg ook niet dat het hoogovenslakken zijn. Gokte wel op iets van afval, waarschijnlijk chemisch. Heb je het resultaat al dan? Dat de schelpen echt zijn spreekt voor zich.

Groetjes,

Gunther

strandjutters

Bericht door strandjutters » 28 apr 2012, 00:40

Hallo Gunther,ik heb al resultaat dat het geen oesterparels zijn,wat het wel zijn weten ze ook nog niet echt met zekerheid,daarvoor moet nog onderzoek gebeuren,wat wel vaststaat is dat het stuk wel in Spirula komt,laat ons zeggen onder rubriek (weet wat je vind).Er zitten wel echte pareltjes bij wat ik heb opgestuurd,ik heb deze ook laten zien op het forum,ze waren iets van ander kleur of vorm,en dit maakte deze zaak ook zo moeilijk.GR

strandjutters

wdew
Contacteer:
Antw: Antw: Knokke. Oesterparels ??

Bericht door wdew » 28 apr 2012, 22:13

strandjutters schreef:
(De natuur is toch mooi,geen mens zou het zo bedenken, om in de kunst cirkels zo op elkaar te plaatsen)

[Bewerkt door strandjutters op 19-04-2012 om 22:11 NL]
wat dacht je van André Waterkeyn, de maker van het atomium ? (:

Plaats reactie