Takje uit het Eifelien-Givetien (Devoon) van de provincie Luik, Belgi

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Wilson McPhee
Antw: Takje uit het Eifelien-Givetien (Devoon) van de provincie Luik, België

Bericht door Wilson McPhee » 12 sep 2017, 11:40

Afbeelding

Was de foto vergeten.

Wilson

Condrusia

Bericht door Condrusia » 12 sep 2017, 12:23

Dag iedereen,

Mijn naam is Cyrille en ik werk als paleobotist op KBIN in Brussel. Ik ben franstalig dus jullie moeten mijn nederlands verontschuldigen.

Om mijn antwoord te geven. Alle fossielen die ik op deze pagina gezien heb zijn zonder mogelijk twijfel planten fossielen.

Omdat ze geen fertiele organen hebben is een precies determinatie niet mogelijk (geslacht of soort). Eigenlijk 50 jaren geleden hadden wij dat zeker Psilophyton genoemd. Maar der zijn zo veel planten met een soortgelijke organisatie die waren intussen beschreven dat wij nu dat niet meet kunnen doen. We spreken nu van “Trimerophyten”. Die groep is gedefinieerd door planten die een duidelijk hoofdstam hebben (vaak met een zigzag vorm) waarop spiraalvormig dichotomische lateraal vertakkingssystemen te bevinden zijn. De Trimerophyten bevatten Psilophyton maar ook Trimerophyton, Pertica etc etc. Die groep is zeer basaal in de fylogenie van planten. De oorspong van de varens en de zaadplanten is dit groep de bevinden.

Een van de fotos dat ik gezien heb is iets anders zeker een "Zosterophyl". De "Zosterophylen" zijn nauw verbonden met de Lycophyten.

Ik hoop dat ik daarmee een beetje heb kunnen helpen.
(als mijn nederlands niet leesbaar is dan kan ik het opnieuw in engels scrijven).

Paleobotanist - KBIN en ULg

Masterofearth
Been thanked: 1 time

Bericht door Masterofearth » 12 sep 2017, 12:51

Hallo Cyrille,

Ik kan jouw Nederlands goed begrijpen.
Je comprends bien votre hollandais.

Pim

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 12 sep 2017, 14:03

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Cyrille,

bedankt voor deze verhelderende en uitvoerige uitleg. Is heel leerrijk.

Mark,

zoals beloofd heb ik een paar macro-opnames gemaakt en toegevoegd.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 12 sep 2017, 14:49

Wat een fantastisch topic dit! Iedere post weer droom van hoe het landschap van toen eruit moet hebben gezien!

@Cyrille: complimenten voor je Nederlands. Welke afbeelding is van een Zosterophyl?

Groeten,
Koen

Condrusia

Bericht door Condrusia » 12 sep 2017, 17:38

volgens mij is dat de foto van "Wilson McPhee". Ze heeft bubbeltjes op haar stam.

Paleobotanist - KBIN en ULg

MarkW

Bericht door MarkW » 12 sep 2017, 23:12

Hoi Cyrille, wat een leuke verassing dat u zelf het initiatief hebt genomen zo een waardevolle toevoeging aan dit topic te schrijven. Hartelijk bedankt daarvoor. Ik sluit me aan bij de complimenten voor uw Nederlands, het is zeker goed te begrijpen.
Op het etiket van mijn takje zal ik dan maar nog nader te bestemmen trimerophyte vaatplant noteren, en volgende keer op zoek naar een exemplaar met vruchtorganen. Dit smaakt naar meer!
Ik dacht trouwens dat mijn takje uit de Pepinster formatie komt, of een lateraal equivalent daarvan... Mooie detailopnames Luc, lijkt qua structuur haast identiek, maar wat bij jouw takje in het oog springt voor mij is een hoefijzervormige uitstulping net onder de vertakking, wat zou dat zijn?

Prachtig om te zien dat er uit zoveel collecties van forumleden zoveel mooie plantenfossielen van Devoon ouderdom tevoorschijn komen, bedankt aan jullie allemaal voor het lees en kijkplezier. Groetjes, Mark

Plaats reactie