trilo prep

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
ivok
Antw: trilo prep

Bericht door ivok » 05 jun 2012, 14:20

Afbeelding

Dit is een goeie 30 min later
Het oog ligt er los op.
Doordat ik de matrix achter het oog weg wilde halen maar een wat sterker apparaat hiervoor gebruikte, boorde de naald zich recht naar onder in de zachte matrix ipv de matrix weg te krassen. Dan duwt de naald als een wig naar buiten en pats weg was het oog

oeps...

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 05 jun 2012, 23:31

Afbeelding

Afbeelding

Ivok,

toevallig kwam ik vandaag een zeer vergelijkbaar Phacopide kopje tegen in de matrix van Marokkaans materiaal.
De breedte van het cephalon bedraagt 6 mm en op de schizochroale ogen zijn er per vertikale rij 1 tot max. 3 lensjes aanwezig.
Ik zou ook denken, zoals u geopperd hebt, dat het om een juveniel exemplaar kan gaan.
Maar zeker ben ik toch niet.

Lugo

ps: mijn foto's zijn genomen door de lens van de bino, de kwaliteit is dus niet goed.

Panta rhei

Heraclites

ivok

Bericht door ivok » 06 jun 2012, 19:35

Afbeelding

Vergelijkbaar... Maar de wang ziet er anders uit. Die van jou iets meer een puntje eraan en een dikkere rand.
Lijkt erg veel erop, dat dan wel.... Maar heb even gewacht met een reply tot ik weer thuis was en kon vergelijken. Toen ik de foto zag vanmiddag was mijn eerste gedachte die is anders...

Zal beide foto's eens voorleggen aan iemand.

Korte updaten van project
Die wang gaat een ramp worden.....

oeps...

mineraal0
Antw: Antw: trilo prep

Bericht door mineraal0 » 06 jun 2012, 21:20

Die linkerkant maakt veel goed lijkt me. Top gewoon!

Groetjes,

Gunther

ivok

Bericht door ivok » 06 jun 2012, 23:59

Die maakt inderdaad veel goed

Maar die andere kant..... Heb kort gisteren aan het missende stuk gewerkt.
Er liep en scheur door de matrix welke ik gelijmd had.
Door der trilling van het prepareren bleek al dat er veel meer scheuren doorheen liepen, ook holle ruimte onder d schaal van de ander wang.
Enkele splinters zijn compleet vergruist en heb een hele tijd resten en scheuren zitten lijmen.

Nu komt de andere grap, de wang is naar binnen gezakt en gekanteld. Ipv netjes langs de thorax te lopen kan het ook zo zijn dat ie dwars over de zijkant loopt.
Keus wordt dan wat ga ik opgeven?
Of ik mis een wang, of ik ga de thorax opnieuw bedekken...
Ik hoop op een creatieve oplossing, maar dat weet ik pas als ik de wang iets verder vrij heb gelegd

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 07 jun 2012, 00:15

Keuze is snel gemaakt: niks opgeven.

Vanop de foto's is me niet helemaal duidelijk hoe de wang precies gekanteld is, maar voor je iets van de thorax wegbeitelt zou ik eens goed nadenken over alternatieven. Begrijp ik het goed dat je nog een tegenstuk met de wang er terug op te lijmen hebt? Ik zou 'm wel eens live willen zien. :D

Mooie diademaproetus trouwens.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 07 jun 2012, 10:17

ik zal hem wel eens meenemen het veld in,

heb inderdaad het tegenstuk met de rest nog (hoewel ik nu een paar splinters mis, deze ga ik misschien proberen te reconstrueren).
Ik was ook niet van plan om thorax weg te beitelen, maar ik ben bang dat ik die weer deels moet gaan bedekken.

Ik had als tip gekregen om zo dicht mogelijk boven het missende deel alles weg te slijpen, vervolgens de steen terug te lijmen en dan verder te preppen.

De wang is echter naar binnen gezakt een stukje het cephalon in.
verders licht naar links en naar voren gekantelt
en naar rechts gedraaid.
De punt van de wang zal dus hoger liggen dan normaal en dichter tegen de thorax aan.
Ik heb besloten om de wang van boven vrij te leggen zodat ik exact weet hoe hij straks gepositioneerd is, er is nog hoop dat het mee valt.

oeps...

ivok

Bericht door ivok » 20 jun 2012, 22:08

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik weinig upload geduld heb.
Het voorlopige eindresultaat....

Het lijm en prep gedeelte viel uiteindelijk mee.
Wel missen er wat splinters.

Het hoe laat ik het een beetje leuk uit zien met die verschoven wang, dat vond ik erg lastig. Beetje bij beetje matrix verwijderen, glad maken, toch wat meer matrix, lijmnaad verbergen, weer wat matrix etc.

Ook overtollige lijm verwijderen zonder het beestje alsnog te beschadigen, erg tijd consumerend.
Splinters opvullen, of eigenlijk de overgebleven holle ruimte om wat stevigheid te creëren, hoewel het esthetisch ook beter uit ziet. Ook tijd rovend.

oeps...

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 20 jun 2012, 23:09

Ivok,

dit is toch een zeer mooi eindresultaat, ondanks al de obstakels die u onderweg bent tegengekomen.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 20 jun 2012, 23:32

Hallo Ivok,mooi geprept,en mooi gerepareerd.Maar als je hem zo op tafel laat liggen,valt die er heus weer af :D

strandjutters

Plaats reactie