Basisgrind
Antw: Antw: Antw: Basisgrind
Deze Zanden van Diest zijn overigens zeer interessant. Niet zo vaak bemonsterd en zover ik weet is er weinig literatuur i.v.m. vertebraten of andere macrofossielen -op een artikel over fossiele krabben na-.
2 jaar geleden hebben Theo en ik de gelegenheid gehad om hier in situ materiaal van te verzamelen in de regio van Heist-o/d-Berg. Het betrof hier een redelijk dik, sterk glauconiethoudend pakket. Op ongeveer 5.5meter diepte zat er een zeer harde laag met o.a. steenkernen van Glycimeris. Na drie weken zoeken was de topvondst 1 complete C. hastalis met een megalengte *ahum* van 1.5 cm (naast 3 wortelloze kronen). Verder zat hierin geen schelpmateriaal, dit was allemaal ontkalkt.
[/quote]
Hallo Jeroen,
Bovenstaande informatie geeft mij wat meer inzicht over de voortschrijdende situatie van het laat mioceen t/m het vroeg plioceen.
De situatie in Heist op den Berg lijkt veel op de situatie in Liessel.
Ook in Liessel harde zandsteen met Glycimeris steenkernen.
In Liessel wel veel kleine tandjes gevonden, die door het hele profiel voorkwamen.
Komen die kleinere soorten ook voor in Heist op den Berg?
Groeten Hans
Hans
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Basisgrind

Hoi Hans,stiek schreef:
Hallo Jeroen,
Bovenstaande informatie geeft mij wat meer inzicht over de voortschrijdende situatie van het laat mioceen t/m het vroeg plioceen.
De situatie in Heist op den Berg lijkt veel op de situatie in Liessel.
Ook in Liessel harde zandsteen met Glycimeris steenkernen.
In Liessel wel veel kleine tandjes gevonden, die door het hele profiel voorkwamen.
Komen die kleinere soorten ook voor in Heist op den Berg?
Groeten Hans
Zoals ik reeds schreef heb ik tot nu toe slechts 1 maal de gelegenheid gehad om deze zanden te prospecteren. Na een zoektocht, samen met Theo, die een drietal weken geduurd heeft (voor mij vaak elke avond) heeft dit maar weinig tandjes opgeleverd. Alle tandjes zie je op de bijgevoegde foto. Allemaal hastalis, op dat 'naaldje' rechtsboven na, dat is waarschijnlijk de restant van een of andere Odontaspididae.
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
- Hieronymus
- Contacteer:

Hier zie je overigens een foto van het profiel. De bewerkte afbeelding toont waar het vastere glauconiethoudende zand begint (groen). In het materiaal dat groen was aangeduid zaten de schelpkernen los verspreid in het zand, dit zand was ook nog relatief zacht. De rode band bestond uit enorm hard materiaal. Hierin zaten meer steenkernen en ook ijzerzandsteen.
Rhaetian Lorraine Region
Antw: Antw: Basisgrind
hieronymus schreef:
Hier zie je overigens een foto van het profiel. De bewerkte afbeelding ...
Hiëronymus,
De onderste, donkere laag, ben je ook te weten gekomen welke deze is?
Duys
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Basisgrind
Neen, de put is niet dieper gemaakt. Als het profiel gelijk loopt met dat van een putboring die ze bij mijn buurman gedaan hebben (wij wonen op zo'n 200 meter van de plaats waar de put op de foto's lag), dan loopt dit glauconiethoudend pakket nog door tot 12 meter diepte. Daar zit een schelphoudende laag, waarschijnlijk Zanden Van Zonderschot.Duys schreef:
Hiëronymus,
Duys
Ik kan wel een scan maken van dat boorprofiel indien er interesse in is.
Rhaetian Lorraine Region
Ik kan wel een scan maken van dat boorprofiel indien er interesse in is...
Zonderschot, heeft er veel van weg.
Duys
Zonderschot, heeft er veel van weg.
Duys
Antw: Antw: Basisgrind
Hallo Plikona,plikona schreef:
De glauconietlaag en de harde verweerde ijzerzandsteen zijn gelinkt aan de afsluiting en weer opengaan van de Middellandse zee door de Afrikaanse plaat bij Gibraltar. Wanneer Gibraltar afgesloten werd, droogde het gebied van de Middellandse zee op en kwam het water in de oceanen terecht en steeg de zee met meters. De glauconiet werd dan gevormd. Als de zeestraat van Gibraltar weer openging liep de middellandse zee weer vol en daalde de zeespiegel weer enorm zodat de glauconiet weer verweerde tot ijzerzandsteen. Zoals gezegd bewoog het Massief van London-Brabant door plaattectoniek en ligt Noord-Brabant gedeeltelijk in een slenkzone afgebakend door de Peel- en andere breuken en verlegde de Rijn/Maas regelmatig zijn loop zodat uitwassing en deponeren ook varieerde.
