Vraagje . Zeekoe ?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Vraagje . Zeekoe ?
Die bulla klinkt ook als een mooie vondst. Het klopt dat het kapeltjes vaak kapot of beschadigd is.strandjutters schreef:
Btw,ik had ook een klein bullatje van een dolfijn,niets bijzonder ,maar het kapseltje er omgeen is bijna zo goed als volledig,en dat is wel leuk,meestal of altijd is dit zo goed als afgebroken.
Ik heb hier nog een link van een soortgelijke kies ter vergelijking.
http://blog.syracuse.com/outdoors/2010/ ... y_too.html
Ik begrijp wat je bedoelt. Van een paardenkies verwacht je dat op het eerste opgezicht dat ze lang zijn.
Maar het gebeurt dat een dier oud word en een groot deel van de kroon verslijt, en dan krijg je dit resultaat. Ik vind het wel wat hebben want het verteld wat over het dier.
P.s.: De tand die je gebruikt als vergelijking op de lfoto ijkt me meer van een rund dan een paard.
[Bewerkt door SantanaFormatie op 04-05-2013 om 22:16 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.
- SantanaFormatie
Antw: Vraagje . Zeekoe ?

@ hieronymus.
Geeft niet, het forum is ook om van elkaar te leren.
Hierbij een afbeelding van een bovenkaakse paardenkies met de kenmerkende lob. Iets dat kiezen van (wolharige) neushoorns niet hebben. Ver is de buitenkant van een paardentand glad en bij de wolharige neushoorn is er een huidje van sement te zien (dit kan soms bij de neushoorn afschifteren).
Ook nog een handige link:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 04866.html
Gr,
Sander
- strandjutters

Hallo Sander,ik zie niet echt de gelijkenis met jouw bovenkaakse,ik plaats hier de beide van de tanden eerder samen op foto.
Ook wat foto's van het bullatje terwijl ik bezig ben.GR Pascal
strandjutters
- SantanaFormatie
Hoi Pascal,
Ik zal morgen de foto's naast elkaar zetten zodat je kan zien dat de kenmerken hetzelfde zijn.
Je tweede kies is niet van een paard maar gezien het formaat en kauwvlak eerder van een rundachtige.
Je nieuwe bulla is een erg mooi vondst. Mogelijk van een Kentriodontidae of Delphinidae sp.
Gr,
Sander
Ik zal morgen de foto's naast elkaar zetten zodat je kan zien dat de kenmerken hetzelfde zijn.
Je tweede kies is niet van een paard maar gezien het formaat en kauwvlak eerder van een rundachtige.
Je nieuwe bulla is een erg mooi vondst. Mogelijk van een Kentriodontidae of Delphinidae sp.
Gr,
Sander
- strandjutters
Hallo Sander,das goed,de tweede tand die ik toon heb ik indertijd in CBN gevonden,en toen werd het hier op het forum als paardekies gedetermineerd.GR
strandjutters
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Vraagje . Zeekoe ?
Dank, is me wel duidelijk nu. Die nieuwe foto van Pascal naast die andere kies gaf me ook een betere indruk van de grootte, da's ook niet onbelangrijk. Thanks again.SantanaFormatie schreef:
@ hieronymus.
Geeft niet, het forum is ook om van elkaar te leren.
Hierbij een afbeelding van een bovenkaakse paardenkies met de kenmerkende lob. Iets dat kiezen van (wolharige) neushoorns niet hebben. Ver is de buitenkant van een paardentand glad en bij de wolharige neushoorn is er een huidje van sement te zien (dit kan soms bij de neushoorn afschifteren).
Ook nog een handige link:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 04866.html
Gr,
Sander
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
- SantanaFormatie

Hoi Pascal,
De foto's zoals beloofd.
Ik heb het kauwvlak aangegeven met rood en de kenmerkende lob in alle 3 de foto's.
Hopelijk is het zo beter te zien.
Gr,
Sander
- strandjutters
Hallo Sander ,das duidelijk.
Gezien de vindplaats en de vorm en toestand van de tand,kunnen we hier dan van oerpaard spreken of toch nog niet ?
GR.Pascal
Gezien de vindplaats en de vorm en toestand van de tand,kunnen we hier dan van oerpaard spreken of toch nog niet ?
GR.Pascal
strandjutters
- SantanaFormatie
Hoi Pascal,
Denk het wel, schat de tand maar op Laat- Pleistoceen.
Gr,
Sander
Denk het wel, schat de tand maar op Laat- Pleistoceen.
Gr,
Sander