Preparatie van een Hypsipariops en ??
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Preparatie van een Hypsipariops en ??
Dit zal veel afgangen van de stukken die ik binnen krijg,een goede prep heeft meestal te maken met de bewaring en de afstand dat je met de naald moet maken naar het fossiel toe.
Mijn ervaring is vervellingsresten uit onze Ardennen,en deze waren niet simpel.
Ik stel mij hetzelfde voor,en dan kan het alleen maar beter gaan met deze die ik nu zal hebben

We zien wel,vanaf volgende week kom ik ook vaak in beeld,positief en negatief,net als bij jouw denk ik.
GR
strandjutters
-
Komt allemaal goed Pascal

Heb dit stuk eens wat bekeken en ook een beetje vrij gemaakt hier en daar uit nieuwsgierigheid. Het is van dezelfde locatie als de smily en denk dat het hier over dezelfde soort gaat met zelfs nog betere bewaring. Dit is een zeer interessante locatie waar ik wat meer moet zien van te krijgen. Het leuke is dat er hier ook nog een opgerolde van de Asteropyginae familie bij zit. Je ziet de stekels van het pygidium onder het cephalon zitten. Gaat wel geen makkelijke klus zijn dit vrij te leggen. Hier moet ik nog even over nadenken. Suggesties zijn welkom

[Bewerkt door suffeleersT op 17-02-2016 om 04:43 NL]
Tim,
die Pedinopariops sp. is er mooi uitgekomen en nu zie je duidelijk de extra brede zoom vooraan het cephalon.
Mooi werk heb je afgeleverd.
En de volgende lijkt een mooie dubbel te worden.
De tweede trilo is redelijk goed bereikbaar aan de zijkant.
Hopelijk heb je voldoende ruimte tussen de twee beestjes om daar comfortabel te kunnen prepareren. Maar ik denk dat dat wel zal lukken.
Succes
Lugo
die Pedinopariops sp. is er mooi uitgekomen en nu zie je duidelijk de extra brede zoom vooraan het cephalon.
Mooi werk heb je afgeleverd.
En de volgende lijkt een mooie dubbel te worden.
De tweede trilo is redelijk goed bereikbaar aan de zijkant.
Hopelijk heb je voldoende ruimte tussen de twee beestjes om daar comfortabel te kunnen prepareren. Maar ik denk dat dat wel zal lukken.
Succes
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
die dubbel!!
Die zou ik ook even laten bezinken voor je met lijm aan de slag gaat!!
geweldig de stekeltjes die er onderuit komen.
phacopide vrij dan aan de ander beginnnen.
het stuk matrix tussen de twee beestjes in zo weinig mogelijk beroeren.
beestje 2 hoe dat is een goeie vraag. Maar dan zou ik het cephalon ver vrij leggen en de onderzijde van de stekels aan het pygidium.
waarom de onderzijde, ze steken dan onder het cephalon door naar voren en laat goed zien waarom die stekeltjes er eigenlijk zitten
je kan dan ook een groot deel van het thorax vrij krijgen en uiteraard de genale stekels.
helaas blijft het pygidium in dat geval verborgen en ook de onderste helft van het thorax maar.... dat is misschien via de zijkant nog te tackelen (deels dan), maar je moet dan onder de genale stekels door zien te fietsen.
beter eerst voor stevigheid kiezen en dan maar de asteropyge deels vrij leggen, stuk in de vitrine en over een tijdje opnieuw eruit halen en bekijken of je em verder vrij gelegd krijgt
Die zou ik ook even laten bezinken voor je met lijm aan de slag gaat!!
geweldig de stekeltjes die er onderuit komen.
phacopide vrij dan aan de ander beginnnen.
het stuk matrix tussen de twee beestjes in zo weinig mogelijk beroeren.
beestje 2 hoe dat is een goeie vraag. Maar dan zou ik het cephalon ver vrij leggen en de onderzijde van de stekels aan het pygidium.
waarom de onderzijde, ze steken dan onder het cephalon door naar voren en laat goed zien waarom die stekeltjes er eigenlijk zitten
je kan dan ook een groot deel van het thorax vrij krijgen en uiteraard de genale stekels.
helaas blijft het pygidium in dat geval verborgen en ook de onderste helft van het thorax maar.... dat is misschien via de zijkant nog te tackelen (deels dan), maar je moet dan onder de genale stekels door zien te fietsen.
beter eerst voor stevigheid kiezen en dan maar de asteropyge deels vrij leggen, stuk in de vitrine en over een tijdje opnieuw eruit halen en bekijken of je em verder vrij gelegd krijgt
oeps...
-
Bedankt Luc en Ivo. Ik ga eerst de genale stekel aan de rechterzijde vrij leggen vanboven zodat ik die zie liggen en niet beschadig als ik die smiley eerst zoveel mogelijk vrij leg. Uit het tegenstuk ga ik de rest van de Asteropyginae en de smiley uitslijpen zodat ik 2 apparte stukken heb. Dan verlijm ik eerst de smiley en prep hem uit en dan bekijk ik hoe ik die andere het best en het meest bloot leg. Van de stekels van het pygidium kan ik inderdaad enkel de achterkant blootleggen Ivo. Zou anders geen oplossing weten. Dat is te breekbaar om volledig bloot te leggen. Dan dacht ik de linkerkant bloot te leggen. Eerst de genale stekel en dan een brugje van matrix onder deze stekel te laten en zo zoveel mogelijk van de thorax en eventueel een stukje van het pygidium vrij te leggen. Weet niet of het haalbaar is, maar als ik merk dat het niet lukt of de kans bestaat dat ik hem beschadig stop ik ermee en laat hem zijn.
We zullen wel zien. Heb eerst nog de rest te doen
We zullen wel zien. Heb eerst nog de rest te doen
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
De asteropygine ligt in hetzelfde vlak als de Pedinopariops. Ik zou in eerste instantie gewoon de bovenste helft vrijleggen, incl. de krans van pygidiale stekeltjes. Hoewel de helft van de trilobiet dan nog 'onder water' zit, gaat dat een heel mooi beeld opleveren. Je kan dan later alsnog meer gaan verwijderen als je dat nogid vindt.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Hey Frederik. Ja dat ga ik zeker zo doen in eerste instantie. Maar er steken ook nog wat stukjes van de pygideale stekels in het tegenstuk. Niet veel, juist de tipjes van een paar stuks. Zou ik dan beter dit eerst er oplijmen en dan uitpreppen of eerst vrij leggen en dan het tegenstuk zo klein mogelijk maken met nog voldoende matrix achter het pygidium ter ondersteuning?
-
De scheiding op de Pedinopariops is geweldig maar het cephalon van die Asteropygine is het tegenovergestelde. Hij staat ook vol met kleine tubercles die de matrix stevig vast houden en pas op het allerlaatste moment wil lossen. Bijna 2u bezig geweest, en je ziet niet ver geraakt. Zijn rechter genale stekel gaat dieper en dieper de steen in en dichter en dichter naar de Pedinopariops. Gaat niet makkelijk worden. Gelukkig kan ik afwisselen tussen de twee, al ben ik vandaag alleen aan dat cephalon bezig geweest.
Dit word een leuk stuk als ik het klaarspeel

- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Tim,prachtig die dubbel.
Ben benieuwd hoe ze er uit komen.
GR
Ben benieuwd hoe ze er uit komen.
GR
strandjutters
Zie nu pas hoe dicht ze op elkaar zitten.
Er is nog wel wat ruimte, maar had ze iets verder uit elkaar geschat.
Heeft ie nu een flinke put in de glabella.
Of lijkt dat maar.
Zelf een hollardops hier waar ook zo'n putje in zit.
Er is nog wel wat ruimte, maar had ze iets verder uit elkaar geschat.
Heeft ie nu een flinke put in de glabella.
Of lijkt dat maar.
Zelf een hollardops hier waar ook zo'n putje in zit.
oeps...