Winterswijk aanmelden

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Helix
Antw: Winterswijk aanmelden

Bericht door Helix » 09 feb 2015, 00:10

Beste Arno,

Bedankt voor de info. Het formulier ligt klaar!

Yasmin1995

Bericht door Yasmin1995 » 09 feb 2015, 07:42

Hoi Arno,

Oké is goed :) het is dan ook een leuk excuus om de auto te lenen.
Maar hard steen? Moet ik dan een hamer en/of een beitel meenemen?

Groetjess

Life finds a way

Indagator
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Winterswijk aanmelden

Bericht door Indagator » 09 feb 2015, 23:25

yasmin1995 schreef:
Hoi Arno,

Oké is goed :) het is dan ook een leuk excuus om de auto te lenen.
Maar hard steen? Moet ik dan een hamer en/of een beitel meenemen?

Groetjess
Hallo Yasmin,

Dat is zeer zeker aan te raden anders zul je niet veel fossielen of mineralen uit de rijke lagen kunnen halen. Mijn advies een of twee stevige puntbeitels en een platte om de stenen te splijten om de "fossiel rijkere" lagen beter te kunnen te bekijken en een vuisthamer die je eventueel bij de gamma kunt krijgen met de lichte hamers kom je er minder goed in althans het duurt veel langer :D Ik ben er 4 april in ieder geval bij dus misschien tot dan.

Groeten,
Arno

Pleistoceen
Contacteer:

Bericht door Pleistoceen » 10 feb 2015, 00:47

Hoi Yasmin,

Ik ben één keer eerder in Winterswijk gaan zoeken en ik heb goed opgelet hoe mensen het aanpakken die vaker gaan. Uit observaties kan ik je vertellen dat ze meestal een wagentje of een trolley bij zich hebben. Het stukje met de beitels en de hamers klopt ook, máár..! ze hebben ook scheppen en houwelen bij zich om een heel stuk van de "bottenhoudende laag" vrij te kunnen maken. Ik kijk de volgende keer de kunst af en neem ook wat grof gereedschap mee om de laag waar het om gaat te kunnen vrijmaken. Adviseer je om hetzelfde te doen, het vergroot je kansen om iets echt speciaals te vinden enorm.

Groet,

Aalt

Opal
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Bericht door Opal » 10 feb 2015, 12:55

En...
Vergeet je helm niet. Deze is verplicht. Je kunt ze eventueel ter plaatse lenen. Betaal je volgens mij EUR.10,- borg voor. Bij inlevering krijg je EUR.8,- terug (of iets in die trend).

Grt

Rolf

't geet zo als 't geet!

Yasmin1995

Bericht door Yasmin1995 » 10 feb 2015, 14:12

Dank allemaal voor de reactie :)
Dat helpt een hoop met het bij elkaar schrapen van de materialen.

De helm heb ik al binnen :)
Alleen de beitels en hamer moet ik even voor kijken.

Maar ik moet nog even kijken wanneer, ik zal proberen om elke maand te gaan :)
Als ik mijn rijbewijs gehaald heb (hopelijk vrijdag) kan ik even kijken of ik een auto kan lenen :)

Ik hoop dan misschien iemand van jullie tegen te komen :)

Groetjes Yasmin

Life finds a way

Botje
Antw: Antw: Winterswijk aanmelden

Bericht door Botje » 09 apr 2015, 00:02

pleistoceen schreef:
Het zal aan mij liggen, maar ik kan net als voorgaande keren dat ik het geprobeerd heb met geen mogelijkheid het digitale aanmeldingsformulier invullen. Ik zou er toch graag een keer met mijn zoontje naar toe gaan. Wie kan me helpen?

Groet,

Aalt
Hallo Pleistoceen
In Winterswijk kun je verschrikkelijk mooi spul vinden , en je jkunt zelfs verschillende dingen gaan zoeken mineralen , sporen en natuurlijk dierresten en heel zelden plantenresten

Als je voor het eerst komt is het leuk om voetsporen en mineralen te combineren
Voetsporen kun je het best in het voor en najaar zoeken , ivm laaghangende zon , dus dan heb je meer strijklicht (je hebt meer schaduw in de sporen)
Je kunt op zo'n dag even gaan kijken bij de botten zoekers, en even de kunst afkijken

Botten kun je het best 80 cm onder de rode band in de groeve zoeken
Op dit moment zijn er echt honderden m2 beschikbaar , dus men hoeft elkaars hersens niet in te slaan voor een stek
Ook zijn er meerdere lagen waar wel iets te vinden is , maar dat kunt u daar natuurlijk navragen , men helpt elkaar graag
Ook botten laten zich het makkelijkst vinden in lagen die nog een beetje vochtig zijn, de kristallen in de fossielen worden donkerder door het vocht, en de steen splijt veel meer langs de fossielen
In drogere periodes splijt de steen vaker dwars door een bot en soms zie je bot helemaal niet omdat de materie lichter is
Ook is het raadzamer in koelere periodes te gaan , omdat het dan veel aangenamer is om werk te verzetten
Maar .... die hards gaan elke maand
Als je zomaar een keer wilt gaan om lekker te zoeken , raad ik April, Mei, Oktober en November aan
Maar met het weer weet je het tegenwoordig natuurlijk nooit

Gereedschap voor sporen : een scherpe bijtel, een schep , een handstoffer , een wat zwaardere hamer / moker(tje)

Gereedschap voor botten : een paar beitels , een moker(tje), een geologenhamer met beitelkop, koevoet en schep
Dat echt zware spul is niet echt nodig, maar een grotere koevoet (gorilla) is fijn om te hebben
En voor het meenemen van dat spul? een karretje is handig maar..... een sterke zoon bied ook soelaas

Yasmin1995

Bericht door Yasmin1995 » 09 apr 2015, 22:12

Ik ga me klaar maken voor het zware werk :)

En Aalt bedankt trouwens voor je aanbod, ik zal het nu pas :$

Groetjess

Life finds a way

Plaats reactie