3 stippen in een kapotte steen
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: 3 stippen in een kapotte steen
@Jeremy & Oliver,
Ik claim zeker niet dat de fossieltjes in het getoonde stuk zonder enige twijfel bryozoa zijn. Ik ben het absoluut met jullie eens dat het lastig is om aan de hand van de getoonde stipjes tot een sluitende determinatie te komen.
Mijn opmerking was slechts bedoeld als reactie op de conclusie "fossielen in vuursteen kunnen geen bryozoa zijn", waar ik het niet mee eens was. Er bestaan zelfs zogenoemd 'bryozoa vuursteen'. Kijk bijvoorbeeld eens op http://jsedres.geoscienceworld.org/cont ... 4.abstract en http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... GgodjhwFHg
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 07-09-2015 om 20:30 NL]
Ik claim zeker niet dat de fossieltjes in het getoonde stuk zonder enige twijfel bryozoa zijn. Ik ben het absoluut met jullie eens dat het lastig is om aan de hand van de getoonde stipjes tot een sluitende determinatie te komen.
Mijn opmerking was slechts bedoeld als reactie op de conclusie "fossielen in vuursteen kunnen geen bryozoa zijn", waar ik het niet mee eens was. Er bestaan zelfs zogenoemd 'bryozoa vuursteen'. Kijk bijvoorbeeld eens op http://jsedres.geoscienceworld.org/cont ... 4.abstract en http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... GgodjhwFHg
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 07-09-2015 om 20:30 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo Johan,
begrepen en met je eens. Ik schreef echter dat ik denk dat BART'S determinatie meer een buikgevoel was. Vandaar had dit niets met jou berichtje te maken.
Ik ben op het moment druk bezig met de determinatie van een honderttal verschillende bryozoa-soorten uit het Limburgse Krijt, die ik in de laatste jaren verzameld heb, en ik weet daarom dat dit een heeeeel moeielijk werk is. Er bestaan bryozoa die uitzien als koralen of sponzen. En er bestaan sponzen en koralen die op bryozoa lijken.
Vandaar kan ik zeggen dat een determinatie-poging altijd met veel geduld, literatuur, goed gereedschap en veel ervaring en kennis van de stratigrafie te maken hebben.
Ik wil maar zeggen dat je fossielen NOOIT met je buik determineren kan. Ieder detail is belangrijk!
Groeten, Oliver
begrepen en met je eens. Ik schreef echter dat ik denk dat BART'S determinatie meer een buikgevoel was. Vandaar had dit niets met jou berichtje te maken.
Ik ben op het moment druk bezig met de determinatie van een honderttal verschillende bryozoa-soorten uit het Limburgse Krijt, die ik in de laatste jaren verzameld heb, en ik weet daarom dat dit een heeeeel moeielijk werk is. Er bestaan bryozoa die uitzien als koralen of sponzen. En er bestaan sponzen en koralen die op bryozoa lijken.
Vandaar kan ik zeggen dat een determinatie-poging altijd met veel geduld, literatuur, goed gereedschap en veel ervaring en kennis van de stratigrafie te maken hebben.
Ik wil maar zeggen dat je fossielen NOOIT met je buik determineren kan. Ieder detail is belangrijk!
Groeten, Oliver
- hubertus68
Antw: Antw: 3 stippen in een kapotte steen
Hoi Marijn,Marijn14 schreef:
Wat in het stuk uit miste mooi was is dat de vuursteen een beetje doorzichtig is, waardoor ik de losse beestje (zoaria meen ik) goed kon zien.
"Zoaria" zijn de colonien. Jij bedoelt vermoedelijk "zooecia" (het exoskelet van de dieren). Deze zie je bvb. rechts op de foto van het nieuwste fossiel uit het determinatiesysteem (tenmindste vandaag om 21:50 h). De dieren zelf noemt men "zooid".
En deze zijn normaal niet bewaart.
Groeten,
Oliver
Antw: Antw: 3 stippen in een kapotte steen
hallo Servetej
als je nieuwe foto's maakt, probeer dan bij een paar foto's het oppervlak van de steen lichtjes te bevochtigen, dan kan soms helpen.
Ik was voorbarig met mijn uitspraak omdat ikzelf uren spendeer boven mijn microscoop om mijn Bryozoa te determineren en op te letten, te kijken naar de minste details die heel belangrijk kunnen zijn. En dan zie ik hier een foto welke als Bryozoa worden voorgesteld. Tsja, dan klopt er iets niet.
Olivier,
die van het Krijt zijn afschuwelijk moeilijk! Heb er een 50-tal gedetermineerd maar heb besloten om het bij de Bryozoa uit het Mioceen te houden.
groetjes
Jeremy
als je nieuwe foto's maakt, probeer dan bij een paar foto's het oppervlak van de steen lichtjes te bevochtigen, dan kan soms helpen.
Ik was voorbarig met mijn uitspraak omdat ikzelf uren spendeer boven mijn microscoop om mijn Bryozoa te determineren en op te letten, te kijken naar de minste details die heel belangrijk kunnen zijn. En dan zie ik hier een foto welke als Bryozoa worden voorgesteld. Tsja, dan klopt er iets niet.
Olivier,
die van het Krijt zijn afschuwelijk moeilijk! Heb er een 50-tal gedetermineerd maar heb besloten om het bij de Bryozoa uit het Mioceen te houden.
groetjes
Jeremy
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,de eerste zaak bij vuursteen is te kijken hoe die ontstaat,de rest komt vanzelf.
Nadenkertje ,hoe komt het dat de binnenkant van een zee-egel geheel uit vuursteen bestaat !
