Luchtdruk prepareergereedschap

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Everhardus
Antw: Luchtdruk prepareergereedschap

Bericht door Everhardus » 11 nov 2013, 22:50

Met Pascal eens...

Marijn14
Antw: Antw: Luchtdruk prepareergereedschap

Bericht door Marijn14 » 12 nov 2013, 14:53

strandjutters schreef:
Hallo Marijn,het komt er op neer dat je kan preppen zonder,als je later vind dat het nodig is kun je nog altijd ééntje kopen,kost ongeveer 19 euro,met olievernevelaar 30 euro.

Maar eerst leren preppen en dan luxe :)

Dat water valt wel mee hoor :D

GR
Daar heb je ook gelijk in. Om te beginnen zonder is sowieso goed.(ook goed voor de portemonnee). Dan komt het voor mij neer op alleen de beitel. Dat valt nog te doen in prijs.

Marijn

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 nov 2013, 15:24

Wel, in sommige gevallen kan een ontvochtiger je net geld besparen. Het is niet alleen vervelend als er water door de pen komt, het is in de meeste gevallen ook nog eens slecht voor de levensduur van je pen. En meestal is een pen duurder dan een ontvochtiger. Zeker pennen die binnenin erg nauwe luchtleidingen hebben zijn gevoelig voor water.

Voor onze infopagina over preparatie heb ik een basisschema voor een preparatie setup getekend:
http://www.fossiel.net/information/arti ... Prepareren
Hierin heb ik ook een ontvochtiger geschakeld, omdat ik van mening ben dat je dat er best standaard tussenzet. Uitzondering als (1) je werkruimte kurkdroog is, en (2) er geen grote temperatuurvariaties optreden in de leidingen.

Het klopt dat de meeste compressoren een ingebouwde ontvochtiging hebben (regelmatig water aflaten ! ), maar je kan ook nog condensatie krijgen bij temperatuurswijzigingen van de lucht als deze door de leiding gaat. Dit is typisch als je werkt in koelere ruimtes als een tuinberging of kelder. Daarom ook dat in het schema de ontvochtiger naar het einde van de leiding toe staat.

Merk ook op dat ik op dit moment eerder adviseer om geen olievernevelaar tussen te schakelen. Er zijn ook preparators die daar een andere mening over hebben hoor, en ik zal niet te beroerd zijn om m'n mening hierover bij te stellen als er goede argumenten pro zijn, er is niet zoiets als de universele perfecte setup. Maar wat olievoorziening betreft zie ik alvast twee goede argumenten om niet met een vernevelaar te werken.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 12 nov 2013, 16:03

overweeg eens de HW 10-3 van devonian-trilobites.de

lijkt ietsje duurder dan de eerder genoemde naald, maar dan heb je wel een 2 in 1 apparaat...
"onverslijtbare" hardmetaal naald en stalen naalden voor de fijnprep. Uiteindelijk denk ik dat je dan goedkoper uit bent

oeps...

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 nov 2013, 16:27

Klopt, maar wel meteen een stevige investering.

something (TH Huxley)

Marijn14
Antw: Antw: Luchtdruk prepareergereedschap

Bericht door Marijn14 » 12 nov 2013, 16:50

ivok schreef:
overweeg eens de HW 10-3 van devonian-trilobites.de

lijkt ietsje duurder dan de eerder genoemde naald, maar dan heb je wel een 2 in 1 apparaat...
"onverslijtbare" hardmetaal naald en stalen naalden voor de fijnprep. Uiteindelijk denk ik dat je dan goedkoper uit bent
Dat is wel een goede naald denk ik. Hij lijkt wel iets duurder, maar het is inderdaad zo dat als je bij bodemschat het apparaat en de fijne naald koopt, dat je dan duurder uit bent. Ik zal er over na denken.

Marijn

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 nov 2013, 20:13

Dat is een fantastische naald.
Maar laat dat nu wél net een naald zijn die niet goed vocht verdraagt, dus zeker investeren in ontvochtiging bij deze!

[Bewerkt door Frederik op 12-11-2013 om 23:37 NL]

something (TH Huxley)

dinkie
Contacteer:

Bericht door dinkie » 12 nov 2013, 20:28

Ik had hier omtrend ook een vraagje heb al een paar keer gekeken op de site van ken mannion naar de Fossil Preparation Pen. Model SL2, ik zou deze willen gebruiken vooral voor krijt fossielen (ammonieten) om deze uit te preppen en de hardere matrix rond zee-egels te verwijderen.

Zou mij dan ook later een zandstraler aanschaffen voor de zee-egels verder te preppen.

Maar is dit een goed model van ken mannion of zijn er nog betere opties.

ALS IK ZOEK VIND IK MEESTAL IETS

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 nov 2013, 22:01

Ik heb die SL2 nog niet gebruikt, maar op basis van de beschrijving ziet dat er wel een goede all-round pen uit.

something (TH Huxley)

Everhardus

Bericht door Everhardus » 12 nov 2013, 23:26

Ik prep in een tamelijk vochtvrije omgeving, vandaar mijn vorige betoog(je). Doe je dat niet lijkt het me dat Frederik het juiste advies geeft....ga weer eens te veel uit van m'n eigen situatie...Gr,marcel

Plaats reactie