Wie weet war dit is?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Wie weet war dit is?

Bericht door scherven » 06 aug 2017, 11:47

Nog even nagezien. In 2014 is er ellen lang geleutert over deze keitjes. Mee dan genoeg.
Groet,Ben.

0000000000

Spongebob
Has thanked: 420 times
Been thanked: 640 times
Antw: Wie weet wat dit is?

Bericht door Spongebob » 06 aug 2017, 16:32

Hoi Ben,

Hoezo geneuzel?
Pascal neuzelt niet; die heeft een zeer goede opmerkingsgave. Inmiddels alom bewezen.
scherven schreef:
Hallo, Pascal, even geen tijd gehad. Maar nu zie ik vuursteen. Je hebt dus gelijk. Waar ze voor gedient hebben laten we dan in het midden. het blijven vreemde objecten.
gr.Ben
In 2014 moest je nog overtuigd worden dat het überhaupt vuursteen betrof. Het feit dat deze steentjes zo glad zijn is best bijzonder (of 'vreemd', zoals jij het noemde). Normale strandrolsteentjes zijn nl. volgens mij nooit zo glad. Windlak is een mogelijkheid, maar helemaal rondom?

Voor mij is het antwoord nog steeds open...........dus het 'geneuzel' mag van mij best even doorgaan. Bovendien je kan zo'n topic ook gewoon negeren.

Time fades away (Neil Young)

scherven

Bericht door scherven » 06 aug 2017, 21:46

Even een reactie op Spongebob, bedankt hoor. Ik trek Pascal helemaal niet twijfel. Maar struisvogels het spijt me. Probeer maar is te weten te komen wat een beroeps geoloog er van denkt. Gerolde vuursteen. ook wil nog even vermelden dat voor de monding van Theems banken liggen waar grind uit opgezogen word. Dit werd naar Vlissingen gebracht. het ritselde van de gerolde vuurstenen. ook het Rijn Maas grind bevat vee van deze stenen. Dus om ze nu als maaginhoud van wat voor dier te slijten, nee hoor. Nu heb ik toch weer aan geneuzel gedaan. Gegroet,Ben

0000000000

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 06 aug 2017, 22:09

Hallo Ben,ik denk dat ik als bouwvakker en fossiel-verzamelaar wel weet wat vuursteen is,of twijfel je daar aan :)

Ik kan geen link plaatsen hier op het forum.

Maar doe mij een plezier en tik ff op Google deze titel in.

FOSSIELEN EN STRUISVOGELSTENEN.

GR Pascal

strandjutters

scherven

Bericht door scherven » 07 aug 2017, 10:10

Beste Pascal, wat heeft een bouwvakker met vuursteen?. Ik ben medewerker van Rijks Geologische Dienst te Haarlem geweest tot mijn pensioen. Ik beheerde de monster verwerking en collectie. Ik ben ze duizenden keren tegen gekomen. Ze komen uit vele afzettingen, bekijk het zuiver geologisch en niet biologisch. Als jullie denken dat het dierlijk ontstaan is ok. Bewijzen zijn er niet alleen op papier.
Groet,Ben.
Ps. heb het opgezocht op internet, is waar maar bij deze stenen is geen bewijs.

0000000000

Masterofearth
Been thanked: 1 time

Bericht door Masterofearth » 07 aug 2017, 11:21

De discussie of vuursteen wel of niet door geologische processen zo mooi gepolijst kan worden is volgens mij een non discussie. Ik ben in de loop der jaren meerdere stukken vuursteen in grindpaden en op het strand tegen gekomen die heel erg mooi en super glad gepolijst zijn. Ook stukken die aan alle kanten zijn gepolijst en stukken die niet afgerond (hoekig) zijn.

Dat sommige dieren gastrolieten gebruiken twijfel ik niet aan, maar om elke mooi gepolijste ronde vuursteen kiezel als gastroliet te bestempelen gaat mij erg ver. Ik heb ook online nog nergens een artikel kunnen vinden die het uiterlijk van deze steentjes wetenschappelijk aan gastrolieten kan linken.

Groet,

Pim

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 08 aug 2017, 06:48

Ik heb dit al eerder aangekaart. Ik hoopte ooit een dode wilde gans tegen te komen en hem gecontroleerd laten verteren. Deze dieren gebruiken ook steentjes in de maag. Pas dan kunnen deze discussies stoppen. Misschien dat iemand een poelier kent die wilde ganzen verwerkt.

Charlie

Plaats reactie