Plakken ammoniet Teutonia

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Stan
Been thanked: 1 time
Antw: Plakken ammoniet Teutonia

Bericht door Stan » 18 okt 2012, 22:34

Afbeelding

Eergisteren nummer 2 eindelijk opgehaald in het verre oosten van Nederland en uiteraard gelijk gaan puzzelen. Ik wist dat dit 2e exemplaar minder compleet zou zijn, maar had nog een hoop stukjes niet in kunnen passen de eerste keer dat ik een snelle poging heb ondernomen. De meeste van deze stukjes bleken echter niet van het midden te zijn zoals ik eerst dacht, maar helemaal aan de buitenkant waardoor hij nog groter (maar dus ook incompleter) werd dan ik dacht. Hij meet ca 50 cm. Deze ga ik plakken voor ik die 1e aandurf aangezien die wel zo goed als compleet is. Echter de moeilijkheid zit hem in het stevig krijgen met al die gaten. Ik heb al gemerkt dat deze redelijk broos is en dat als ik niet oppas hij breekt. Ik denk dat de gaten niet opvullen niet stevig genoeg maakt, dus dan moet ik de missende stukken waarschijnlijk verbinden of opvullen. Iemand al eerder stukken bijgemaakt (ik heb overigens het negatief van het midden nog) of andere creatieve verstevigingen gemaakt? Foto's daarvan zijn ook welkom!

En even ter bevestiging: dit betreft toch ook pachydiscus?

Gr. Stan

ivok

Bericht door ivok » 19 okt 2012, 12:11

Niet zelf gedaan, maar heb wel een idee.
Is het doel alleen verstevigen, wil je voor en achterkant behouden, moet het eet ook nog realistisch uitzien of juist duidelijk verschil tussen echt en gemodelleerd?

Ik zat richting, dwars op het fossiel draad/stangen ter versteviging zoals spaken in een wiel, opvullen met gips of klei, iets wat hard wordt en nog te bewerken is.
Je kan dat modelleren wat mist.
Een andere optie is wederom de spaken en gips of 1 kant opofferen en het fossiel in gips met list gieten steviger kan ook met epoxy oid.
De kern die mist kan je deels opvullen met gips en dan en siliconen of pu mal maken van het negatief en op het gips plakken.

Zijn een paar ideetjes, maar zelf nog nooit geprobeerd

oeps...

Stan

Bericht door Stan » 19 okt 2012, 18:15

Zelf ben ik wel voor behoud van zoveel mogelijk. Ik denk dat namaken van stukken dan het handigst is. En van mij mag best zichtbaar zijn wat echt en wat niet echt is als nagemaakte stukken maar een beetje de vorm hebben.

Gr. Stan

ivok

Bericht door ivok » 20 okt 2012, 10:44

Afbeelding

Zoals ik zei afdrukken maken van het negatief.... Voor enduidelijk verschil tussen echt en nep :-)

Ik denk als je een lijst maakt deze jongen erin lijmt en dan met zelf hardende klei oid de delen opvult, mogelijk het meest stevig

Hier een voorbeeld van een afdruk van een vuursteen egeltje. Egel zelf is de schaal weg, in de vuursteen zat perfecte afdruk. Zo weet je wel zeker dat je verschil ziet

oeps...

Stan

Bericht door Stan » 20 okt 2012, 13:24

Haha, zo zichtbaar hoeft nu ook weer niet, dit doet pijn aan mijn ogen :P. Maar ik snap het idee. Dank.

Groeten,
Stan

Jeremy
Antw: Antw: Plakken ammoniet Teutonia

Bericht door Jeremy » 20 okt 2012, 14:31

Stan schreef:
Zelf ben ik wel voor behoud van zoveel mogelijk. Ik denk dat namaken van stukken dan het handigst is. En van mij mag best zichtbaar zijn wat echt en wat niet echt is als nagemaakte stukken maar een beetje de vorm hebben.

Gr. Stan
Dag Stan,

Het lijkt me dat je nog twijfelt? :-)
Ofwel vul je de stukken niet op ( en persoonlijk vind ik dat de beste oplossing) ofwel maak je ze waarheidsgetrouw na. Een tusseninoplossing vind ik maar niks.
Als je de stukken niet opvult, is het zaak om het geheel voldoende stevigheid te geven. En dat wil zeggen dat je 1 kant "opoffert".
Althans, dat is wat ik zou doen.

Groetjes
Jeremy

Everhardus

Bericht door Everhardus » 20 okt 2012, 15:27

Google eens op Akemi Marmorkitt. Ik heb hier zelf nog niet mee gewerkt en onvoldoende tijd gehad me hierin te verdiepen maar van een Steinkern lid begrepen dat hiermee mooie resultaten zijn te bereiken. Gr,Marcel

Stan

Bericht door Stan » 08 dec 2012, 20:22

Afbeelding

Hier dan het eindresultaat van de 1e. Helaas bleken ook hier toch wat stukjes van het hart te ontbreken (bij de eerste foto had ik dit opgevuld met wat puin, wellicht doe ik dat ook nog wel met deze daar het toch wel erg zonde is dat er zo'n gat in zit). Ik ben echter zeer content over het resultaat voor een eerste keer. Was een hoop gedoe maar het was het waard. De steen kan hem niet houden als standaard dus wellicht haal ik dat stuk nog vrij uit de steen. Een andere optie is de steen ergens op te bevestigen daar een beetje matrix toch wel leuk is ook. Dat moet ik nog even bekijken. Nu nog nummer 2.

Groeten,
Stan

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 08 dec 2012, 20:35

Hallo Stan,leuk en mooi gedaan.

Heb je een vals gebit gebruikt om het stuk te ondersteunen :D GR

[Bewerkt door strandjutters op 08-12-2012 om 20:36 NL]

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 08 dec 2012, 20:40

Mooi Stan.
Ik zou het gat opvullen en
zeker een groot stuk matrix laten zitten.
Een stuk matrix maakt het fossiel nóg mooier, vind ik.

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie