Versteend hout met bewaarde bast
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Antw: Versteend hout met bewaarde bast
Ik heb gisteren ook nog even gekeken. Ik kwam één stuk tegen waar mogelijk bast op zit. Binnenkort eens ergens een plaatje laten slijpen wat ik onder de microscoop kan leggen.
Groeten,
Koen
Koen
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Antw: Antw: Versteend hout met bewaarde bast
Als het stammetje een gepolijst vlak heeft, dan is het mogelijk al afdoende om dit vlak onder de microscoop te bestuderen (gereflecteerd licht). Het is natuurlijk mooi om een slijpplaatje te hebben, maar hiervoor moet wel de zaag in het stammetje... daarnaast is het (afhankelijk van wie/waar/hoe je het doet/laat doen, mogelijk best prijzig.) Zelf werk ik enkel en alleen met slijpplaatjes wanneer het gepolijste vlak echt onvoldoende blijkt (zie http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 827#214073, waar de eerste foto mijn "opstelling" laat zien.)KoenJ schreef:
Ik heb gisteren ook nog even gekeken. Ik kwam één stuk tegen waar mogelijk bast op zit. Binnenkort eens ergens een plaatje laten slijpen wat ik onder de microscoop kan leggen.
Op zoek naar groen in het zwart.
- KoenJ
Het is een stammetje van circa 20 cm lang, gaat dus moeilijk onder de micro. Er mag van mij wel een stukje vanaf. Zonder dat te doen kom ik er anders toch nooit achter wel hout het is.
Ik wilde gewoon eens informeren bij een edelsteenslijperij hier in de buurt.
Nog terugkomend wat betreft mijn vraag over het hout van La Calamine: ik zelf daar wat stukjes van in mijn collectie, net als veel andere verzamelaars uit de Lage Landen. Daarom vond ik het wel interessant voor dit forum.
Ik wilde gewoon eens informeren bij een edelsteenslijperij hier in de buurt.
Nog terugkomend wat betreft mijn vraag over het hout van La Calamine: ik zelf daar wat stukjes van in mijn collectie, net als veel andere verzamelaars uit de Lage Landen. Daarom vond ik het wel interessant voor dit forum.
Groeten,
Koen
Koen
- KoenJ

Gisteren op de beurs in Den Bosch als cadeautje (voor die vriend die gaat promoveren op verstoringen in jaarringen) een plaat fossiel hout gekocht. Het zou gaan om een Araucarioxylon of een Rheoxylon brasiliensis uit het Boven Trias van Rio Grande do Sul.
Ik kon vandaag de verleiding niet weerstaan om hem eens onder de micro te leggen, om te zien of ik wat bast kon vinden. Hoewel ik een simpele micro heb zonder foto-oculair, heb ik toch geprobeerd wat foto's te maken.
Op het eerste oog dacht ik dat de roodachtige lijn op foto 2 (20x vergroot) wel eens het floëem zou kunnen zijn. Bij een vergroting van 40x (foto 3) zie je echter heel veel houtvaten, teveel m.i. als het om zeefvaten zou gaan. Ook bij een ander deel (foto 4 en 5) zie je dit terug. Op foto 5 kun je wel links van de roodachtige lijn wel wat meer verspreid liggende vaten zien liggen. Dit zouden zeefvaten kunnen zijn, alleen zitten ze wel over een erg breed stuk verspreid.
Conclusie: jammer genoeg geen duidelijke bast (floëem) hier. Maar als cadeautje voldoet het prima.
Groeten,
Koen
Koen
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Antw: Antw: Versteend hout met bewaarde bast
Vind het lastig om iets te zeggen over dit stuk, behalve dan dat de bewaringstoestand sterk met mineralisatie (zichtbaar als kleurvariatie) lijkt te variëren, wat het identificeren van eventuele bast er zeker niet gemakkelijker op maakt. Maar zeker een prima cadeautje; ik zou er blij mee zijn! Het is in ieder geval geen Rhexoxylon (zie bijvoorbeeld dit exemplaar uit mijn collectie http://www.thefossilforum.com/uploads/g ... 364535.jpg) en vermoedelijk moet ook Araucarioxylon met een korrel zout worden genomen. Mooie microscopebeelden trouwens!
Op zoek naar groen in het zwart.
- KoenJ
Het is inderdaad een erg gemineraliseerd stuk. Veel van het xyleem is zo doorzichtig als glas.
W.b. de foto's: blijkbaar kun je met een smartphone en ms paint toch een heel end komen!
W.b. de foto's: blijkbaar kun je met een smartphone en ms paint toch een heel end komen!
Groeten,
Koen
Koen
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Dit is een leuk draadje jongens. Mooi te zien hoe jullie hier mee om gaan 

Robert Mensink
- KoenJ
Antw: Versteend hout (met) zonder bewaarde bast

Hoi allen,
Ik heb een plakje laten zagen en polijsten uit een stuk fossiel hout uit Java. Dit stuk hout heb ik in 1998 een keer gekocht op een beurs. Er werd mij toen verteld dat het uit het Cenomaniaan zou komen, maar dat kan volgens mij niet; er komen geen afzettingen uit het Krijt voor op Java volgens mij. Ik denk daarom dat het, zoals het meeste fossiele hout van Java, komt uit vulkanische afzettingen uit het Mioceen.
De determinatie van het hout komt een keer als ik meer tijd heb, maar ik heb wel gekeken of ik fossiel floëem (bastweefsel) kon vinden. Dat was helaas niet het geval; de houtvaten zijn tot de rand te zien. De perfecte bewaartoestand van het hout viel me echter wel op. Je ziet de houtstralen, en het fijnere houtweefsel. Ook zie je nog (foto 5) dat er een takje in de stam is ingegroeid (de houtvezels liggen hier schuin).
Het is ook duidelijk dat dit een tropische soort is. De houtvaten liggen vrij los verspreid door het xyleem; er zijn geen echte jaarringen bekend. Alleen op de laatste foto zie je iets wat op semi-jaarringen zou kunnen duiden, maar deze lopen niet helemaal rondom.
Verder heb ik nog gezocht naar houtvaten die halvemaanvormig zijn, met de bolle kant naar binnen. Ik ben er recent achtergekomen (door eerder genoemd onderzoek van een vriend) dat dit kan duiden op overstromingen gedurende de levenscyclus van de boom. Ik ben deze wel tegengekomen (helaas niet op de foto gezet), maar niet structureel en ook niet alleen met de bolle kant naar binnen. Wat er wel de oorzaak van is durf ik niet te zeggen, kan iets soorteigens zijn.
Conclusie: geen bast, wel een fossiel om vaker onder de micro te leggen.
Groeten,
Koen
Koen