Trans en regressies zijn dus niet wat plaatselijke getijdenverschijnselen maar vind op zeer grote schaal plaats. Om een transgressie wat levendiger voor te stellen, misschien de laatste even schetsen. Tienduizend jaar geleden stond tijdens de laatste ijstijd de zee 65 meter lager dan vandaag en lag het landijs tot in midden Denemarken. Door het verdwijnen van het landijs in zweden zijn sommige gebieden 285 meter gestegen en stijgen ieder jaar nog met 8mm. Door isostatische bewegingen daalt bv west Nederland met enkele mm per jaar...
Bedankt voor de goede uitleg over de oorzaken van trans en regressie.
Dat de Middelandse zee opdroogde en weer volstroomde wist ik wel maar in welke tijd dat gebeurde daarin heb ik mij nooit verdiept.
Nu snap ik ook dat de zeespiegel snel kon dalen, dit omdat ik wel eens gehoord heb dat het volstromen van het Middenlandse zee gebied zo'n 100 jaar duurde.
De transgressie zal wel langer duren omdat ik denk dat voor die verdamping meer tijd nodig is.
Door de ligging van Heist op den Berg, Liessel, en Mill denk ik nu ook de onderlinge verschillen van fossielen voorkomens te kunnen verklaren.
Dit alles in grote lijnen, wandt lokale invloeden kan ik aan dit geheel niet toewijzen.
Door de reakties op dit topic wordt mij in korte tijd veel meer duidelijk.
Wordt van mijn kant uit ongetwijfelt vervolgt.
Groeten Hans
Hans
Dat de Middelandse zee opdroogde en weer volstroomde wist ik wel maar in welke tijd dat gebeurde daarin heb ik mij nooit verdiept...
Stiek, je hebt de dwergolifanten op enkele eilanden, die zijn toen gevormd dacht ik, ook zoutopgravingen zouden afkomstig zijn van de droge Middelandse zee, ..., herinner ik me niet goed, maar dat zout was nog van de Tethyszee?
Duys
[Bewerkt door Duys op 20-05-2012 om 13:46 NL]
Stiek, je hebt de dwergolifanten op enkele eilanden, die zijn toen gevormd dacht ik, ook zoutopgravingen zouden afkomstig zijn van de droge Middelandse zee, ..., herinner ik me niet goed, maar dat zout was nog van de Tethyszee?
Duys
[Bewerkt door Duys op 20-05-2012 om 13:46 NL]
Antw: Antw: Antw: Antw: Basisgrind
Hallo Jeroen,hieronymus schreef:Neen, de put is niet dieper gemaakt. Als het profiel gelijk loopt met dat van een putboring die ze bij mijn buurman gedaan hebben (wij wonen op zo'n 200 meter van de plaats waar de put op de foto's lag), dan loopt dit glauconiethoudend pakket nog door tot 12 meter diepte. Daar zit een schelphoudende laag, waarschijnlijk Zanden Van Zonderschot.Duys schreef:
Hiëronymus,
Duys
Ik kan wel een scan maken van dat boorprofiel indien er interesse in is.
Zeker wel intresse in.
Ik ben benieuwt wat er onder die schelphoudende laag zit.
Of is deze laag misschien het enige wat overgebleven is van de zanden van Zonderschot.
Groeten Hans
Hans
Hallo Allemaal,
Op de eerste foto 'n stuk zandsteen met ingebed een gastropode.
In deze staat gevonden er is niets aan geprepareert.
Foto 2 en 3 een stuk verijzert hout.
Het stuk is 40 cm lang en weegt 11 kg.
Beide stukken komen uit Liessel.
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 20-05-2012 om 16:28 NL]
[Bewerkt door stiek op 11-11-2012 om 20:19 NL]
Op de eerste foto 'n stuk zandsteen met ingebed een gastropode.
In deze staat gevonden er is niets aan geprepareert.
Foto 2 en 3 een stuk verijzert hout.
Het stuk is 40 cm lang en weegt 11 kg.
Beide stukken komen uit Liessel.
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 20-05-2012 om 16:28 NL]
[Bewerkt door stiek op 11-11-2012 om 20:19 NL]
Hans