Nog een trilo uit Marokko.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Nog een trilo uit Marokko.

Bericht door Fossielenzoeker » 09 mar 2013, 13:28

Mooi, mooi!

Robert Mensink

nestor

Bericht door nestor » 09 mar 2013, 14:11

Inderdaad mooi gedaan Lugo. Op het eerste gezicht denk ik ook Reedops.

De senioribus nil nisi bene

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 09 mar 2013, 16:29

Bedankt iedereen voor de appreciatie.

Het eindresultaat van een preparatie wordt voor een deel ook bepaald door het gedrag van de matrix.
In dit geval sprongen de stukjes sediment er mooi af, zodra de prepnaald op een fractie van een millimeter de schaal naderde.
In andere gevallen gebeurt dit niet en is het nodig om met de punt van de naald de schaal te raken om de matrix weg te tikken. En dit laat krasjes achter, die het eindresultaat beinvloeden.

Determinatie van dit beestje lijkt mij wel niet eenvoudig omdat binnen de groepen Reedops/ Boeckops de verschillen zeer klein zijn. En het ontbreekt mij ook aan de juiste literatuur over deze trilo's om tot een conclusie te komen.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

dominiek

Bericht door dominiek » 09 mar 2013, 20:03

http://www.trilobites.info/
Deze link al geprobeert?

GR. Dominiek

Keep looking evry time

ivok

Bericht door ivok » 12 mar 2013, 15:54

blijven leuke jongens die "phacopsen"
maar verschrikkelijk om te determineren.

telkens als je denkt in de goeie richting te zitten is er wel weer een ops die erop lijkt

lugo als ik vragen mag, hoe doe jij dat dan met matrix waar je het fossiel moet raken.
Heb hier laatst .... tijdje geleden... wat tips over gekregen en moet zeggen dat ik daar wel baat bij had.
Helaas voor de meeste stukken uit de ardennen werkt het niet.

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 mar 2013, 15:59

Als ik de derde foto bekijk lijkt de tuberculering op de glabella een stuk meer uitgesproken naar de anterieure zijde toe. Als ik vergelijk met de mediane tuberculering op de thoraxelementen, is dit niet te wijten aan de belichting. Dit zou wel eens een belangrijk kenmerk kunnen zijn voor determinatie. Kan je dit bevestigen?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Lugo

Bericht door Lugo » 12 mar 2013, 19:24

Ivok,

als het inderdaad nodig is om het fossiel zo kort te naderen om de matrix weg the "chippen", probeer ik de naald min of meer parallel te houden met het fossieloppervlak. Maar dat lukt niet altijd. Dus ontstaan er wel eens kleine witte puntjes op de schaal door de inslag. Bij gebrek aan een straaltoestel, camoufleer ik die witte puntjes nadien door een heel dun laagje wasvernis aan te brengen en dan de trilo op te wrijven. Door het spel van lichtbreking "verdwijnen" dan die witte puntjes.

Frederik,

uw observatie is korrect. Er is een aanzienlijk grotere densiteit van tuberkels op de voorkant van de glabella, zodanig dat zij bijna volledig verdwijnen posterior.
Deze tuberkels zijn ook uitgesproken aanwezig op het axiale gedeelte van de thoraxsegmenten en op het pygidium. Bovendien is het pygidium ook gesegmenteerd.
Om deze redenen twijfel ik aan Reedops sp.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

ivok

Bericht door ivok » 13 mar 2013, 13:29

dat parallel houden, daartoe heb ik ook vlug de neiging.
Toch werd me aangeraden omdat zo min mogelijk te doen.

tip die ik mee krijg, was haaks op het fossiel daar waar mogelijk, kleine stukjes vrij leggen, plakkerige matrix zover mogelijk vrij leggen en dan zonder druk erop uit te oefenen heen en weer over dat laatste stukje matrix krassen, nog steeds haaks op het fossiel.
Is vrij eng, omdat je vrijwel niks ziet dus puur op gevoel werkt.
probeer het een op een oefenstukje?

oeps...

Lugo

Bericht door Lugo » 13 mar 2013, 20:40

Ivok,

dat lijkt mij ook een mogelijke techniek, die ik zeker eens ga proberen.
Ik hou u op de hoogte van de resultaten.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

ivok

Bericht door ivok » 14 mar 2013, 10:25

Beestjes die qua hardheid vergelijkbaar zijn met resteigne materiaal.... Lukt het niet zo goed mee.

Heb nu van 5 tal verschillende locaties marokko liggen, verschillende types matrix, maar werkt tot nu toe wel goed. Helaas zijn het hoofdzakelijk incomplete oefen stukjes...

Ook heb ik laatst een stukje meegenomen naar een bekende preparateur omdat ik vermoedde dat het niet met de naald te doen was. Dat kan dus ook, ik kreeg als antwoord dat niks onmogelijk was, maar eigenlijk zijn sommige zaken alleen goed geschikt om te stralen.
Maar dan wel als je paar jaarervaring hebt hiermee omdat anders niks van fossiel over blijft.

oeps...

Plaats reactie