Preparatie van een Leonaspis

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Preparatie van een Leonaspis

Bericht door Frederik » 29 feb 2016, 14:25

Het klopt dat ik het hier simpeler laat klinken dan het is. Ik wordt er ook elke keer beter in, het is een techniek met een stevige leercurve. Het is ook zo dat ik lang niet overal de zijkant van de naald gebruik. In strakke hoeken en tussen de stekels staat de naald wel degelijk haaks op het oppervlak, en maak ik zig-zag bewegingen met de punt, alsof ik de steen tussen de stekels met een potlood inkleur. De punt van de naald beweegt daarbij in 1 vlak, en dat vraagt veel oefening en een vaste hand. Het helpt dat ik redelijk kan tekenen, want de beweging is krak dezelfde als een tekening schaduwen met een grijs potlood. Voor de grote vlakken gebruik ik een naald met een afgeronde beitelpunt, dat gaat een stuk 'sneller'. Maar nabij de trilobiet is het toch wel met een puntnaald te doen, hoe scherper hoe beter.

Ik krijg deze vraag vaak als ik een lezing heb gegeven over preparatie. Als ik vertel hoe ik het doe krijg ik één keer op twee echt een blik van "dat geloof je toch zelf niet". Iemand zei me ooit dat het ok was, dat ik "m'n geheim niet moest vertellen". Er is nochtans geen geheim, dat weet Ivo ook. :D

Een ander alternatief is dat je een slijptol met diamantkop oid gebruikt. Je krijgt dan ook een vlak dat lichter van kleur is, maar het gaat meer glanzen, zeker als de kop van je slijper een fijne korrel heeft. Ik vind het niet zo mooi, maar smaken verschillen.
Als je kijkt naar de laatste foto, tussen de wangstekel en de eerste thoraxstekel. Je kan nèt de fijne lijntje zien die ik trek met de punt van de prepareernaald. De schaduw ligt net goed om ze te zien. Ik zou dat nog wat gladder kunnen afwerken.

[Bewerkt door Frederik op 29-02-2016 om 14:28 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 29 feb 2016, 15:20

Het is weer een prachtig stuk geworden Frederik.

Je laat ze er toch altijd prachtig uitkomen hoor. Je hebt een techniek om U tegen te zeggen.
De afwerking van de steen rondom ga ik ook zo doen. Heb het al eerder eens geprobeerd en vergt wel ook veel tijd maar is de moeite als ik jou stuk zie.

Prachtig

ivok

Bericht door ivok » 29 feb 2016, 17:48

Zo'n slijptolletje is wel een makkelijke shortcut
Ik heb van die hartmetaal freesjes en idd daar gaat het lelijk van glimmen het gaat wel vrij snel om alles vorm te geven. Daarna kan je wel met de naalden eroverheen.

oeps...

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 29 feb 2016, 19:09

Hallo Frederik,ik zie Leonaspis vaak met een kopstekels,is dat je twijfel dat dit geen zou zijn ?

De Leonaspis die ik zie heeft ook twee korte stekels aan het einde van de staart,die van jou heeft er twee wat langere.

GR

[Bewerkt door strandjutters op 29-02-2016 om 19:13 NL]

strandjutters

Maurice
Senior Lid
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Antw: Preparatie van een Leonaspis

Bericht door Maurice » 29 feb 2016, 20:00

strandjutters schreef:
Hallo Frederik,ik zie Leonaspis vaak met een kopstekels,is dat je twijfel dat dit geen zou zijn ?

De Leonaspis die ik zie heeft ook twee korte stekels aan het einde van de staart,die van jou heeft er twee wat langere.

GR

[Bewerkt door strandjutters op 29-02-2016 om 19:13 NL]
Leonaspis is een genus naam. de soort is hier nog niet gekend en er zijn verschillende Leonaspis soorten, al dan niet met hier en daar een stekel meer of minder, het is nu dus nog Leonaspis sp. tot als Frederik er een naam op kan plakken, of tenzij het nog een onbeschreven soort is. het kan natuurlijk ook zijn dat het een soort is gelijkend op Leonaspis .
Ik denk dat het nog een hele klus word om het diertje op naam te brengen.

Ik ben al vast benieuwd wat het gaat worden..

[Bewerkt door Maurice op 29-02-2016 om 20:00 NL]

[Bewerkt door Maurice op 29-02-2016 om 20:01 NL]

[Bewerkt door Maurice op 29-02-2016 om 20:02 NL]

growing old is mandatory, but growing up is
optional.

drongen

Bericht door drongen » 29 feb 2016, 21:25

Schitterende prep Fredrik.

Kan je bij gelegenheid eens een detail posten dan de regio oog-glabella?

Peter

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 01 mar 2016, 09:35

Zal ik doen, Peter. Ik ga eens kijken of ik 'm kan witten daarvoor.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie