Slijtage Geologenhamer Estwing
Antw: Slijtage Geologenhamer Estwing
Een stompe punt van een geologenhamer is vrij eenvoudig weer scherp te krijgen met een slijptol of slijpmachine. Probleem is alleen dat na de eerste keer slijpen de punt veel sneller slijt. Om dat te voorkomen moet je de aangeslepen punt weer harden. Teveel gedoe voor mij en ik laat het dan ook altijd alleen bij het slijpen.
Camiel
Camiel
“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Mijn 35 jaar oude Estwing met lederen handvat heb ik enkele jaren geleden zelf geslepen op een slijpschijf. Je moet er even geduld voor hebben maar het resultaat is prima en voldoet goed.
Waarschijnlijk kan hij nu weer 35 jaar mee
Waarschijnlijk kan hij nu weer 35 jaar mee

Robert Mensink
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Hoi,
Bij mij wordt mijn hamer niet scherper van het gebruik maar ik slijp hem nooit. Mocht dat wel nodig zijn dan kan dat zelfs met een zoete (fijne) vijl. Hoef je hem ook niet te 'harden'. In mijn beleving hoeft hij ook niet heel scherp te zijn.
De beitel kun je het beste machinaal slijpen. Niet te lang en te heet. Ook hier hoeft het niet te scherp.
Groet Walter
[Bewerkt door kalootklooier op 16-10-2013 om 21:49 NL]
Bij mij wordt mijn hamer niet scherper van het gebruik maar ik slijp hem nooit. Mocht dat wel nodig zijn dan kan dat zelfs met een zoete (fijne) vijl. Hoef je hem ook niet te 'harden'. In mijn beleving hoeft hij ook niet heel scherp te zijn.
De beitel kun je het beste machinaal slijpen. Niet te lang en te heet. Ook hier hoeft het niet te scherp.
Groet Walter
[Bewerkt door kalootklooier op 16-10-2013 om 21:49 NL]
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein