trilobiet prepareren
Antw: trilobiet prepareren
Azijn is een zuur en zal dus zowel het gesteente als de schaal van de trilobiet, die beide uit kalksteen ( calciumcarbonaat = CaCO3) bestaan, aantasten en oplossen.
Dat kan je best eens testen door een klein brokje steen los te maken en in een schaaltje met azijnzuur te leggen.
Dan komen er belletjes CO2 gas vrij bij het oplossen van de kalksteen.
Zacht maken van de schaal zal niet lukken, wel oplossen. Maar dat is niet de bedoeling.
Het is inderdaad zo dat op de plaatsen waar het gesteente dikker op de trilobiet zit, deze ook meestal harder is omdat er minder verwering is opgetreden. Maar wegpeuteren is de enige optie.
Lugo
Dat kan je best eens testen door een klein brokje steen los te maken en in een schaaltje met azijnzuur te leggen.
Dan komen er belletjes CO2 gas vrij bij het oplossen van de kalksteen.
Zacht maken van de schaal zal niet lukken, wel oplossen. Maar dat is niet de bedoeling.
Het is inderdaad zo dat op de plaatsen waar het gesteente dikker op de trilobiet zit, deze ook meestal harder is omdat er minder verwering is opgetreden. Maar wegpeuteren is de enige optie.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
-
Ok lugo. Dank u. Dan zal ik nog eens een paar uur gaan prutsen
Er zitten veel kleine fragmentjes rond. Zie in heel die steen trouwens veel fragmenten zitten.

Er zitten veel kleine fragmentjes rond. Zie in heel die steen trouwens veel fragmenten zitten.
-
Nog heel veel fijn werk te gaan. De linker pleural lobe is ook wel beschadigt denk ik. En van het cephalon geen spoor. spijtig

-
-
Zo blijft hij voorlopig. Tot ik het nodige materiaal heb en meer ervaring. Vind het resultaat zelf niet slecht. Met mijn beperkte ervaring en beperkt gerief.
-
Zo blijft hij voorlopig. Tot ik het nodige materiaal heb en meer ervaring. Vind het resultaat zelf niet slecht. Met mijn beperkte ervaring en beperkt gerief.
- hypochondria
Proficiat, dat ziet er goed uit.
Ik kan mij voorstellen dat je dit beestje nu even opzij legt, want die matrix wegschrapen met een mesje is een hele karwei. Maar thorax en pygidium zijn er goed uitgekomen.
Later kan je eventueel nog de restanten verder wegnemen.
Met een luchtdruknaald gaat dat werkje in elk geval vlotter. Maar toch blijft het een werk dat veel geduld vraagt.
Het is zeker geen uitzondering om 50 hr te spenderen aan het prepareren van één trilobiet .
Lugo
Ik kan mij voorstellen dat je dit beestje nu even opzij legt, want die matrix wegschrapen met een mesje is een hele karwei. Maar thorax en pygidium zijn er goed uitgekomen.
Later kan je eventueel nog de restanten verder wegnemen.
Met een luchtdruknaald gaat dat werkje in elk geval vlotter. Maar toch blijft het een werk dat veel geduld vraagt.
Het is zeker geen uitzondering om 50 hr te spenderen aan het prepareren van één trilobiet .
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
-
Dank u lugo. Ja het is nog een werkje alles eraf schrapen. Ga me in de toekomst een deftige installatie aanschaffen. Vind dit een leuke bezigheid die veel voldoening geeft. Zelf zoeken, vinden en dan uit prepareren. Geweldige hobby.