Blitzbesuch Frankische Schweiz 1-3 november 2013

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Everhardus
Antw: Blitzbesuch Frankische Schweiz 1-3 november 2013

Bericht door Everhardus » 14 nov 2013, 14:19

Tres bon !! Marcel

kalootklooier
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Contacteer:

Bericht door kalootklooier » 14 nov 2013, 17:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

De tweede keer, met z'n drieen moesten we wat dieper zoeken, hadden we besloten. Eerst vonden we wat beige knollen en af en toe een los fossiel in de klei. Wat dieper stuitten we op donkergrijze knollen (foto 1).
Thuis bleek dat deze grijze knollen beter bewaarde ammonieten huisvesten (foto 2). Vaak niet heel maar weinig verdrukt. Veel hele heb ik niet. Soms heb ik de witte kalklaag verwijderd (foto 3). Soms laat ik de kalk juist zitten (foto 4). De laatste is 11 mm groot.

Groet Walter

Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein

kalootklooier
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Contacteer:

Bericht door kalootklooier » 14 nov 2013, 21:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

Nog wat Buttenheim-spul!

Foto 1 Ook uit de zwarte knollen een Pyriet-Pleuroceras
Foto 2 Bivalve Palaeoneilo ??
Foto 3 Angulomphalus expansus
Foto 4 Passaloteuthis en Pseudohastites?

Groet Walter

Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein

Everhardus

Bericht door Everhardus » 14 nov 2013, 23:21

Nummer 1 mag er toch ook wezen, fraai. Nummer 3 heb ik helemaal niet meegekregen dat je die had gevonden, prachtig dingetje ! gr,marcel

mendel

Bericht door mendel » 15 nov 2013, 19:49

Mooie vondsten!

Grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Everhardus
Antw: Blitzbesuch Frankische Schweiz 1-3 november 2013 deel 2

Bericht door Everhardus » 16 nov 2013, 02:35

De volgende dag stond Grafenberg op het programma; een bekende groeve waar o.a.groene ammonieten gevonden worden uit de boven Jura.
Overgang van Oxfordiaan naar Kimmeridgiaan om precies te zijn.
Dit groen is te danken aan een laag met bijzonder hoge concentraties glauconiet, hetzelfde spul dat green sands groen maakt, zoals bij CBN
Omdat ik de avond tevoren, totaal versleten, vroeg mijn bed opgezocht had, zat ik er redelijk fris bij, maar de andere twee hadden het toch enigzins laat gemaakt en waren wat minder vief. (Marcel : De Duitsers doen helaas niet aan normale bierglazen maar aan “laarzen”, ondanks dat ik wist dat het niet slim was heb ik er toch meer achterovergeslagen dan in de planning lag, was eenvoudigweg te gezellig………behoorlijk houten kop als gevolg….) Eenmaal aangekomen bij Grafenberg stond daar al een hele club, de rest van het excursiegezelschap, te wachten op...ons.
Zo rap mogelijk de spullen gepakt en omgekleed, raakte ik m`n regenjas nog kwijt, en we waren zowat de laatsten die de groeve in liepen. Maar dat was helemaal niet erg, beneden aangekomen gaf onze gids, Kai, een goed te volgen uiteenzetting over de groeve en de ontsloten lagen en hij vertelde ook dat er hopen steen lagen die daar, in de loop van het jaar, waren neergelegd, speciaal voor de fossielverzamelaars(!). In principe valt er in alle lagen wel wat te vinden maar vooral een bank bevat erg veel ammonieten. Deze door de locale deskundige Victor Schlammp enigzinds neerbuigend aangeduide laag “Touristen-schicht” is ongehoord rijk aan ammonieten. Deze laag is ongeschikt voor de uitbaters vanwege het hoge gehalte mergels. Juist daarom worden deze lagen terzijde geschoven om de fossielen-nerds ter wille te zijn. Wat een fantastisch toeval !
Ook waren daar enkele plaatsen afgeruimd tot net boven de meest interessante lagen, zodat de bezoekers ook in situ konden zoeken zonder dat daar heel veel werk voor nodig was.
Wat een luxe!
Ik heb al aardig wat groeves gezien, maar nog nooit mee gemaakt dat de verzamelaars zo in de watten werden gelegd.
Meestal al blij dat je er in mag...
Toen eenmaal het sein werd gegeven dat het zoeken een aanvang kon nemen, daalde de groep af en verdeelde zich over de verschillende hopen en plaatsen waar mooie vondsten vermoed werden.
(Marcel : Nadat Bert al aan het hakken geslagen was moesten Walter en ik nog terug naar de auto omdat Walter zijn handschoenen was vergeten en ik ineens bijtels kwijt was…jottem !! Tja, die laarzen met bier….)

