Hulp met determinatie ammoniet uit Furlo, Itali

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Hulp met determinatie ammoniet uit Furlo, Italië (Jura) (3)

Bericht door Stijn » 20 okt 2016, 22:47

Op basis van de figuren uit Ubukata kan je geen verschil maken tussen beide genera. Een verschil in groeistadium kan deze verschillen reeds veroorzaken, en alle suturen zijn in deze figuur duidelijk herschaald.
Het belangrijkste kenmerk is denk ik de vorm van de insnoeringen waarmee je kan werken, en dan ga je moeten nagaan welke soorten er in het gebied gekend zijn, en hoe ze in jong stadium eruit zien. Jura ammonieten determineren is niet makkelijk door de grote hoeveelheid aan beschreven soorten

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Hulp met determinatie ammoniet uit Furlo, Italië (Jura) (3)

Bericht door FossilDude » 20 okt 2016, 23:24

@Bert: ik ben bang dat dit exemplaar dusdanig is verdrukt dat dat wel lastig zal worden. Je kan goed zien dat met name de woonkamer kapot gedrukt is...

@Stijn, hartelijk dank voor de input. Ik had al niet de illusie dat ik bij dit exemplaar tot op soort-niveau zou komen, hooguit tot op genus-niveau. Ik was inderdaad op basis van de vorm van die insnoeringen begonnen, en was op basis daarvan dus uitgekomen bij 'waarschijnlijk Calliphylloceras' (want niet bepaald 'sigmoid-falcoid'), maar sluitend is dit dus niet....

Maar inderdaad, wat zijn die Jura-ammonieten toch verschrikkelijk lastig....

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Plaats reactie