Zie organisch mat :
GR
[Bewerkt door strandjutters op 07-09-2015 om 22:51 NL]
Nadenkertje ,hoe komt het dat de binnenkant van een zee-egel geheel uit vuursteen bestaat !
Zie organisch mat :
GR
[Bewerkt door strandjutters op 07-09-2015 om 22:51 NL]
strandjutters
Heel erg bedankt voor alle antwoorden iedereen, wel een interessante discussie zo. Ik ben alleen bang dat ik geen betere foto's kan maken dan deze, dat staat mijn goedkope supermarktcamera van 7 jaar oud helaas niet toe. Dit is echt het close-upste wat mogelijk is. Maar of het nou bryozoa zijn of juist niet, het blijft een interessant stuk steen en daar ben ik allang blij om
. Nog een vraag, als het daadwerkelijk geen bryozoa zijn, wat zou het dan mogelijk kunnen zijn? Is daar nog wat over te zeggen, of is dat spoorzoeken met een blinddoek om...

Hallo allemaal,
er heeft zich een interessante discussie ontwikkeld!
Goed dat jullie zo precies zijn en determineren alleen met 100% zekerheid willen doen. Dat maak ik bij andere topics op deze site wel eens anders mee! Dus laten we kritisch op elkaar zijn en blijven, daar ben ik het van ganser harte mee eens.
Dan deze steen zelf: ik geef onmiddellijk toe, dat ik in mijn eerste reactie vooral ook van circumstantial evidence ben uitgegaan: wittige kleine takjesachtige fossieltjes in noordelijke vuurstenen zijn in 9 van de 10 gevallen mosdiertjes. Misschien had ik er bij moeten zeggen "waarschijnlijk" of "doen me denken aan". Maar in dit geval was de vraag geheel open, en ik heb alleen een stam (fylum) genoemd. Ik wil dat ook geen "determinatie" noemen, die term moet je reserveren voor het bepalen van familie, geslacht, soort e.d.
De fossieltjes op de foto vertonen naar mijn mening welzeker kenmerken van bryozoa, en het zijn naar mijn mening ook géén koraaltjes of sponzen. Ik geloof dan ook niet, dat ik de plank ver missla. Ik vind het dan ook wat ongenuanceerd om mijn reactie als "buikgevoel" af te doen en "dat mag je zo nooit zeggen". Bovendien, wat is er tegen het buikgevoel van een ervaren verzamelaar?
We moeten ook niet doorslaan naar de andere kant, het gaat er op dit forum om, dat we elkaar verder helpen, en naar mijn mening heb ik dat met mijn antwoord "bryozoën" gedaan.
Bijgaand een aantal voorbeelden van bryozoënvuursteen uit mijn eigen verzameling.
Bart
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hoewel we aan de hand van de foto's van het stuk Servetej niet met zekerheid kunnen vaststellen dat het om bryozoa gaat ben ik het wel degelijk eens met Bart.
Ik volg zijn redenering: vuurstenen uit Midden en Noord Nederland komen bijna allemaal uit de Maastrichtiaan-Daniaan Krijt-afzettingen uit Scandinavië. Deze vuurstenen zijn over het algemeen bijzonder rijk aan Bryozoa. Vandaar dat, als je vuurstenen afkomstig uit die omgeving vindt waarin kleine witte kleine 'takjesachtige' fossieltjes zitten, je kan stellen dat het waarschijnlijk gaat om bryozoa.
Determinatie tot op familie, genus of soort is natuurlijk een geheel andere kwestie.
Groet,
Johan
Ik volg zijn redenering: vuurstenen uit Midden en Noord Nederland komen bijna allemaal uit de Maastrichtiaan-Daniaan Krijt-afzettingen uit Scandinavië. Deze vuurstenen zijn over het algemeen bijzonder rijk aan Bryozoa. Vandaar dat, als je vuurstenen afkomstig uit die omgeving vindt waarin kleine witte kleine 'takjesachtige' fossieltjes zitten, je kan stellen dat het waarschijnlijk gaat om bryozoa.
Determinatie tot op familie, genus of soort is natuurlijk een geheel andere kwestie.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- hubertus68
Ben het eens met jullie, Bart en Johan.
Ik wil ook niet zeggen dat het niet om bryozoa gaat,
maar de fossielen zijn gewoon niet goed te zien.
Misschien ben ik ook een beetje te nauwkeurig. Zou kunnen.
Het was in ieder geval niet kwaad bedoeld.
Mooie vuurstenen trouwens, Bart!
Groeten,
Oliver
Ik wil ook niet zeggen dat het niet om bryozoa gaat,
maar de fossielen zijn gewoon niet goed te zien.
Misschien ben ik ook een beetje te nauwkeurig. Zou kunnen.
Het was in ieder geval niet kwaad bedoeld.
Mooie vuurstenen trouwens, Bart!
Groeten,
Oliver
dag Bart,
op je foto's zijn er inderdaad een paar vormen te zien typisch voor Bryozoa en ik volg de uitleg door iedereen gegeven en gedragen.
Fijn dat we zonder kleerscheuren een interessante discussie hadden,
Mocht er iemand zin hebben in een ruil, ik zou graag een paar van dergelijke stukken willen bekijken onder de microscoop. Ik heb een paar bakjes schelpen ed uit het Mioceen van Frankrijk.
groetjes
Jeremy
op je foto's zijn er inderdaad een paar vormen te zien typisch voor Bryozoa en ik volg de uitleg door iedereen gegeven en gedragen.
Fijn dat we zonder kleerscheuren een interessante discussie hadden,
Mocht er iemand zin hebben in een ruil, ik zou graag een paar van dergelijke stukken willen bekijken onder de microscoop. Ik heb een paar bakjes schelpen ed uit het Mioceen van Frankrijk.
groetjes
Jeremy