botten strand 05-09-06

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Gerrit
botten strand 05-09-06

Bericht door Gerrit » 05 sep 2006, 16:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het strand tussen Katwijk en Noordwijk lagen vanmorgen ook een aantal botten. Ze zijn flink beschadigd, dus moeilijk te determineren denk. Van een foto valt dit toch al niet mee. Ze zien er wel oud uit. Kan het fossiel zijn? Binnenin zijn ze hol.
Vlak voor de kust werd er weer zand opgespoten.
Gerrit

Kustganger

binbinneke
Contacteer:
Antw: botten strand 05-09-06

Bericht door binbinneke » 06 sep 2006, 20:41

fossiel denk ik wel dat ze zijn maar van wat...nop, geen idee.
gr. robin

'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

Hanneke
Contacteer:

Bericht door Hanneke » 07 sep 2006, 16:20

De bovenste heeft wel wat weg van een hoorn, maar ik kan het oppervlak niet goed zien. De onderste doet me denken aan een tibia van een rund...
Of het fossiel is of niet kun je testen door er een aansteker onder te houden (met een vlammetje; liefst buiten doen). Als er een stank vanaf komt betekent dit dat er nog collageen in het bot aanwezig is, wat erop duidt dat het nog niet zo heel oud is.

groetjes, Hanneke

\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Vilmar
Been thanked: 53 times

Bericht door Vilmar » 08 sep 2006, 14:16

Hallo Gerrit,

Het eerste bot heeft wel wat weg van een deel van een scheenbeen (tibia), maar het blijft moeilijk te zien. Kan ook nog humerus (opperarmbeen) of femur (dijbeen) zijn.

Het tweede bot is volgens mij geen tibia maar waarschijnlijk een radius (spaakbeen) van een rund. Het gaat daarbij om de proximale gewrichtskop (het bovenste deel).

Groet, Vilmar

Vilmar D

Hanneke
Contacteer:
Antw: Antw: botten strand 05-09-06

Bericht door Hanneke » 08 sep 2006, 14:22

vilmar schreef:
Hallo Gerrit,

Het eerste bot heeft wel wat weg van een deel van een scheenbeen (tibia), maar het blijft moeilijk te zien. Kan ook nog humerus (opperarmbeen) of femur (dijbeen) zijn.

Het tweede bot is volgens mij geen tibia maar waarschijnlijk een radius (spaakbeen) van een rund. Het gaat daarbij om de proximale gewrichtskop (het bovenste deel).

Groet, Vilmar
Ah juist, radius. Ik was even in de war. De eerste foto een humerus... mmm daar heb ik ook nog even aan gedacht, maar ik vind het oppervlak zo ruw en bobbelig...

\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Gesloten