botten strand 05-09-06
botten strand 05-09-06
Op het strand tussen Katwijk en Noordwijk lagen vanmorgen ook een aantal botten. Ze zijn flink beschadigd, dus moeilijk te determineren denk. Van een foto valt dit toch al niet mee. Ze zien er wel oud uit. Kan het fossiel zijn? Binnenin zijn ze hol.
Vlak voor de kust werd er weer zand opgespoten.
Gerrit
Kustganger
- binbinneke
- Contacteer:
Antw: botten strand 05-09-06
fossiel denk ik wel dat ze zijn maar van wat...nop, geen idee.
gr. robin
gr. robin
'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/
http://www.sharksandfossils.page.tl/
De bovenste heeft wel wat weg van een hoorn, maar ik kan het oppervlak niet goed zien. De onderste doet me denken aan een tibia van een rund...
Of het fossiel is of niet kun je testen door er een aansteker onder te houden (met een vlammetje; liefst buiten doen). Als er een stank vanaf komt betekent dit dat er nog collageen in het bot aanwezig is, wat erop duidt dat het nog niet zo heel oud is.
groetjes, Hanneke
Of het fossiel is of niet kun je testen door er een aansteker onder te houden (met een vlammetje; liefst buiten doen). Als er een stank vanaf komt betekent dit dat er nog collageen in het bot aanwezig is, wat erop duidt dat het nog niet zo heel oud is.
groetjes, Hanneke
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
Hallo Gerrit,
Het eerste bot heeft wel wat weg van een deel van een scheenbeen (tibia), maar het blijft moeilijk te zien. Kan ook nog humerus (opperarmbeen) of femur (dijbeen) zijn.
Het tweede bot is volgens mij geen tibia maar waarschijnlijk een radius (spaakbeen) van een rund. Het gaat daarbij om de proximale gewrichtskop (het bovenste deel).
Groet, Vilmar
Het eerste bot heeft wel wat weg van een deel van een scheenbeen (tibia), maar het blijft moeilijk te zien. Kan ook nog humerus (opperarmbeen) of femur (dijbeen) zijn.
Het tweede bot is volgens mij geen tibia maar waarschijnlijk een radius (spaakbeen) van een rund. Het gaat daarbij om de proximale gewrichtskop (het bovenste deel).
Groet, Vilmar
Vilmar D
Antw: Antw: botten strand 05-09-06
Ah juist, radius. Ik was even in de war. De eerste foto een humerus... mmm daar heb ik ook nog even aan gedacht, maar ik vind het oppervlak zo ruw en bobbelig...vilmar schreef:
Hallo Gerrit,
Groet, Vilmar
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin