...Proetus en Gerastos??

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
suffeleersT
Antw: ...Proetus en Gerastos??

Bericht door suffeleersT » 30 mar 2016, 15:14

Afbeelding

Ok. Een wat verder kunnen doen. Het is kan dus wel een Proetus zijn of een Gerastos marocensis volgens Allart.
Wat een klein leuk dingske. Weer een leuke verrassing.
Wel niet het makkelijkste. Kan niet veel meer weghalen of zit tegen die andere denk ik. Of die zijn pygidium moet naar beneden gebogen zitten. Maar dan kan ik nog altijd zijn genale stekels raken. Ga voorzichtig de rechterkant nog vrij proberen te krijgen deze avond.

[Bewerkt door suffeleersT op 30-03-2016 om 14:19 NL]

[Bewerkt door suffeleersT op 30-03-2016 om 14:21 NL]

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 30 mar 2016, 20:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb nog wat stevig mogen doordoen van het vrouwke.
De eerste is vrij.
Dan heb ik de grote Proetus zijn achterste segmenten zo ver mogelijk vrij gelegd.
Zoals ik dacht gaat het pygidium zo goed als tegen die andere zitten. Dat ga ik niet volledig kunnen blootleggen. Heb nu al nog maar een dikke halve cm over tussen de 2.
Van de derde heb ik een stukje van het cephalon vrij gelegd zodat ik hem weet zitten. Of het iets volledig is weet ik niet. Maar zo die kleine dingskes intrigeren mij altijd en kan niet weerstaan om ze toch uit te preppen.
Dit word weer een leuk hels projectje :)

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 31 mar 2016, 14:19

Afbeelding

Nr 3 een Cyph. Dat zijn drie verschillende trilo's op nog geen 4 cm².
Hels projectje.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 31 mar 2016, 14:56

Super toch? Dat de ene de andere wat bedekt is toch helemaal niet erg? Het gebeurt niet vaak dat ze zo dicht bij elkaar liggen, én dat je aan elke trilobiet een mooi uitgangspunt kan vinden voor de prep. Ze zitten daarbij nog helemaal niet zo hard in elkaars weg, het ziet ernaar uit dat je van elke trilobiet het grootste deel gewoon kan vrijleggen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 31 mar 2016, 16:08

Afbeelding

Die Cyph is enkel het cephalon, of hij moet volledig opgerold zitten. Dat heb ik nog niet kunnen checken.
Moet eerst nog veel matrix verwijderen. Maar hij blijft anders ook zitten hoor. Kijk eens naar die genale stekel. Die is langer dan mijn andere Cyph en die is bijna 3 keer zo groot.
Heb geen idee van de soort.
Zal wel niet veel van de linkerkant van de Proetus kunnen vrijmaken. Wel kan ik links het pygidium wat vrijmaken om te kijken of het afwijkt.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 31 mar 2016, 16:34

Dat is héél mooi materiaal! Lijkt mogelijk een Diademaproetus te zijn.

Als de Cyph enkel het cephalon is, dan heb je veel ruimte op de linkerkant van het cephalon van die Dia te gaan opzoeken. Maar ik zou diep genoeg graven naar de segmentjes van de Cyph, want die librigena sluit wel mooi aan. Mogelijk is hij opgerold of een beetje uit elkaar geduwd. Diep graven is hier niet erg, want als je niets vindt graaf je gewoon verder tot aan de Dia.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 31 mar 2016, 17:05

Prachtig Tim !!!

Zo haal je de prijs per trilo wel fors naar omlaag ,je koopt er 1 en heb er 3 ;)

Ik doe het wat rustig aan vanavond en prep het pigydium van de Hollardops vrij.

GR

strandjutters

Maurice
Senior Lid
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Maurice » 31 mar 2016, 17:56

nu nog een Phacopide uit de steen halen en je hebt er 4 :D

growing old is mandatory, but growing up is
optional.

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 31 mar 2016, 19:22

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt. Ja is een leuk stuk.

lol Pascal, 3 voor de prijs van 1, zo zou het altijd moeten zijn. Maar ik mag niet klagen. Heb er nog zo een paar liggen die veel belovend zijn ;)

Kevin, ben al blij dat er niet meer in zit. Dit is echt wel genoeg op die opp. ;)

De Cyph is niet compleet :( Enkel het cephalon is er en heel veel stukjes en beetjes er achter. Was nogthans veel belovend. beide wangen zagen er goed uit. Links wel een klein beetje verzakt maar rechts perfect. Maarja het is zo. Moet nog wel veel verwijderen om aan die Proetus te geraken dus wie weet.

Frederik, hoe ik die linkerkant van die proetus moet vrij krijgen weet ik toch niet hoor.
Anders moet jij het me even komen voordoen ;)

Nee. Ga hem nog iets verder vrij proberen te krijgen links. Een beetje onder de Cyph graven.
Was wat matrix vanachter aan het verwijderen toen in plots net over de genale stekel schramde. Hij is juist een beetje geraakt. Maar gelukkig niks ergs. Maar die weten we nu ook weer zitten. Voor het pygidium wat vrij te krijgen zal het erg moeilijk worden. Daar moet ik eerst eens een nachtje over slapen.

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 31 mar 2016, 19:53

Hoi Tim,

dit wordt wel een heel interessant blokje. Het leert ons dan ook welke soorten gelijktijdig in dezelfde habitat voorkwamen.

De preparatie is eveneens voortreffelijk; jij hebt de techniek duidelijk onder de knie. Proficiat.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Plaats reactie