Cetorhinus parvus (leriche,1910) Omgeving Kaloot
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Cetorhinus parvus (leriche,1910) Omgeving Kaloot
Hallo Duys,op de site's lijkt het wat verwarrend de maximus heeft striatie en de parvus niet.Vandaar mij twijfels.GR
strandjutters
Antw: Antw: Cetorhinus parvus (leriche,1910) Omgeving Kaloot
strandjutters schreef:
Hallo Duys,op de site's lijkt het wat verwarrend de maximus heeft striatie en de parvus niet.Vandaar mij twijfels.GR
Heeft parvus geen andere wortel?
Duys
- strandjutters
Ja Duys dat zou kunnen,maar je ziet maar één tandje,het kan dus best een andere plaats zijn in de bek.Gr
strandjutters
Op striatie kan je inderdaad niet altijd afgaan bij Cetorhinus maximus, ik heb er inderdaad al gezien die geen striatie hebben. Of dit te maken heeft met positie weet ik niet, misschien is het ook ouderdom van het dier of iets dergelijks?
De tanden zijn inderdaad zonder striatie ook wel makkelijk uit elkaar te houden. Cetorhinus maximus heeft meestal minder duidelijke wortellobben en deze bevinden zich steeds zowat onder de kroon, ze wijzen maw dus recht naar beneden.
Bij Cetorhinus parvus zijn de wortellobben steeds duidelijk gedefinieerd, en is er minder sprake van die dikke kroonovergang (bij maximus zit daar nog zo een dik stuk "wortel" tussen). De wortellobben wijzen ook andere richtingen uit, zoals bij de meeste haaientanden. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de aanhechtingswijze van de tanden in de kaak.
De kieuwaanhangels (of gill rakers) zijn vrij identiek, je gaat er moeilijk verschillen in vinden, ook omdat ze meestal kapot zijn. Cetorhinus parvus verscheen in het ? Oligoceen in onze contreien en Cetorhinus maximus volgde pas later volgens mij. Que tandjes in de bek denk ik niet dat er enorm veel variatie zal zijn (de tanden zien er binnen éénzelfde soort niet compleet anders uit), ze verschillen enkel wat van vorm en grootte.
Groetjes,
Gunther
De tanden zijn inderdaad zonder striatie ook wel makkelijk uit elkaar te houden. Cetorhinus maximus heeft meestal minder duidelijke wortellobben en deze bevinden zich steeds zowat onder de kroon, ze wijzen maw dus recht naar beneden.
Bij Cetorhinus parvus zijn de wortellobben steeds duidelijk gedefinieerd, en is er minder sprake van die dikke kroonovergang (bij maximus zit daar nog zo een dik stuk "wortel" tussen). De wortellobben wijzen ook andere richtingen uit, zoals bij de meeste haaientanden. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de aanhechtingswijze van de tanden in de kaak.
De kieuwaanhangels (of gill rakers) zijn vrij identiek, je gaat er moeilijk verschillen in vinden, ook omdat ze meestal kapot zijn. Cetorhinus parvus verscheen in het ? Oligoceen in onze contreien en Cetorhinus maximus volgde pas later volgens mij. Que tandjes in de bek denk ik niet dat er enorm veel variatie zal zijn (de tanden zien er binnen éénzelfde soort niet compleet anders uit), ze verschillen enkel wat van vorm en grootte.
Groetjes,
Gunther

Cetorhinus maximus:
- Dikke tussenstuk (soort kroonovergang wortel => kroon)
- Wortellobben recht naar beneden, wijzen haast niet naar andere richtingen.
- Bobbel van de wortel (voedingsgroeve), uitholling erboven
- Soms striatie en soms ook niet
Van een parvus vind ik niet direct een foto..
Groetjes,
Gunther

Hallo Allemaal,
Links twee tandjes van C. parvus.
Destijds gevonden in het zeefresidu uit de omgeving van Kallo.
Rechts twee tandjes van C. maximus uit het zeefresidu van Mill.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
Hallo Hans en Gunther,op de site fossil schark and rays staan ze samen afgebeeld op een plaat.Maar het gaat hier over cf.parvus uit het plioceen.
Ik maak zo een foto van mijn vondst,het heeft wel niet de volledige wortel,maar voor een strandvondst toch leuk.Tot zo
Ik maak zo een foto van mijn vondst,het heeft wel niet de volledige wortel,maar voor een strandvondst toch leuk.Tot zo
strandjutters
- strandjutters

Hallo bij deze het tandje,ik vind de bewaring wel weer gelijkend op mijn vorige vondsten,zodat we waarschijnlijk kunnen uitgaan van een zelfde periode.Het is niet volledig maar alle begin is moeilijk:D
Ik vond deze avond ook mijn eerste fragment zonnetje ooit.En ook twee leuke kleintjes maar waarschijnlijk uit een ander tijdperk.
Ik zend ze zo door.GR
[Bewerkt door strandjutters op 12-06-2013 om 23:13 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,vanavond nog twee stuks gevonden.GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo iedereen,misschien had ik toch een beetje gelijk,net mijn eerste parvus tandje gevonden 
GR.Pascal

GR.Pascal
strandjutters