Basisgrind

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Elbert
Been thanked: 1 time
Antw: Basisgrind

Bericht door Elbert » 19 jun 2012, 09:09

Hallo, ik denk dat dit grind(de stenen) is aangevoerd door de oer-Maas en de oer-Rijn, alleen heetten die die toen nog niet zo...
Het fosforiet e.d. zal later in reducerende regressieproces zijn ontstaan en is met het grind en de botten en tanden bijeengespoeld en heeft zo het basisgrind gevormd.

groeten, Bert

Elbert

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 19 jun 2012, 11:27

Elbert,
Ik ga er niets meer over zeggen, omdat ik er niet genoeg van afweet, maar ook omdat ik die studie die ik erover vond niet meer kan traceren op internet.

Maar daar werd de korrelgrootte van het grint als maatstaf van het soort erosie gehanteerd.
Rivier, zeeerosie etc.
Duys

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 19 jun 2012, 11:49

Hallo, da`s jammer dat je dat stuk niet meer kan vinden; `k mag daar graag over lezen...
Misschien dat een ander forumlid wel kan aangeven waar die gegevens nu te vinden zijn?

groeten, Bert

Elbert

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Basisgrind

Bericht door stiek » 23 jul 2012, 00:42

Elbert schreef:
Hallo, ik denk dat dit grind(de stenen) is aangevoerd door de oer-Maas en de oer-Rijn, alleen heetten die die toen nog niet zo...
Het fosforiet e.d. zal later in reducerende regressieproces zijn ontstaan en is met het grind en de botten en tanden bijeengespoeld en heeft zo het basisgrind gevormd.

groeten, Bert
Hallo Allemaal,

In Mill zijn de fosforiet knollen gevormt tijdens de regressie aan het einde van het mioceen.
Hierna heeft de transgressie aan het begin van het plioceen het basisgrind gevormt.

Hierin zijn naast de fosforietknollen alle andere laat miocene fossielen tot ergens in het tortonien opgenomen.

Ik ben nu al mijn fossielen die in de fosforiet zitten aan het uitzoeken.
Hierbij kom ik alleen mollusken tegen die al in het mioceen aanwezig waren.

Ook zien we dat de bruine en bruingrijze haaien tanden, waarvan we menen dat die het laatste in het mioceen zijn afgezet er enkele in de fosforiet zitten.
Van alle andere kleuren haaientanden uit Mill die ik in mijn verzameling heb zit er niet een in de fosforiet.

Het basisgrint van Mill wordt tot het begin van het plioceen gerekend.
Daarintegen zijn de fossielen die er in voorkomen bijna allemaal van miocene ouderdom.
Ik heb daar wel een verklaring voor, maar ik laat jullie eerst aan zet.

Groeten Hans

Hans

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 23 jul 2012, 10:43

Stiek,
Ik wou er niet meer over beginnen, maar nu ben je er toch,
ik had ergens een tekst gevonden waarin gesteld wordt dat er in Noord-België, Antwerpen en dus ook stuk Nederland, aanhoudelijk trans- en regressies waren tot ongeveer 1100 jaar geleden.
Het is nu wat meer archeologie maar daarom niet minder interessant, Antwerpen(groter Antwerpen), zou na 200 quasi onbewoonbaar zijn geweest en het is wachten tot 700-1000 om terug vaste voet aan land te krijgen.
Noemen trouwens Duinkerke transgressies.
PS Ik ik maar een idee schetsen van de kracht van die trans-, regressies.
Duys

[Bewerkt door Duys op 23-07-2012 om 10:45 NL]

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Antw: Basisgrind

Bericht door stiek » 29 jul 2012, 17:41

stiek schreef:
Elbert schreef:

groeten, Bert
Hallo Allemaal,

In Mill zijn de fosforiet knollen gevormt tijdens de regressie aan het einde van het mioceen.
Hierna heeft de transgressie aan het begin van het plioceen het basisgrind gevormt.

Hierin zijn naast de fosforietknollen alle andere laat miocene fossielen tot ergens in het tortonien opgenomen.

Ik ben nu al mijn fossielen die in de fosforiet zitten aan het uitzoeken.
Hierbij kom ik alleen mollusken tegen die al in het mioceen aanwezig waren.

Ook zien we dat de bruine en bruingrijze haaien tanden, waarvan we menen dat die het laatste in het mioceen zijn afgezet er enkele in de fosforiet zitten.
Van alle andere kleuren haaientanden uit Mill die ik in mijn verzameling heb zit er niet een in de fosforiet.

Het basisgrint van Mill wordt tot het begin van het plioceen gerekend.
Daarintegen zijn de fossielen die er in voorkomen bijna allemaal van miocene ouderdom.
Ik heb daar wel een verklaring voor, maar ik laat jullie eerst aan zet.

Groeten Hans
Hallo Allemaal,

Door middel van een voorbeeld zal ik proberen bovenstaand bericht te verklaren.

Stel je gaat met een zeef van pakweg een cm. maaswijdte naar Mill.
Daar ga je zand uitzeven op een oppervlakte van 1 vierkante meter.
Zo ga je bij de zandberg 6 m naar beneden.
Het materiaal wat op de zeef blijft liggen leg je in een bak van ook 1 vierkante meter.
Van de 6 kuub die je uitgezeeft hebt hou je zeg maar een halve kubieke meter over.
Dit is dus een halve meter hoog.
Dit gebeurt er ook bij de vorming van het basis grind.
Dit rest materiaal is dus van laat miocene en vroeg pliocene ouderdom.
Nu komt er een nieuwe afzetting overheen.
Dit doe je door b.v 2 kuub zand te halen van de tweede maasvlakte.
Dit gooi je op het basisgrind.
Door er gelijktijdig water over te gooien zal dit pleistocene zand ook in de holtes van het basisgrind lopen, en als dit vol zit zal het er verder als een pakket pleistoceen zand opliggen.
Het basis grind vormt dan de basis van deze pleitocene afzetting.
Als je nu onderzoek doet naar de dinoflagiaten in het basis grind zal de uitkomst van de ouderdom van deze dinoflagiaten pleistoceen zijn.
Zo is het in Mill ook gebeurt.
Het basisgrind wat tijdens het begin van het plioceen is gevormt, is het meest miocene ouderdom.
als je nu dinoflagiaten onderzoek doet uit dit basisgrind kom je op een ouderdom van vroeg plioceen.
Ik hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen uitleggen waarom dat de fossielen in het basisgrind meest mioceen zijn, en dat de vorming van het basisgrind tot het begin van het plioceen wordt gerekend.

Groeten Hans

Hans

Plaats reactie