't Rooth 02-07
Antw: 't Rooth 02-07
Hallo Oliver,
bedankt voor de artikelen. Vooral die van Friedman is interessant. Deze twee kaakjes staan er helaas niet bij daarvoor zal ik dan een andere bron moeten vinden. Heb overigens wel van een ander Enchodus kaakje de bevestiging gekregen dankzij het artikel van Friedman. Dus dat is alvast meegenomen. Mits interessant genoeg bevonden wil ik deze wel delen.
Groeten,
Arno
bedankt voor de artikelen. Vooral die van Friedman is interessant. Deze twee kaakjes staan er helaas niet bij daarvoor zal ik dan een andere bron moeten vinden. Heb overigens wel van een ander Enchodus kaakje de bevestiging gekregen dankzij het artikel van Friedman. Dus dat is alvast meegenomen. Mits interessant genoeg bevonden wil ik deze wel delen.
Groeten,
Arno
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Mooie tand Dirk, gaaf.
Proficiat!
Tanden van mosasauriërs kunnen binnen de soort sterk verschillen. De vorrm van de tanden is o.a afhankelijk van de leeftijd van het beest en de positie in de bek.
Mosasaurus Hofmani heeft over het algemeen inderdaad lange relatief smalle tanden maar tanden van deze soort komen ook voor met facetten (vb mosa Lars, een hofmani met facetten op de tanden).
Zo is ooit de soor M lemonirie beschreven in het Limburgse krijt. Deze tanden tonen ook vaak duidelijke facetten en ik vind jou tand daar wel iets van weg hebben. Maar het bestaan van deze soort is uiterst twijfelachtig, mogelijk zijn het gewoon M hofmani's.
Als je naar de tanden van Bèr en Carlo, twee prognathodon achtige kijkt vind ik dat ze niet veel gelijkenis vertonen met jou tand. Maar ik durg prognathodon nirt uit te sluiten...
Als je zeker wilt zijn zou ik een expert raadplegen zoals Mark als zei.
Gr
Lars
Proficiat!
Tanden van mosasauriërs kunnen binnen de soort sterk verschillen. De vorrm van de tanden is o.a afhankelijk van de leeftijd van het beest en de positie in de bek.
Mosasaurus Hofmani heeft over het algemeen inderdaad lange relatief smalle tanden maar tanden van deze soort komen ook voor met facetten (vb mosa Lars, een hofmani met facetten op de tanden).
Zo is ooit de soor M lemonirie beschreven in het Limburgse krijt. Deze tanden tonen ook vaak duidelijke facetten en ik vind jou tand daar wel iets van weg hebben. Maar het bestaan van deze soort is uiterst twijfelachtig, mogelijk zijn het gewoon M hofmani's.
Als je naar de tanden van Bèr en Carlo, twee prognathodon achtige kijkt vind ik dat ze niet veel gelijkenis vertonen met jou tand. Maar ik durg prognathodon nirt uit te sluiten...
Gr
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Antw: 't Rooth 02-07
Hoi Lars,Jurassic Lars schreef:
Mooie tand Dirk, gaaf.
Proficiat!
Gr
Lars
Bedankt; je wordt zo te lezen ook al een aardige "Mosa expert".
Overigens wordt jouw verhaal door Anne Schulp ondersteund; hij denkt aan een anterior Mosatand (hij noemt deze premaxilla). Met name de posities in de ronding van de kaak kennen volgens hem deze facetvormen. Ik heb de foto's ook naar John Jagt gemaild, die heeft nog niet gereageerd, maar ik ben heel benieuwd wat hij ervan vindt.
Ook Arno Vroomen heeft ooit zo'n "mosasnuit" gevonden, zie deze link:
http://www.belgiumfossilsboven-krijt.nl ... i=76826684
Volgens Arno is dit van een Hoffmanni. Deze tanden hebben m.i. dezelfde vorm.
Groeten,
Dirk
[Bewerkt door Dirk op 08-07-2016 om 09:44 NL]
Voor de geïnteresseerden:
De kenners bevestigen mij: absoluut Mosasaurus Hoffmanni, voorste kaakpositie.
Waarvan akte.
Groeten,
Dirk
De kenners bevestigen mij: absoluut Mosasaurus Hoffmanni, voorste kaakpositie.
Waarvan akte.
Groeten,
Dirk
Beste Dirk Dragt,
Er is een foutje geslopen in het plaatsen van jouw tand: Collectie Dirk Dragt (Dirk) Fossiel.net nummer: 91-0005.
De officiële naam is Mosasaurus hoffmanni. Er staat één 'f' te weinig in het ID.
Terloops: hoffmanni wordt met een kleine letter geschreven, dat geld voor alle soortnamen.
Dank bij voorbaat.
Er is een foutje geslopen in het plaatsen van jouw tand: Collectie Dirk Dragt (Dirk) Fossiel.net nummer: 91-0005.
De officiële naam is Mosasaurus hoffmanni. Er staat één 'f' te weinig in het ID.
Terloops: hoffmanni wordt met een kleine letter geschreven, dat geld voor alle soortnamen.
Dank bij voorbaat.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Bedankt voor de opmerkzaamheid Louis. De fout lag bij mij, ik heb de foto in het systeem ingevoerd.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Hoi Dirk,
Fijn dat je weet wat voor een tand het is.
Afgelopen tijd veel geleerd over mosa ja, bij elke prepsessie leer ik wel weer wat bij over bijv skelet onderdelen etc.
Gr
Lars
Fijn dat je weet wat voor een tand het is.
Afgelopen tijd veel geleerd over mosa ja, bij elke prepsessie leer ik wel weer wat bij over bijv skelet onderdelen etc.
Gr
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!