Preparatie Drotops megalomanicus.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Lugo
Been thanked: 65 times
Antw: Preparatie Drotops megalomanicus.

Bericht door Lugo » 15 feb 2013, 16:19

Bedankt voor de fijne reacties.
Dit is wel niet het "perfecte" beestje, zoals deze Drotops megalomanicus soms aangeboden wordt, maar toch ben ik er redelijk tevreden mee.
Opvallend bij dit exemplaar is dat er geen uitgesproken tuberkels aanwezig zijn op de pleurae, de axiale ringen en het pygidium; wel op de glabella.
Ik vraag mij af of dit komt door verwering voor of na de fossilisatie.
Of is de (bijna)-afwezigheid van tuberkels een vormvariant, die ook voorkomt?

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 15 feb 2013, 16:59

Je ziet zelfs op deze foto's duidelijk details als porieën, je kan er dus vanuit gaan dat de afwezigheid van tuberkels niet omwille van een slechte preservatie is.

Dit is ook helemaal geen Drotops. Mijn frank is wel erg laat gevallen, amai! Het begon me al te dagen dat er een sterke gelijkenis is met een ongeprepareerd stuk dat ik hier heb liggen, maar ik was niet wakker genoeg om even verder te denken (dat mag je letterlijk nemen). De typische vorm van Drotops cephalon is ook moeilijk te evalueren vanop je foto's, dus de afwezigheid daarvan heeft me ook niet wakker geschud.

Het gaat om een Hypsipariops, mogelijk H. vagabundus maar er is nog een eigenaardiheidje aan je fossiel dat ik elders ook al heb gezien, nl. het driedelig mediaanknobbeltje net voor de occipitale ring. Daarom ben ik ervan overtuigd dat je eenzelfde Hypsipariops hebt dan een kennis van me, en dan ik mogelijk ook heb liggen hier thuis.

En nu mag je gelijk ook blij zijn, want ik denk dat deze zeldzamer is dan 'echte' Drotops.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Lugo

Bericht door Lugo » 15 feb 2013, 22:02

Frederik,

dit was even slikken bij het lezen van uw bericht.
De afwezigheid van tuberkels was mij wel opgevallen, maar ik had in de verste verte niet gedacht dat dit geen Drotops megalomanicus zou zijn. Zo was deze trilo trouwens ook gelabeld.
Maar jij hebt in elk geval gelijk; dit is een Hypsipariops sp. ( = Pedinopariops sp.)
Na was gegoogle kwam ik uit bij een artikel van Jens Koppka in Steinkern (http://www.steinkern.de/praeparation-un ... truve.html) die een gelijkaardig exemplaar geprepareerd heeft.
Ook hier zijn die porien duidelijk zichtbaar, evenals de driedelige mediaanknobbel juist voor de occipetale ring. Ook het aantal lenzen ( 6 per vertikale rij) klopt.
Hij benoemt dit exemplaar als H. vagabundus.
Ik weet niet of jij toegang hebt tot de beschrijving van deze soort, om uitsluitsel te geven.
Komen trouwens Drotops en Hypsipariops in dezelfde "couche" voor?

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 15 feb 2013, 23:28

Het exemplaar dat ik heb zou van de basis van jbel Mrakib afkomstig zijn, ergens bovenaan in de Bou Dib formatie. Dat is iets jonger dan de D megalomanicus couche. De soort is beschreven door Struve in 1990 (heb ik niet) en opgenomen in het overzicht van vroeg- en midden devonische Phacopiden van Marokko door McKellar en Chatterton (2009). Deze laatste heb ik wel. Ik zal eea op mail zetten. In dat werk wordt trouwens gewezen op de sterke overeenkomsten met het genus Drotops, waarbij het onderscheid tussen de twee genera erg subtiel is (vnl gebaseerd op sculptuur en positionering ogen) maar toch overeind blijft in de cladistische analyse.

something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 15 feb 2013, 23:33

Misschien zou een foto richting een zekere duitser uitkomst kunnen bieden.

De phacopiden zijn erg lastig en hij heeft er erg veel kijk op.

Ps
HypsiparioPs = pedinopariops?
Heb ik wat gemist

oeps...

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 16 feb 2013, 09:33

Wederom fantastisch prep werk! Erg boeiende discussie over de determinatie van het beestje. En wat een mooi gestrekt specimen! Toppie

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Lugo

Bericht door Lugo » 16 feb 2013, 15:12

Afbeelding

Afbeelding

Stijn,

bedankt voor uw reactie.
Ik heb ondertussen nog een paar foto's gemaakt,die de details laten zien, zoals eerder beschreven door Frederik.
De eerste foto toont duidelijk het driedelig mediaanknobbeltje, juist voor de occipetale ring.
Maar het is mij niet duidelijk of dit een beslissend kenmerk is om deze trilo op soort te benoemen.( Ik vind nl.op internet foto's terug van Hypsipariops cfr. vagabundus met zowel een driedelig als een ééndelig mediaanknobbeltje).
De tweede foto laat mooi de porien zien, die vooral voorkomen op de vrije wangen, de pleurae en het pygidium. Tuberkels zijn op die plaatsen nagenoeg afwezig.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 16-02-2013 om 15:13 NL]

Panta rhei

Heraclites

nestor

Bericht door nestor » 16 feb 2013, 17:53

knappe determinatie Frederik. Ben snel naar mijn eigen exemplaren van de Drodops m.gaan kijken, maar helaas. Mijn enige Pedinopariops is nog steeds de trilo die ik in 1981 bij Vireux heb gevonden, eerder al op het forum getoond.
Mooie aanwinst Lugo en dank voor het attenderen op het instructieve artikel van Jens Kopka overigens.

[Bewerkt door nestor op 16-02-2013 om 17:54 NL]

De senioribus nil nisi bene

Frederik
Administrator
Contacteer:
Antw: Antw: Preparatie Drotops megalomanicus.

Bericht door Frederik » 16 feb 2013, 21:12

Lugo schreef:
Ik heb ondertussen nog een paar foto's gemaakt,die de details laten zien, zoals eerder beschreven door Frederik.
De eerste foto toont duidelijk het driedelig mediaanknobbeltje, juist voor de occipetale ring.
Maar het is mij niet duidelijk of dit een beslissend kenmerk is om deze trilo op soort te benoemen.( Ik vind nl.op internet foto's terug van Hypsipariops cfr. vagabundus met zowel een driedelig als een ééndelig mediaanknobbeltje).
Het probleem is dus dat ik de originele publicatie van Struve niet heb. Het zit zo dat hierin deze soort beschreven is aan de hand van losse fragmenten. McKellar & Chatterton hebben gepoogd dit aan te vullen met de publicatie van enkele complete exemplaren uit dezelfde couche. Deze laatsten hebben een 3 of 5-delig mediaanknobbeltje. Ik kan niet verifiëren of dat bij Struve ook zo is. Daarnaast lijken de exemplaren in McK & C een iets sterkere granulatie te hebben op de zijrand van de pleuren, maar dat kan gezichtsbedrog zijn, hun specimens zijn immers gewit met ammoniumchloride (waardoor je aanwezige knobbels iets beter kan zien). Opmerkelijk is ook de aanwezigheid van enkele knobbels op de posterieure rand van het cephalon. Check je mail :D

something (TH Huxley)

Everhardus

Bericht door Everhardus » 17 feb 2013, 10:38

Prachtig gedaan ! Bedankt voor het laten zien van de diverse preparatiestappen. Gr,Marcel

Plaats reactie