Juiste overgang ontzilt-stadium naar lijmbad-stadium

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: Juiste overgang ontzilt-stadium naar lijmbad-stadium

Bericht door KoenJ » 06 aug 2016, 23:28

Als je toch met aceton werkt, zou ik inderdaad voor paraloid gaan. Ik heb geen pleistoceen materiaal, dus daar nooit op gebruikt. Het lijkt me echter dat dit ook goed moet gaan. Paraloid is echt goed spul, doet geen gekke dingen op de lange termijn en is volledig reversibel.

Groeten,
Koen

pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 88 times
Been thanked: 118 times

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 28 sep 2016, 00:17

Hallo Tim,

Je hebt inmiddels erg goede antwoorden gekregen, en waarschijnlijk speelt deze vraag (gezien de datum) nu al lang niet meer, maar ik dacht toch een duitje in het zakje te doen met mijn recente ervaring.

Zo heb ik een aantal jaren terug op de vrijmarkt tijdens Koninginnedag een tweetal fragmenten slagtand uit de Noordzee op de kop getikt. Deze heb ik vervolgens tijden in hun kranten gewikkeld en in een plastic zak (en toen die uit elkaar viel in een kartonnen doos) opgeslagen gehad, omdat het geheel nogal brokkelig was en ik niet precies wist wat ermee te doen.

Een maand of wat geleden heb ik de stukken weer uit de doos gehaald en gemerkt dat ze behoorlijk verzilt waren. Hierop heb ik ze verschillende baden gegeven: eerst in kraanwater (Den Haag, dus naar verluid zacht) en vervolgens in demin-water, meerdere baden. Daarna heb ik ze uit het bad gehaald om te drogen. Helaas woonde ik toch echter nog op een andere plek dan waar de slagtandfragmenten opgeslagen liggen en moest ik weer terug naar mijn andere woonplaats, waardoor de fragmenten een maand hebben kunnen drogen op een koele donkere plaats.

Op zich is het, zeker met fragiel bot, aan te raden dit voor een lijmbehandeling wel goed te doen. Als het fossiel namelijk niet volledig droog is kan het water met de lijm reageren en witte lijmvlekken opleveren. Daarbij trekt de lijm ook niet goed in een nat fossiel in. Let echter wel op: te snel drogen zorgt voor scheuren, te langzaam en het bot of ivoor kan gaan schimmelen en rotten. Ook mag je het bot tussentijds niet laten drogen, omdat deze verandering van vochtigheidsgraad verweringsprocessen in werking kan zetten. Dus van het ene bad altijd gelijk door naar het volgende!

Nadat de stukken gedroogd waren en ik weer teruggekomen was om de behandeling voort te zetten heb ik ze met een kwast met lijm behandelt. Hiervoor gebruik ik het Daler-Rowney decoupage medium craft seal, een acryl-lak die al verdund is en goed in fossielen intrekt. Hiervan geleidelijk meerdere keren lijm aangebracht tot het stuk verzadigd was. Bijkomend voordeel van deze manier van werken is dat je bovendien wat losse schilfers of vellen weer terug kan zetten. Let wel dat deze lak een glans achterlaat, die mogelijk ongewenst is. Ook gebruik ik de lak nog maar een jaar, dus echt lange termijn effecten ben ik nog niet mee bekend. Daarbij lijkt het product steeds lastiger te krijgen te zijn.

Maar goed, dat is dus mijn aanpak geweest.

Overigens vraag ik me af of men mij kan vertellen hoe je, na een fossiel een lijmbad van aceton en lijm te hebben gegeven, de restvloeistof opruimt. Sla je dit in potten op en biedt je dit aan het klein chemisch afval aan, of is er een andere manier er verantwoord vanaf te komen? Dit is namelijk wat mij er een beetje van weerhoud fossielen een dompelbad te geven...

Groeten,
Alexander.

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 28 sep 2016, 07:57

Ik gebruik osteofix met aceton. Maar terugkomend op de laatste vraag: dat hergebruik ik tot het op is. Gooi het dus niet weg. Lijkt mij ook bij andere methodes niet nodig.

Groet,

Niels

pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 88 times
Been thanked: 118 times
Antw: Antw: Juiste overgang ontzilt-stadium naar lijmbad-stadium

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 29 sep 2016, 01:02

sjaak schreef:
Ik gebruik osteofix met aceton. Maar terugkomend op de laatste vraag: dat hergebruik ik tot het op is. Gooi het dus niet weg. Lijkt mij ook bij andere methodes niet nodig.
Hallo Niels,

Bedankt voor de tip. Klinkt erg logisch, natuurlijk. De reden waarom ik het vraag is omdat je 1) de opslagmogelijkheid moet hebben (in mijn geval een probleem met het heen en weer reizen tussen twee woonplaatsen in verschillende landen) en 2) ik bang ben dat de lijmoplossing op den duur vervuilt raakt als de erin ondergedompelde objecten makkelijk verbrokkelen of toch onzichtbare (minerale) verontreinigingen blijken te bevatten. Maar wie weet dat ik het straks, als we een jaar lang op één plaats zouden moeten wonen, het toch eens ga proberen :) Nogmaals bedankt!

Groeten,
Alexander.

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Plaats reactie