Cetorhinus parvus (leriche,1910) Omgeving Kaloot
Antw: Antw: Antw: Cetorhinus parvus (leriche,1910) Omgeving Kaloot
Een verschil? Ze zijn ouder.Adron schreef:
vandaar dat ik dacht dat ze mioceen waren. Zijn er algemene verschillen tussen soorten uit het mioceen en oligoceen? Ik heb het dan over de beter bewaarde exemplaren. Antwerpen bijvoorbeeld.
groetjes
Aaron
Haha, neen even serieus: dat is erg moeilijk.
Er is namelijk geen algemeen verschil tussen de tanden uit het Oligoceen en het Mioceen, elke soort heeft zich namelijk naar behoren aangepast op de wisselende klimaatveranderingen.
Van Eoceen => Oligoceen: veel kouder
Van Oligoceen => Mioceen: veel warmer
Soorten verdwijnen dan, trekken weg, of passen zich aan.
Anderen sterven ook gewoon uit.
De verschillen zijn anders per soort. Dit heeft te maken met adaptiesnelheden en het voedsel waarop de haaien jagen.
Een algemeen verschil schetsen is dus niet mogelijk, dit kan enkel per soort die zich aanpaste.
Groetjes,
Gunther
Antw: Antw: Antw: Antw: Cetorhinus parvus (leriche,1910) Omgeving Kaloot
hallo Gunther,mineraal0 schreef:Een verschil? Ze zijn ouder.Adron schreef:
vandaar dat ik dacht dat ze mioceen waren. Zijn er algemene verschillen tussen soorten uit het mioceen en oligoceen? Ik heb het dan over de beter bewaarde exemplaren. Antwerpen bijvoorbeeld.
groetjes
Aaron
Haha, neen even serieus: dat is erg moeilijk.
Er is namelijk geen algemeen verschil tussen de tanden uit het Oligoceen en het Mioceen, elke soort heeft zich namelijk naar behoren aangepast op de wisselende klimaatveranderingen.
Van Eoceen => Oligoceen: veel kouder
Van Oligoceen => Mioceen: veel warmer
Soorten verdwijnen dan, trekken weg, of passen zich aan.
Anderen sterven ook gewoon uit.
De verschillen zijn anders per soort. Dit heeft te maken met adaptiesnelheden en het voedsel waarop de haaien jagen.
Een algemeen verschil schetsen is dus niet mogelijk, dit kan enkel per soort die zich aanpaste.
Groetjes,
Gunther
Bedankt voor de uitleg!
groetjes
Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Cetorhinus parvus (leriche,1910) Omgeving Kaloot
Vandaar dat ik dacht dat ze Mioceen waren.
???
Hallo Gunther,er staan al foto's van een deel van die tandjes op het forum verspreid.Onder de titel Omgeving Kaloot.
Ben ook nog maar in het begin van mijn zoektocht vandaar,misschien volgen er nog vondsten die in die richting wijzen.GR
???
Hallo Gunther,er staan al foto's van een deel van die tandjes op het forum verspreid.Onder de titel Omgeving Kaloot.
Ben ook nog maar in het begin van mijn zoektocht vandaar,misschien volgen er nog vondsten die in die richting wijzen.GR
strandjutters
Antw: Antw: Cetorhinus parvus (leriche,1910) Omgeving Kaloot
Ik dacht dat ze mioceen waren maar ze komen ook voor in het Oligoceen wat ik niet wist.strandjutters schreef:
Vandaar dat ik dacht dat ze Mioceen waren.
???
groetjes
Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
- strandjutters

Hallo Gunther schreef.
Zeker als er dan nog een strandbewaring bijzit,die de kwaliteit niet verbeterd.
Wel laat die van jou in situ dan maar eens zien,als ze beter zijn van kwaliteit dan deze die ik vanavond heb gevonden,chapeau maar ik kan ze niet beter vinden,ze zijn tenslotte een paar miljoen jaar oud en komen van het strand.VR GR Pascal
Je moet dit vanavond niet meer doen Hé,morgen is ook goed(Grapje)
strandjutters
Antw: Antw: Cetorhinus parvus (leriche,1910) Omgeving Kaloot
Hallo Pascal,strandjutters schreef:
Hallo Gunther schreef.
Zeker als er dan nog een strandbewaring bijzit,die de kwaliteit niet verbeterd.
Wel laat die van jou in situ dan maar eens zien,als ze beter zijn van kwaliteit dan deze die ik vanavond heb gevonden,chapeau maar ik kan ze niet beter vinden,ze zijn tenslotte een paar miljoen jaar oud en komen van het strand.VR GR Pascal
Je moet dit vanavond niet meer doen Hé,morgen is ook goed(Grapje)
De soorten tandjes die je laat zien van deze vindplaats doen me sterk denken aan laat mioceen.
Dit omdat de vondsten van de kleine tandjes sterk overeen komen van wat ik destijds vond in Liessel.
Als de kieuwbogen van de vermeende C. parvus ook van dat strandje komen dan behoren ze hoogst waarschijnlijk toe aan C. maximus.
Groeten Hans.
Hans
-
Dit Residu komt zeker niet van de Kaloot ik heb hier ook een paar kuipen van uitgezocht en maar 1 of twee tandjes met deze bewaartoestand gevonden dit lijkt me eerder materiaal van het strandje zo,n drie kilometer verwijderd van de Kaloot hier hebben ze destijds opspuitingen gedaan en vond je wel tanden van deze kwaliteit
Grtn Arien
Grtn Arien
- strandjutters

Hallo Hans en Arien,dit tandje vond ik vandaag ter plaatse op dit strandje,ik denk Carcharias acutissima is ook een oligocene soort maar komt ook voor in het Mioceen.Het is mijn eerste vandaar en kan ik aan het lijstje toevoegen.
Je ziet dus ook dat het tandje van goede bewaring is voor een strandvondst,allé vind ik toch.
Wat het gruis betreft had ik niet veel geluk,met die Oostenwind zat alles wat onder het zand,heb toch twee emmers meegebracht met veel zand erin maar is toch beter dan niets.
Hallo Arien,ik ken dit strandje wat jij bedoelt,maar het is niet vandaar,heb ook nog geen gruis meegenomen van deze plaats,wel wat schelpen gevonden daar op die plaats en een Dolfijne Bulla.
Hallo Hans,ik kijk uit naar mijn eerste vondst van een tandje van deze toch speciale haai,Of het nu parvus of maximus.Het maakt eigenlijk allemaal niet zoveel uit,als je er maar plezier aan hebt.GR Pascal
strandjutters
- strandjutters
Hallo iedereen,daarnet mijn eerste tandje gevonden van Cetorhinus maximus.Gunther en Hans waren goed.GR
Alhoewel ik nu zie dat een parvus tandje er ook wel op lijkt,dat van mij heeft veel striatie waarschijnlijk zit daar het verschil.
[Bewerkt door strandjutters op 12-06-2013 om 19:46 NL]
Alhoewel ik nu zie dat een parvus tandje er ook wel op lijkt,dat van mij heeft veel striatie waarschijnlijk zit daar het verschil.
[Bewerkt door strandjutters op 12-06-2013 om 19:46 NL]
strandjutters
Strandjutters,
Die striatie moet je niet teveel op af gaan.
Maximussen vind ik geregeld, ook met en zonder.
Duys
Die striatie moet je niet teveel op af gaan.
Maximussen vind ik geregeld, ook met en zonder.
Duys