Trilobiet uit het Midden Devoon van Marokko.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Trilobiet uit het Midden Devoon van Marokko.
Het knipwerkje is een cephalon van ceratarges 
Op het andere verhaal kom ik nog terug, maar wellicht wordt het verdict Thysanopeltella (Septimopeltis), deze laatste als subgenus. Het lijkt erop dat dit kluwen nog niet deftig ontward is geweest.
[Bewerkt door Frederik op 09-10-2012 om 19:33 NL]

Op het andere verhaal kom ik nog terug, maar wellicht wordt het verdict Thysanopeltella (Septimopeltis), deze laatste als subgenus. Het lijkt erop dat dit kluwen nog niet deftig ontward is geweest.
[Bewerkt door Frederik op 09-10-2012 om 19:33 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Het cephalon van een Ceratarges, dat is wel het laatste, waar ik zou aan gedacht hebben, temeer daar dit stukje een volledig gladde structuur heeft,waarop suturen ontbreken volledig. Kan men hier dan niet spreken van vrije wangen?
Lugo
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Toch wel. Het is echter maar het bovenste deel van het cephalon dat vrij ligt. In beide foto's is de voorkant van het beestje naar beneden gericht. De lange stekels is de basis van de vork die vooraan op de glabella staat. De twee kleine 'stekels' zijn de steeltjes van de ogen. Dwars doorheen deze ogen loopt de stuur. Mijn gok is dat de vrije wangen ontbreken. Maar er valt zeker nog wat meer bloot te leggen, beginnende van tussen de stekels en de ogen naar beneden.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Voor wat het waard is: ook m.i.ceratarges. (Eerlijkheidshalve kwam ik tot die conclusie door uitsluiting van mogelijke andere lichida en niet door positieve determinatie
)

De senioribus nil nisi bene
Ik wil graag geloven dat dit een cephalon is, maar toch heb ik daar enkele vragen bij.
Als de twee op de foto naar onder gerichte stekels inderdaad de aanzet zijn van de vork, dan moet ik zeggen dat deze volledig in één vlak liggen met de rest van het cephalon en niet omhoog en naar achteren krullen, zoals toch typisch is voor deze trilo's.
De twee zijdelings gerichte stekels kunnen inderdaad de steeltjes zijn, waarop de ogen zitten; in dit geval ontbreken de twee vrije wangen dan volledig.
Ceratarges heeft op de uiteinden van de occipetale ring ook nog uitsteeksels, die hier niet aanwezig zijn (door het ontbreken van de vrije wangen??).
Laatste punt; centraal op de occipetale ring zit de aanzet van nog een stekel. Is er een Ceratarges soort, die deze stekel ook heeft?
Lugo
Als de twee op de foto naar onder gerichte stekels inderdaad de aanzet zijn van de vork, dan moet ik zeggen dat deze volledig in één vlak liggen met de rest van het cephalon en niet omhoog en naar achteren krullen, zoals toch typisch is voor deze trilo's.
De twee zijdelings gerichte stekels kunnen inderdaad de steeltjes zijn, waarop de ogen zitten; in dit geval ontbreken de twee vrije wangen dan volledig.
Ceratarges heeft op de uiteinden van de occipetale ring ook nog uitsteeksels, die hier niet aanwezig zijn (door het ontbreken van de vrije wangen??).
Laatste punt; centraal op de occipetale ring zit de aanzet van nog een stekel. Is er een Ceratarges soort, die deze stekel ook heeft?
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Antw: Antw: Trilobiet uit het Midden Devoon van Marokko.
Dat is precies hetgene waar ik mij eerst ook aan heb laten vangen, en waardoor pygidium zo evident leek. Liggen ze echt in een vlak of is er toch een lichte curve te zien? Hou er rekening mee dat we hier het cephalon onder een beetje een bizarre hoek zien, eerder wat van achteruit dan van bovenuit. Er wil trouwens wel wat variatie in deze curve zitten.Lugo schreef:
Inderdaad.De twee zijdelings gerichte stekels kunnen inderdaad de steeltjes zijn, waarop de ogen zitten; in dit geval ontbreken de twee vrije wangen dan volledig.
Ik weet niet helemaal zeker hoe je dit bedoelt, maar dit is zeker niet bij alle soorten duidelijk het geval (er zijn soorten met een nagenoeg gladde occipetale ring)Ceratarges heeft op de uiteinden van de occipetale ring ook nog uitsteeksels, die hier niet aanwezig zijn (door het ontbreken van de vrije wangen??).
Ja, deze zijn er. Dan spreken we doorgaans over twee stekels die echter soms erg dicht bij elkaar kunnen ontspringen (uit één basis, als het ware).Laatste punt; centraal op de occipetale ring zit de aanzet van nog een stekel. Is er een Ceratarges soort, die deze stekel ook heeft?
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
durf er een trip naar Marokko op wedden dat het stukje 'pygidium' een ceratarges kop is 

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
Inderdaad, de laatste antwoorden van Frederik en een nauwkeurig onderzoek onder de microscoop ( de naar ondergerichte stekels tonen op het uiteinde een aanzet tot kromming) hebben mij overtuigd dat dit een stukje cephalon van Ceratarges is.
Bedankt voor jullie inbreng.
Lugo
Bedankt voor jullie inbreng.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Cephalon had ik er niet uitgehaald
Misschien leuk om de complete kop erbij te zetten
Misschien leuk om de complete kop erbij te zetten
oeps...
@Dries: interessant.
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996