Ik ben begonnen bij een van de meest recente steenhopen, vond ook wel ammonieten, maar het materiaal, met name dat met de groene ammonieten, was al verweerd en brak telkenmale op een heel ongelukkige manier, zodat ik al een hoop gebroken ammonieten voorbij zag komen zonder dat daar een heel stuk bij was waar ik echt mijn zinnen op gezet had.
Inmiddels was het gaan regenen en werd het steeds moeilijker en riskanter om over de steenhopen heen te manoevreren en werd duidelijk dat het materiaal dat in de groeve wordt gewonnen bestaat uit heel fijn silt, dat eenmaal nat, alles bedekt en glad maakt en het moeilijk maakte om de hamer goed vast te houden. (Marcel : na een tijdje zelfs volkomen onmogelijk, m’n moker draaide rondjes in mijn met modder bedekte handschoenen, zeer frustererend….werd er na een tijdje gek van )
Uiteindelijk heb ik toen besloten om in de verste hoek van de groeve naar het materiaal in situ te gaan zoeken en daar vond ik een steenklomp met de goede laag eraan vast waarvan ik toe net zo lang stukken af geklopt heb, totdat ik een plaat van ca. 60 x 30 x 12cm overhield, waar aan alle kanten mooie donkergroene ammonieten uitstaken.
Een stuk dat nog veel werk zal nemen, maar wel de potentie bezit om een showstuk te worden...
Marcel en Walter kwamen ook nog even in de hoek kijken, maar verdwenen al snel weer, op zoek naar de grotere ammonieten, die in een andere laag voorkomen. (Marcel : in het laatste half uur had Walter nog een steenhoop ontdekt die me in 10 minuten 3 vette ammo’s opleverde, kwestie van te lang blijven hangen op de verkeerde stek achteraf…..maar goed die 3 waren ook weer geborgen…)
Ik heb me daarna nog een poos bezig gehouden met het bergen van o.a. enkele grote (20 cm) groene ammonieten en het kleinere spul, allemaal heel erg groen.
Inmiddels was het weer droog en werd het zoetjes aan tijd om de groeve te verlaten; spullen gepakt en Marcel en Walter opgezocht die, te zien aan de berg goede stukken die ze hadden verzameld, ook niet stil gezeten hadden.
We hebben meerdere keren moeten lopen om alles bij de auto te krijgen, terwijl we toch 2 karretjes bij ons hadden...
Grafenberg: wereldstek, daar ben ik nog niet voor het laatst geweest.
De avond die volgde is ook vermeldenswaardig in de zin dat we met het hele excursiegezelschap het diner gebruikten en gelegenheid kregen om ervaringen uit te wisselen en nader kennis te maken met elkaar.
Het werd wel zeer gemudlich en zelfs werd de, al gepoetste, bierpomp alsnog weer in gebruik genomen omdat de sfeer er nu eenmaal naar was; leuke lieden, die Franken...

Everhardus

Bericht door Everhardus » 16 nov 2013, 02:36

Foto's volgen.............

Everhardus

Bericht door Everhardus » 17 nov 2013, 23:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,
Even snel wat foto's :

1) Kai, onze gids verteld een en ander over de groeve Grafenberg. Leuke kerel die Kai met verstand van zaken. Check zijn site maar eens : http://www.geo-infotainment.de/exkursio ... ursion=184.

2) Typische Frankische bouwstijl met op het dak een kat, nep weliswaar....

3) In de streek barst het van de zoekmogelijkheden en voor degenen weinig geluk bij het zoeken hebben zijn er altijd nog de fossielenwinkeltjes (paar top-stukken gezien). Voor de kleine portemonnee is er dan altijd nog de mogelijkheid uit de muur te snacken.....bizar !

4) Bert, goed ingepakt, is zijn vondsten bij elkaar aan het zoeken aan het eind van een natte dag Grafenberg.

Binnenkort nog wat pix van vondsten.

gr,Marcel

Everhardus

Bericht door Everhardus » 26 nov 2013, 22:32

Afbeelding

Afbeelding

hoi,
Hierbij de eerste 2 preps van het Grafenberg materiaal. Preparatie van de linkerammoniet verliep redelijk vlot, vooral veel overtollige matrix wegwerken rondom en aan de achterkant, de linkerkant met rust gelaten omdat ie daar niet zo geweldig is. De tweede ammo leek vrij makkelijk maar de matrix plakte als een gek (na een tijdje een zenuwenklus...), bovenop de kiel matrix wegwerken en rechts vrijleggen, ook hier is de linkerkant matig bewaard dus dat heb ik met rust gelaten.
Tussendoor ook al bezig geweest met grotere stukken maar er komt nu een drukke periode aan dus het zal even moeten wachten tot de kerstvakantie denk ik.
gr,Marcel

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 27 nov 2013, 22:06

Hallo, ja Marcel, dat zijn de leuke stukkies; ik hoop binnenkort gelegenheid te hebben om ook wat te doen, het materiaal schreeuwt om geprept te worden.
Het stuk met heel veel ammonieten, daar wacht ik nog even mee, tot ik de slag te pakken heb.
Dat er zoveel ammonieten in juist die laag zitten, komt omdat het een "gecondenseerde horizon is" een periode met relatief weinig sediment, waardoor er veel fossielen op/bij elkaar terecht kunnen komen.
Te vergelijken met het "Transition bed" van de zuidengelse kust.
Binnenkort het verslag van de laatste dag...

groeten, Bert

Elbert

Plaats reactie