Trilobiet uit het Midden Devoon van Marokko.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Bram
Antw: Trilobiet uit het Midden Devoon van Marokko.

Bericht door Bram » 05 okt 2012, 22:51

Da's toch een heel aardig beestje!

Groeten,
Bram

nestor

Bericht door nestor » 06 okt 2012, 11:19

mooi prepwerk Lugo.
Septimopeltis wordt ook wel Thysanopeltella magnispina genoemd

De senioribus nil nisi bene

Alopias

Bericht door Alopias » 06 okt 2012, 12:26

mooi ,Lugo!
Ik ken niet veel van trilobieten dus misschien een domme vraag: Wat zijn al die krasjes rond de trilo?Komt dat door het prepwerk?

groetjes Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 06 okt 2012, 12:55

Bedankt voor de fijne reacties.

Nestor,

ik ben er nog niet uit wat de juiste benaming is voor dit beestje.
Septimopeltis blijkt inderdaad een synoniem te zijn voor Thysanopeltella magnispina, maar heeft als vindplaats vooral de Ardennen.
Op de site http://trifoss.com/product_info_sold.ph ... ts_id=3809 wordt Septimopeltis dan weer als synoniem voor Thysanopeltis sp. gebruikt ( in Marokkaanse vindplaats, van waar ook mijn exemplaar komt).
Tot nu toe heb ik nog niet het wetenschappelijk artikel gevonden, waarin deze soort beschreven staat.

Wat de krasjes betreft; bij het prepareren ontstaan er uiteraard krassen in het gesteente, want met de prepareernaald wordt de matrix als het ware weggegraven. Deze krassen lopen meestal kris kras door mekaar. Bij de afwerking ( om een mooiere achtergrond te krijgen) heb ik dan de krasjes in dezelfde looprichting aangebracht en vlak bij het fossiel de matrix zelfs wat effen "gepolijst". Dit geeft een beter visueel effect van het geheel.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

nestor

Bericht door nestor » 09 okt 2012, 12:20

Lugo, ik ga toch voor Thysanopeltella sp gezien de lengte van de spines. De soort is niet alleen in de Ardennen, maar ook in de Eifel en zelfs in het Eifeliaan van Japan gevonden, dus waarom niet in dat van Marokko. In elk geval een mooie vondst :).
(De site waarnaar je verwijst is van Heiko Sonntag (Trifoss). Misschien kun je met hem contact opnemen over zijn aanduiding.)

De senioribus nil nisi bene

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Trilobiet uit het Midden Devoon van Marokko.

Bericht door Frederik » 09 okt 2012, 14:48

Lugo schreef:
Hierbij kwam plots een stuk pygidium te voorschijn, weliswaar beschadigd door de slijpoperatie. Volgens mij gaat het over een Ceratarges sp. pygidium. Maar de meeste stekels zijn door het slijpen beschadigd.
Het voorkomen van Ceratarges is niet zo verwonderlijk, want ik dacht dat de laag waaruit deze steen komt, ook wel de Ceratarges couche wordt genoemd.
Misschien kan Frederik hierover meer vertellen.
Eén en ander onder voorbehoud, want gebaseerd op een aanname van de herkomst van dit exemplaar. Ik ben op deze site geweest, en dit exemplaar lijkt me alvast niet uit de Ceratarges couche te komen, maar is wellicht iets jonger, uit een couche die door locals toepasselijk 'Thysanopeltis couche' genoemd wordt en zo ook soms in de literatuur aangegeven wordt. (al hoor ik soms ook de term 'Mrakibina couche', waarbij het schijnbaar over dezelfde laag gaat). Let wel, dit geldt voor jbel Zireg.
Een andere, minder prettige verrassing was dat de rechter vrije wang van deze Thysanopeltis ontbrak.
Typisch. Scutelliden lijken me maar heel losjes aan elkaar te hangen, en disarticulaties zijn heel algemeen, net als (al dan niet geheelde) beschadigingen en pathologieën. De ontbrekende thoraxdeeltjes zouden wel eens bite marks kunnen zijn!

Enneuh... dat pygidium met stekeltjes. Heb je dat nog? Duidelijk lichide, maar wel afwijkend van Ceratarges. Ik heb het precies al eens eerder gezien, maar kan er niet meteen opkomen. Best bijzonder hoor.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Lugo

Bericht door Lugo » 09 okt 2012, 16:22

De informatie over herkomst, die ik meegekregen heb bij de levering, zegt dat deze trilo uit het Eifeliaan van Jbel Zireg komt en een Thysanopeltis sp. zou zijn.
Dan ben ik op zoek gegaan om deze determinatie te kunnen staven. Maar tot nu toe ontbreekt mij een wetenschappelijk artikel om dit te doen.
En op google worden op verschillende websites de namen Thysanopeltis, Thysanopeltella en Septimopeltis door mekaar gebruikt.
Dus de onduidelijkheid blijft voorlopig.

Het pygidium van de lichide ( al dan niet Ceratarges)heb ik inderdaad voorzichtig losgemaakt en bewaard.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Contacteer:
Antw: Antw: Trilobiet uit het Midden Devoon van Marokko.

Bericht door Frederik » 09 okt 2012, 16:37

Lugo schreef:
Het pygidium van de lichide ( al dan niet Ceratarges)heb ik inderdaad voorzichtig losgemaakt en bewaard.
Heerlijk! Ik doe alvast een dansje.
Ik heb zelf ook niet de nodige literatuur liggen om je wat bij te brengen over het kluwen septi/thysano/etc. Het is niet de eerste keer dat ik daar al discussies rond heb gezien (had het er zelf recent nog met iemand over). Het wordt eens tijd dat we dit wat uitspitten. :D

something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 09 okt 2012, 17:42

Afbeelding

Afbeelding

Na een tip ben ik snel even met de spreekwoordelijke schaar en papier aan de slag gegaan. :D

something (TH Huxley)

Lugo

Bericht door Lugo » 09 okt 2012, 18:42

Frederik,

wel,die schaar en papier geven een zeer getrouwe kopie van wat ik hier in handen heb.
Ik kan nog meegeven dat de 4 naar buiten gerichte stekels ongeveer in hetzelfde vlak aan het pygidium vertrekken. Boven op het pygidium staat een vijfde afgebroken stekel, die vertrekt helemaal centraal aan de thorax zijde.
Het pygidium is 11 mm lang.

De Thysano/ Septimo....story lijkt inderdaad complex.
In de Palaeontographica canadiana nr 25, 2006 ( blz.56)verwijst Chatterton et al. wel naar een nieuwe studie, die gaat verschijnen over Thysanopeltis.
Maar ik weet niet of dat al gebeurd is.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Plaats reactie